بهترین زمان خرید در بورس/ سهام بانکی می توانند جذاب شوند

کارشناس بازار سرمایه گفت: حقوقی ها به عنوان سرمایه گذاری برای سال آینده، در فصل زمستان و انتهای سال اقدام به خرید می کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میرزایی کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که، وضعیت بورس را بعد از بالا گرفتن دعوای دولت و مجلس و استعفای قالیباف اصل چطور ارزیابی می کنید؟ پاسخ داد: در حال حاضر بورس تحت تاثیر رفت و آمد افراد نیست و تغییر خاصی رخ نمی دهد ولی در آینده مقداری رو به صعود خواهد بود.

حقوقی‌های بازار سرمایه چه زمانی سهام خریداری می کنند؟

کارشناس بازار سرمایه در راستای این سوال که شنیده می شود منابع مالی کلانی در حال ورود به بورس است، آیا این منابع مربوط به حقوقی هاست یا بابت افزایش اعتماد حقیقی هاست؟ بیان کرد: بر حسب تجربه طی سال های گذشته، حقوقی ها به عنوان سرمایه گذاری برای سال آینده، در فصل زمستان و انتهای سال اقدام به خرید می کنند، این یک روند عادی است، به همین دلیل احتمالا این ورود نقدینگی مربوط به حقوقی هاست، زیرا حقیقی ها انقدر در سطح کلان لطمه خوردند که پولی را وارد بازار سرمایه نمی کنند.

میرزایی در پاسخ به این سوال که از لحاظ تکنیکالی و بنیادی بورس، حداکثر رشد شاخص بورس در ایران چقدر است؟ بیان کرد: بحث مدل‌های تکنیکال و بنیادی برای شرایطی است، که بازار ثبات داشته باشد و همینطور تمام بخش‌های اقتصاد با هم به فعالیت بپردازند، در حالی که روند اقتصادی فعلی در ایران اینگونه نیست و در تابستان کارشناسان بازار سرمایه با تحلیل تکنیکال و بنیادی ادعا  کردند که شاخص ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را رد خواهد کرد، ولی اصلا شاخص به این اعداد نرسید، زیرا این الگوها فروضی دارد که این فروض در اقتصاد و بازار سرمایه ایران صادق نیست. اما در کل باتوجه به مباحثی که مطرح می‌شود و تحرکاتی که دیده می‌شود، افت خاصی را در شاخص نمی‌بینیم و حداقل شاخص ۱ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد را رد خواهد کرد.

وی افزود: بازار بورس ما یک منبع غنی درآمد برای کسری بودجه است و یکسری از نهادها می توانند بودجه خود را از این راه تامین کنند و به همین دلیل هر موقع آن ها تصمیم  بگیرند بازار صعود می کند و بالعکس.

ریسک های سرمایه گذاری در بورس را بشناسید

کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که، در حال حاضر ریسک‌های مقابل بورس چه مواردی هستند؟ بیان کرد:  ریسک‌های مختلفی در بازار سرمایه  وجود دارد، از جمله این ریسک‌ها نقدینگی است، که یکی از مسائل جدی کشور به حساب می‌آید و روند افزایش آن به شدت شتابان شده، به طوری که ما در سال قبل ۱۰۰۰-۱۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی به کشور اضافه می‌شد، اما هم اکنون نقدینگی ۲۳۰۰ میلیارد تومان را نیز رد کرده و در تابستان نیز به ۳۱۵۰ میلیارد تومان رسید، برای مهار این نقدینگی احتمال دارد در آینده نه چندان دور یک تحولاتی در نرخ سود بانکی ایجاد شود، که این تاثیر منفی روی بازار سرمایه خواهد داشت.

وی ادامه داد: دومین مورد، ریسک ناشی از نرخ ارز است که به دلیل وجود  تحولات سیاسی و یک مقدار خوشبینی که در کوتاه مدت شکل گرفته، ممکن است نرخ ارز را پایین بیاورد و شاخص مقداری در این قیمت ها اُفت داشته باشد.

میرزایی تاکید کرد: سومین ریسک حضور در بازار سرمایه،   ریسک تحولات داخل کشور است، مانند انتخاباتی که در سال آینده وجود دارد و تا شروع آن ممکن است یکسری دعواهای سیاسی شکل بگیرد، که یکی از اهرم ها می تواند بورس باشد و از آن استفاده هایی شود.

گنجایش ۳۰% از اوراق در بودجه ۱۴۰۰

میرزایی در پاسخ به این سوال که تصویب یا رد چه مواردی در بودجه می‌تواند تاثیر بسزایی روی بورس داشته باشد؟ گفت:  مهم‌ترین بخشی از بودجه که می‌تواند روی بورس اثر بگذارد، همین بحث اوراق است، امسال ۳۰% از اوراق را در بودجه گنجانده اند و هنوز بازار این اوراق اینکه چه می‌خواهند خریداری کنند مشخص نیست و اگر بخواهند این اوراق را بفروشند باید نرخ بهره اوراق را بالا ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تاثیرات جدی برجام بر شاخص بورس،   اظهار کرد:  اولین و مهم ترین تاثیر برجام روی نرخ ارز است و با توجه به این که نرخ ارز لنگر اصلی اقتصاد ایران است، تقریبا تمام متغییرهای دیگر قائم به این متغیر هستند.

وی افزود: مثلا در حد فاصل سال ۹۰ تا ۹۲ که نرخ ارز جهش داشت بورس نیز رشد می‌کرد و از انتهای ۹۲ تا ۹۶ نرخ ارز ثابت بود. بورس نیز ثابت بود و از انتهای ۹۶ با حرکت نرخ ارز باز بورس حرکت کرد.   تاثیر دیگر برجام این است، که ممکن است یکسری گشایش‌ها در بحث نظام بانکی به وجود آید، که این باعث می‌شود روی سهام بانکی از جمله بانک‌هایی که حوزه  مبادلات بین المللی هستند تاثیرات مثبت داشته باشند و در کل تاثیرات مثبت برجام به صورت بخشی خواهد بود.

ورود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه در ۵ ماه نخست به بورس

میرزایی ارزیابی کلی خود را از وضعیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه را اینگونه بیان کرد: بازار سهام را باید در دو مجرای کلی، کوتاه مدت و بلند مدت دید، در مجرای بلندمدت بازار سهام مثبت است، به هر حال علی رغم اینکه شاخص اُفت کرده اما تا به حال این حجم از فعالان در بازار وجود نداشته اند و در بلند مدت روند روبه رشد و مثبتی را می توان پیش بینی کرد، ولی لازمه ی اینکه این بازار بتواند روی سیستم تاثیر بگذارد، این است که بتوانند ابزار تعریف کنند تا پیوند بین بازار سرمایه و رشد آن با بخش حقیقی اقتصاد برقرار شود ولی در حال حاضر این پیوند به هیچ وجه در اقتصاد ایران وجود ندارد.

وی در انتها بیان کرد: در فصل بهار حدود ۵۰ هزار میلیارد و در ۵ ماه نخست نیز ۱۱۰ هزار میلیارد وارد بازار سرمایه شد، اما کمتر از ۵ هزار میلیارد آن وارد بخش تولید حقیقی اقتصاد شد، که این نشان دهنده این است که، بازار محلی برای سفته بازی است تا بخش تولید. در روند کوتاه مدت نیز بازار سرمایه تحت تاثیر خوش بینی‌ها و بدبینی‌ها و اطمینان است و در کوتاه مدت چشم انداز خیلی مثبتی را برای ورود سرمایه خاص به بازارسرمایه نمی‌بینم و مردم اعتماد خود را به بازار سرمایه از دست دادند و در بلند مدت باید اصلاح شود.

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۹
کد خبر: 12036

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha