سهم ۱۰ درصدی ایران از تجارت بانکرینگ خلیج فارس

مشاوره پروژه‌های نفت گاز و پتروشیمی قشم با اشاره به سهم ۱۰ درصدی ایران از تجارت و بازار بانکرینگ (سوخت‌رسانی به شناورها) خلیج فارس از اخذ مصوبات مجلس و دولت برای تبدیل قشم به کانون جدید سوخت‌رسانی دریایی به کشتی‌ها و نفتکش‌ها در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، «محمدجواد دهقانی» در سومین همایش تخصصی معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری منطقه آزاد قشم در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی همزمان با نمایشگاه ایران پلاست،  با بیان اینکه بر اساس مصوبات مجلس و دولت قشم به عنوان هاب بانکرینگ ایران در خلیج فارس انتخاب شده است، گفت: نتایج بررسی آخرین مطالعات نشان می دهد، گردش مالی بازار و صنعت بانکرینگ جهان تا پایان سال ۲۰۱۸ میلادی به حدود ۲۱۰ میلیارد دلار رسیده که سه کشور سنگاپور، امارات و آمریکا سهم ۳۵ درصدی از این بازار را در اختیار دارند.

مشاوره پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی قشم با اشاره به تردد سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ هزار فروند انواع کشتی، شناور و نفتکش از تنگه هرمز تصریح کرد: حجم و ارزش بازار و صنعت بانکرینگ در خلیج فارس ۱۵ میلیارد دلار در سال بوده و به طور متوسط سالانه ۲۲ میلیون تن سوخت از مراکز بانکرینگ به کشتی ها و شناورها تحویل می شود.

وی با اشاره به سهم ۱۰ درصدی ایران از بازار بانکرینگ خلیج فارس، اظهار داشت: باید سهم بانکرینگ ایران در خلیج فارس به ۱۰ میلیون تن معادل ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کرد که هم اکنون از برنامه‌های توسعه این بازار در خلیج فارس عقب هستیم.

این مقام مسوول از قشم با توجه به موقعیت جغرافیایی و و ژئوپلیتیکی به‌عنوان یکی از کانون‌های تبدیل به هاب بانکرینگ خلیج فارس نام برد و افزود: هم اکنون بندر فجیره امارات ۸۵ درصد بازار بانکرینگ خلیج فارس را در اختیار دارد و این در حالی است که حدود ۸۰ درصد سوخت مورد نیاز این بندر توسط ایران تامین می شود.

دهقانی از تاسیس شرکت سوخت‌رسانی به کشتی ها در جزیره قشم با مشارکت کشتیرانی جمهوری اسلامی شرکت ملی نفتکش و سازمان منطقه آزاد قشم خبر داد و خاطرنشان کرد: این شرکت از توان و ظرفیت عرضه سالانه یک و نیم میلیون تن سوخت به کشتی ها برخوردار است.

۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 12042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha