رویکرد قرارگاه خاتم برای تأمین مالی پروژه های آزادراهی از بازار سرمایه

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با اشاره به تأثیر آزادراه غدیر در مدیریت منابع سرمایه‌گذاری در احداث صنایع بالادستی و پایین‌دستی نفت و گاز، گفت: قرارگاه برای تأمین منابع مالی پروژه‌های آزادراهی با استفاده از بازار سرمایه نسبت به تأمین نقدینگی اقدام کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس،  سعید محمد در جمع خبرنگاران با اشاره به تکمیل آزادراه غدیر این پروژه را آماده بهره‌برداری دانست و اظهار داشت: با توجه به درک اهمیت توسعه پایدار در سال‌های اخیر و رعایت شاخص‌های آن در توسعه شهرها به عنوان توسعه پایدار شهری، نقش سیستم‌های حمل و نقل، مورد توجه جدی تصمیم‌گیران و برنامه‌ریزان شهری و کشوری قرار گرفت.

وی افزود: با چنین رویکردی طرح آزادراه جنوبی استان‌های تهران و البرز موسوم به آزادراه غدیر از سال ۱۳۹۵ مطرح و طی چهار سال توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) اجرا شد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) افزود: این آزادراه به طول ۱۵۸ کیلومتر و به صورت دو باند ۶ خطه با عرض ۳۷ متر، نماد تخصص و تلاش جامعه مهندسی کشور در اجرای ابرپروژه‌های حوزه راه به شمار می‌رود، این مسیر از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می‌شود و تا محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار امتداد می‌یابد.

محمد در خصوص دسترسی‌های مختلف آزادراه غدیر بیان کرد: مسیر این آزادراه از محدوده شهر آبیک در آزادراه کرج- قزوین شروع می‌شود و پس از ۴۲ کیلومتر به تبادل جاده اشتهارد- ماهدشت می‌رسد و در کیلومتر ۸۸ هم با آزادراه تهران- ساوه تقاطع دارد، سپس در کیلومتر ۱۲۰ با آزادراه تهران- قم تبادل پیدا می‌کند و در نهایت در کیلومتر ۱۵۸ به محدوده چرمشهر در آزادراه قم- گرمسار متصل می‌شود.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) با تاکید بر اینکه این آزادراه با رعایت کامل استانداردهای روز دنیا اجرا شده است گفت: این آزادراه توانسته است سطح ایمنی سفر را در طول این مسیر به میزان چشمگیری ارتقا دهد و با انتقال تردد خودروهای عبوری از کلانشهرهای کرج و تهران به خارج از محدوده این شهرها و ایجاد یک ارتباط ایمن و حیاتی بین کریدورهای منتهی به تهران، سهم زیادی در توسعه حمل و نقل سبز و کاهش آلودگی هوا و محیط زیست دارد.

وی اظهار داشت: آزادراه غدیر در کریدور بین‌المللی «شمال به جنوب» و «شرق به غرب» واقع شده است و از چهار استان قزوین، البرز، مرکزی و تهران عبور می‌کند؛ از این رو علاوه بر توسعه صنعت گردشگری و رونق اقتصادی ملی، در زمینه ترانزیت کالا در حوزه فراملی با تمرکز بر کشورهای همسایه نیز تأثیرگذار خواهد بود.

* نقش آزادراه غدیر در پدافند غیرعامل و رشد ضریب ایمنی و امنیت تهران و البرز

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) در خصوص تأثیر این آزادراه در زمینه پدافند غیرعامل اظهار داشت: این آزادراه در شرایط بحران می‌تواند ضریب ایمنی و امنیت تهران، البرز و شهرهای اطراف آن را ارتقا دهد و موجب افزایش توان امدادرسانی و تخلیه جمعیت در دو مسیر آزادراه و بالابردن توان ظرفیت موجود خروجی‌های غربی، جنوبی و شرقی تهران شود.

وی ضمن تأکید بر نقش این پروژه در زمینه توسعه مناطق محروم پیرامون استان‌های همجوار طرح گفت: این آزادراه با تسهیل در ارتباط تهران با چند شهر و استان، توانسته است در راستای تحقق اصل ۴۸ قانون اساسی و سیاست‌های کلی و به منظور توزیع و استفاده متوازن و عادلانه امکانات و خدمات کشور، نقش مهمی در رفع تبعیض و ارتقای سطح زندگی مناطق کمتر توسعه‌یافته و تحقق پیشرفت و عدالت در کشور دارد و گام مهمی در جهت توسعه پایدار روستایی، گسترش خدمات عمومی و محرومیت‌زدایی و در نتیجه ایجاد مهاجرت معکوس به شمار می‌رود.

* تأثیر آزادراه غدیر در مدیریت منابع سرمایه‌گذاری در صنعت نفت

محمد در خصوص میزان صرفه‌جویی انرژی در این پروژه اظهار داشت: این طرح سبب کاهش هزینه و زمان سفر برای وسایل نقلیه سبک به طور متوسط ۹۰ دقیقه و برای خودروهای نیمه‌سنگین به طور متوسط ۱۱۰ دقیقه می‌شود که این موضوع صرفه‌جویی در سوختی معادل ۷۰۰ میلیون لیتر بنزین و هزار و ۶۰۰ میلیون لیتر گازوئیل را در بیست سال اول بهره‌برداری به همراه دارد و سبب مدیریت منابع سرمایه‌گذاری در زمینه احداث صنایع بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز از قبیل ساخت پالایشگاه و خطوط انتقال می‌شود.

وی افزود: این صرفه‌جویی سوخت کاهش تولید آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای خصوصاً در اطراف کلانشهرهای کرج و تهران به میزان ۴.۵ میلیون تن دی‌اکسیدکربن را در بیست سال اول بهره‌برداری در بر دارد و تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی هوای این دو شهر بزرگ خواهد داشت.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) گفت: بخش قابل توجهی از آلودگی هوا و ترافیک کلان‌شهرهای کرج، تهران و شهرستان‌های تابعه، مربوط به خودروهایی می‌شود که از این شهرها عبور می‌کنند در حالی که مبدأ و مقصد سفر آنها خود این کلان‌شهرها نیستند و آزادراه غدیر این امکان را فراهم می‌سازد تا این خودروها بدون وارد شدن به این شهرها، با ایمنی بیشتر و به دور از ترافیک به سفر خود ادامه دهند.

* اجرای ۸۰ درصد آزادراه غدیر توسط بخش خصوصی

محمد اضافه کرد: گرچه تأمین ۷۰ درصد منابع مالی این پروژه توسط قرارگاه سازندگی خاتم انجام شده است اما با رویکرد حمایت از بخش خصوصی، قرارگاه به عنوان چتر حمایتی، اجرای این پروژه را به پیمانکاران داخلی واگذار کرده است، به گونه‌ای که حدود ۸۰ درصد آزادراه غدیر توسط بخش خصوصی اجرا شده است.  

* تأمین مالی پروژه‌های آزادراهی توسط قرارگاه با استفاده از بازار سرمایه

وی ضمن تشکر از همکاری وزارت راه و شهرسازی در اجرای این پروژه عظیم افزود: قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء(ص) برای تأمین منابع مالی پروژه‌های آزادراهی کشور با استفاده از بازار سرمایه نسبت به تأمین نقدینگی اقدام کرده است و در این راستا، آزادراه اراک- خرم‌آباد و تکمیل آزادراه حرم‌ تا حرم را نیز در دستور جدی کار خود دارد.

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 12073

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha