۵ طرح بزرگ خودکفایی برای تامین کودهای فسفات و پتاس نهایی شد

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی از نهایی شدن پنج طرح بزرگ برای تامین کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز و بی‌نیازی از واردات در این زمینه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ حمید رسولی به مناسبت فرا رسیدن دهه مبارک فجر، درباره تامین و تدارک کودهای فسفات و پتاس مورد نیاز کشور افزود: بخش قابل توجهی از کودهای فسفات و پتاس کشور وارد می‌شود، بنابراین برای تولید داخلی با مشکل عمده مواد اولیه، محدودیت خاک فسفات و پتاس و کارخانجاتی که خاک را متناسب با نیاز کشور تولید کنند روبه‌رو بودیم، بر این اساس امسال پنج طرح بزرگ خودکفایی برای تامین این کودها نهایی شده است.

وی اظهار داشت: در چارچوب طرح خودکفایی کودهای کشاورزی، قرارداد توزیع کودهای فسفاته محصول کارخانه ۵۰۰ هزار تنی در دست ساخت با شرکت ملی صنایع مس ایران،  قرارداد تولید ۲۰۰ هزار تن کودهای فسفاته با شرکت فسفات کارون،  انعقاد توافق با مجموعه خور و بیابانک برای تامین ۱۰۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز کل کارخانجات تولید کود پتاس کشور،  با مجموعه معادن طرود سمنان قرارداد تولید کود کلراید پتاسیم با ظرفیت ۲۰۰ هزار تن و قرارداد توزیع کارخانه در دست احداث تولید سولفات آمونیوم در بندرعباس به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن را در دستور کار قرارداده‌ایم.

رسولی بیان‌داشت: در کود پتاس با توجه به معادن اکتشافی و مطابق برنامه طراحی شده، تا سه سال آینده می‌توانیم به خودکفایی برسیم.

به گفته وی، عیار خاک فسفات در معادن ایران متفاوت است، بنابراین در معادن آسفوردی و چادرملو هم اکنون کنسانتره فسفات با عیار ۳۰ درصد تولید می‌شود.

این مسوول یادآور شد: امسال با وجود شرایط تحریم و محدودیت‌های ارزی، طبق برنامه ابلاغی شرکت مکلف به تامین ۶۰۰ هزار تن کودهای فسفاته و پتاسه شده است.

وی بیان‌داشت: مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، از خرداد ماه امسال با حکم وزیر جهاد کشاورزی به عنوان مجری طرح خودکفایی کودهای کشاورزی نیز فعالیت می‌کند.

رسولی با بیان اینکه معادن اکتشاف شده متعددی در خصوص مواد اولیه مورد نیاز تولید این دو نوع کود وجود دارد، اظهار داشت: میزان خاک فسفات استحصالی در کشور هم اکنون در حدود ۱۵۰ هزار تن است و طبق برنامه میزان کسری از محل واردات تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ادامه‌داد: امسال برای تامین کودهای فسفات و پتاس که بخش عمده آن وارداتی است، اقداماتی در راستای خودکفایی انجام شد و از آنجایی که با کمبود خاک فسفات و پتاس روبه‌رو هستیم به‌ناچار بخش عمده نیاز این دو دسته کود از واردات تامین می‌شود.

وی گفت: در حوزه فسفات ۲ معدن چادرملو و آسفوردی در مجموع نزدیک به ۱۵۰ هزار تن خاک فسفاتی را به کارخانجات تحویل می‌دهد،  در حوزه کود پتاسه معدن خور و بیابانک سال‌های سال با کمترین ظرفیت کار می‌کرد و بلا استفاده مانده بود و اکنون برای استفاده از این ظرفیت‌ها وارد عمل شده‌ایم.

رسولی افزود: طی مذاکراتی که با وزارت صنعت، معدن و تجارت، مقرر شد امسال ظرفیت تامین خاک پتاس از معدن مذکور افزایش یابد، به‌طوری که امسال ظرفیت معدن خور و بیابانک به ۳۰ هزار تن رسید که برای سال نخست فعالیت عدد قابل توجهی است.

وی بیان‌داشت: با وجود بالا بردن ظرفیت استحصال این معادن، همچنان با کمبود خاک فسفات روبرو هستیم، بر همین اساس تاکنون ۱۰۰ هزار تن خاک فسفات وارد کشور شده است.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه‌کرد: همچنین همه تولیدکننگان کودهای فسفات کشور را به شرکت خدمات حمایتی دعوت کردیم و با همه کارخانجات طبق ظرفیتی که داشتند قرارداد منعقد کردیم و خاک وارداتی را برای تولید کود فسفاته در اختیارشان قرار دادیم.

وی با بیان اینکه بومی‌سازی تولید کودهای فسفات و پتاس در داخل کشور پیگیری می‌شود، گفت: مجموع قراردادهایی که اکنون با تولیدکنندگان داخلی داریم نزدیک به ۲۰۰ هزار تن است، در حالی که این عدد در سال گذشته ۲۰  هزار تن بود، بنابراین ۱۰ برابر تولید کودهای فسفاته در سال گذشته، قرارداد تولید کود فسفات منعقد شده است.

رسولی یادآور شد: دغدغه اصلی ما کمبود خاک فسفات بود که توانستیم تاکنون ۱۰۰ هزار تن را وارد کشور کنیم،  قرارداد ما با فروشنده خاک فسفات به صورت بلندمدت و برای مقادیر قابل توجهی است.

وی با بیان اینکه تاکنون با ۱۴ کارخانه تولیدکننده کود فسفات مذاکره کرده و قرارداد بسته‌ایم، گفت: خاک از بندر امام خمینی‌(ره)  و بندرعباس به کارخانجات تولید کودهای فسفاته منتقل می‌شود.

افتتاح کارخانه تولید فسفات در بوشهر در ایام دهه فجر 

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اظهارداشت: قرار است در ایام مبارک دهه فجر کارخانه تولید کود فسفات از محل خاک‌های فسفات وارداتی با حضور وزیر جهاد کشاورزی در بوشهر افتتاح شود که از محل قرارداد مذکور با کمک شرکت‌های اقماری آن در سال نخست، ۱۰۰ هزار تن کود فسفات در استان بوشهر تولید و تحویل خواهد شد.

شناسایی معدن طرود سمنان 

رسولی افزود: اکنون برای تامین خاک پتاس، به‌جز معادن خور و بیابانک، معدن طرود در سمنان شناسایی شده است و اگر این معادن با ظرفیت کامل به تولید برسند نیازی به واردات خاک پتاس از خارج کشور نخواهیم داشت.  

وی با اشاره به اینکه نیاز کشور به کود پتاسه سالیانه دست‌کم ۴۰۰ هزار تن است، گفت: ظرفیت تولید معادن خور و بیابانک امسال به ۳۰ هزار تن رسید که سال آینده طبق برنامه باید به حدود ۱۰۰ هزار تن افزایش یابد. به گفته این مسوول، این ظرفیت در سال ۱۴۰۱ به ۲۰۰ هزار تن افزایش خواهد یافت که بدین ترتیب بخش اعظم خاک پتاس کشور از این محل تامین شده و بقیه از محل معادن طرود سمنان تامین خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی اضافه‌کرد: اکنون عملیات اکتشاف در معادن طرود سمنان در حال انجام است و طبق مذاکرات با بهره‌بردار معادن مذکور، تا سال ۱۴۰۱ به بهره برداری عملیاتی خواهد رسید.

وی با بیان اینکه برای تامین خاک پتاس از محل واردات به دلیل تحریم‌ها با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستیم، افزود: اکنون بخش عمده خاک پتاس مورد نیاز کشور از کشورهای بلاروس، روسیه و ازبکستان تامین و وارد کشور می‌شود.

۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 12030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha