نخستین گوی شناور پایانه نفتی جاسک بارگیری شد

سرپرست طرح پایانه نفتی جاسک با اشاره به تکمیل ساخت گوی شناور (SPM) در یارد شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی ایران گفت: چند راهه زیردریایی و متعلقات بخش زودهنگام طرح پایانه نفتی جاسک در یارد صنعتی خرمشهر بارگیری شد.

به گزارش  پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از شرکت نفت و گاز پارس، «وحید مالکی» افزود: بارگیری این گوی شناور به همراه سازه‌های جانبی آن به پایان رسیده و پس از پایان عملیات مهاربندی، در روزهای آینده به محل نصب در آب‌های عمان منتقل می‌شود.

وی، ظرفیت انتقال نفت خام و میعانات گازی این گوی شناور را هفت هزار مترمکعب بر ساعت (معادل یک میلیون بشکه در روز) اعلام کرد و گفت: به‌زودی با نصب و راه‌اندازی این سازه دریایی در فاصله تقریبی ۶ کیلومتری از سواحل مکران، بخش زودهنگام پایانه نفتی جاسک به بهره‌برداری خواهد رسید و امکان پهلوگیری و انتقال نفت خام به نفتکش‌های صادراتی در این پایانه فراهم خواهد شد.

به گفته مالکی، گوی شناور صادراتی پایانه نفتی جاسک و متعلقات مربوط به آن شامل چندراهه زیردریایی، لوله‌های انعطاف‌پذیر شناور و زیرآبی (Floating & Submersible Hoses) نزدیک به ۸۰۰ تن وزن دارد که در صورت مساعد بودن شرایط جوی دریا، پس از عملیات مهاربندی و اخذ مجوزهای خروج، به وسیله شناور «ابوذر ۱۱۰»  به موقعیت دریایی خود منتقل و در عمق ۴۸ متری دریا نصب می‌شود.

وی همچنین از آغاز عملیات لوله‌گذاری دومین خط زیردریایی طرح پایانه نفتی جاسک خبر داد و اضافه‌کرد: با مساعد شدن شرایط جوی، عملیات کشش خط لوله دریا از ساحل (Shore Pulling) دومین مسیر زیردریایی منتهی به نخستین گوی شناور پایانه نفتی جاسک به طول ۲.۵ کیلومتر، توسط شناور لوله‌گذار سی‌مستر آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود اجرای این خط تا پایان این هفته به اتمام برسد.

سرپرست طرح توسعه پایانه نفتی جاسک، اجرای کامل این طرح را موجب تنوع‌بخشی به مبادی صادراتی نفت خام کشور و کاهش وابستگی ایران به تنگه هرمز دانست و تاکید کرد: با اجرای این طرح علاوه بر زمینه‌سازی برای رونق صنایع پایین‌دست در سواحل مکران، ایران می‌تواند برای نخستین‌بار از دریای عمان، نفت صادر کند.

 طرح پایانه جاسک در مجموع شامل سامانه‌های اندازه‌گیری یا میترینگ نفت خام، ۶ رشته خطوط لوله زیردریایی و سه گوی شناور است که در فاز نخست، با هدف بهره‌برداری زودهنگام از طرح تا پایان امسال یک مجموعه میترینگ، دو رشته خط‌ لوله ۳۶ اینچ، چندراهه زیردریایی و یک گوی شناور در دستور کار راه‌اندازی قرار دارد.

۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۳
کد خبر: 12057

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha