فراز و فرودی دیگر در انتظار بورس تهران

نفس وجود دامنه نوسان باعث تداوم صف های خرید و فروش می شود و سهامداران با توجه به صف ها اقدام به معامله می کنند و به هیجان بازار دامن می‌زنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ بورس تهران روز گذشته در واکنش به تصمیمات جدید شورای عالی بورس سبزپوش بود و انتظار می رود با اجرای این تصمیمات، روند بهتری شاهد باشیم.

پیمان تاتایی کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر اجرای تصمیمات اخیر شورای عالی بورس بر روند بازار سرمایه بیان کرد: تصمیمات جدید شورای عالی بورس و دامنه نوسان نامتقارن، طرف تقاصا را تحریک می‌کند.

وی ادامه داد: این اتفاق شاید در کوتاه مدت بازار را مثبت کند اما؛ رشد ۱۰ الی ۲۰درصدی بازارسرمایه تحت تاثیر اجرای این تصمیمات، بورس را به سطح جدیدی خواهد رساند که ممکن است با کوچکترین تلنگری منفی شود و دوباره نیاز به حضور بازارگردان‌ها باشد. ‌

این کارشناس بازارسرمایه با اشاره به محدودیت منابع بازارگردان‌ها تاکید کرد: حمایت از سهم‌ها قدرتمند نخواهد بود و در نهایت هیجان منفی و قفل شدن در صف‌های فروش را شاهد خواهیم بود؛ در زمان ریاست صالح آبادی و آقای عبده هم اقدام به تغییر دامنه‌نوسان بازار شده بود که البته این اقدام موفقیت آمیز نبود.

تاتایی افزود: اصولا موافق حذف دامنه‌نوسان برای به تعادل رسیدن بازار هستم. مقاومت‌ها و مخالفت‌ها با حذف دامنه‌نوسان معاملات به خاطر نگرانی‌ها از احتمال دست‌کاری در قیمت‌ها و ریزش قیمت برخی سهم‌هاست اما؛ نکته اینجاست که حذف دامنه‌نوسان در بدو اجرا سبب هیجان بازارسرمایه خواهد شد و بعد از مدتی بازار به سمت معاملات تحلیلی حرکت خواهد کرد.

این فعال بازارسرمایه اضافه کرد: ظن دست‌کاری در قیمت سهم همواره بوده و هست و در هر شرایطی سازمان بورس وظیفه نظارت بر معاملات را دارد؛ ولی به‌طورکلی نفس وجود دامنه‌نوسان باعث تداوم صف‌های خرید و فروش می‌شود و سهامداران با توجه به صف‌ها اقدام به معامله می‌کنند و به هیجان بازار دامن می‌زنند.

تاتایی در معرفی گزینه‌های مناسب برای سرمایه گذاری گفت: با توجه به احتمال رشد ۱۰ الی ۲۰ درصدی بازارسرمایه از این نقطه و بعد هم قفل شدن در صف‌های فروش، بهتر است سهامداران از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار کنند تا نگران قفل شدن در صف های فروش نباشند.

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۶
کد خبر: 12035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha