۹۵ درصد مشکلات بازار سرمایه داخلی است

دارابی معتقد است: متاسفانه بازار پر از عرضه است و همین عرضه های شدید هم باعث می شود تا بازار نتواند آنطور که باید شکل بگیرد. اما ۹۵ درصد مشکلات بازار داخلی است و با رفع آن ها، مشکلات نیز رفع می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از چند روزی بود که شاخص کل بازار مثبت و سبزپوش شده است اما همچنان ضررها پابرجاست. چراکه مثبت شدن دو یا سه روزه و منفی شدن شارپی هیچ کمکی به بازار و سهامدارانی که زیان کردند نمی‌کند. امروز نیز بازار به شدت ریزشی شده به نحوی که بسیاری از سهامداران را خسته کرده است بسیاری از فعالان بازار سرمایه معتقدند که اکنون زمان قطع ید دولت از بورس است و هرچقدر که تلاش دولتی ها برای مدیریت و جبران خطاهایشان بیشتر شود، وضعیت بازار نیز متزلزل تر خواهد شد.

بازار پر عرضه شده است

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در روند بازار سهام و عوامل موثر بر آن را بررسی و تشریح کرد: در ماه‌های گذشته بازار به دلیل اینکه یک کفی را مشخص کرده بود، برگشت مثبتی را داشت. اما به هرحال عرضه ها در بازار فوق العاده بالا بود و متاسفانه بازار پر از عرضه است و همین عرضه های شدید هم باعث می شود تا بازار نتواند آنطور که باید شکل بگیرد.

این کارشناس یادآورشد که البته امروز آغاز دهه مبارک فجر است و معمولا در دهه فجر بازار به صورت سنتی مثبت می شد. ولی باید منتظر باشیم ببینیم امسال هم همین موضوع اتفاق خواهد افتاد یا خیر.

وی افزود: بازار همچنان تحت عوامل تاثیر گذار خود است. عواملی که باعث کاهش و ریزش در آن شده است و فعلا هم به نظر می رسد که برگشت ها یک برگشت های موقتی است.

۹۵ درصد مشکل بازار داخلی است و ربطی به عوامل بین المللی ندارد

دارابی درمورد تایر مواضع و رویکرد جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا بر بازار سرمایه ادامه داد: بنده فکر می کنم ما ۹۵ درصد از مشکلاتمان درون بازاری و درون اقتصادمان است و به هرحال بایدن ابزاری جز تحریم ها ندارد و این درحالی است که ابزار تحریم نیز دیگر کارایی ندارد. علی رغم اینکه تحریم ها برقرار و یا تشدید شده است ولی تاثیر زیادی مبنی بر اینکه شرایط سخت تری را برای اقتصاد ما ایجاد کند از خودش نشان نداده است و ما به یک ثبات نسبی در اقتصاد کشور از این منظر رسیده‌ایم.

این کارشناس بیان کرد: اما متاسفانه آن چیزی که در حال حاضر تمام بازار را آزار می دهد، مسائلی است که در داخل بازار است. یک بخش، سود بانکی است، یک بخش مربوط به تحولات نرخ ارز است و یا لایحه بودجه سال آینده که همچنان مورد توجه است و مسائلی در در لایحه بودجه در حال گنجاندن است.

دارابی تاکید می کند که این ها همگی مواردی است که باید به آن ها توجه کنیم و به نظر می رسد بازار هم فعلا در واقع صبر می کند تا در این ابهامات خودش را دخیل نکند و در نهایت بعد از پایان ابهامات به یک جمع بندی نهایی برسد.

او اظهار می کند که به نظر بنده فعلا مشکلات ۹۵ درصد داخلی است و اگر تمرکزی در این موضوعات داخلی شود می توانیم شرایط بهتری را در بازار شاهد باشیم.

میانگیری خوب است یا بد؟

دارابی درواکنش به این که آیا در وضعیت فعلی میانگین گیری برای سهامدارانی که ضررشان به بیش از ۵۰ درصد رسیده است اقدام مناسبی است؟ می گوید: اگر بازار به یک کف قوی برسد به این معنی که شما یک اطمینان نسبی پیدا کنید که بازار از آن پایین تر نمی رود، میانگین گیری یک اقدام موثری است. اما در حال حاضر ما این اطمینان صد در صدی را نسبت به وضعیت بازار نداریم و به همین خاطر هم اکنون برای میانگین گیری تا حدودی زود است.

تحلیلگر بازار سرمایه ادامه داد: باید فعلا در بازار صبر کرد تا بازار به یک کف قوی برسد و شرایط یک هفته یا ۶ روز، یا ۵ روز یا ۴ درصد مثبت را روی شاخص داشته باشیم تا آنجا بتوانیم مطمئن شویم و در واقعیت الان برای میانگین گیری کمی ریسک بالایی دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذارانی که در ضرر هستند باید یک مقداری در زمان میانگین گیری دقت داشته باشند چرا که شاید با بی دقتی مجبور شود یک میانگین مجدد در مبالغ پایین تر بگیرد.

دارابی در انتها می گوید: هم اکنون نمی شود در مورد عدد کف حمایتی قوی شاخص نظر داد و بایستی فعلا صبر کنیم تا مسائل و ابهامات کلان در بازار برطرف شود. به عنوان مثال باید ببینیم لایحه بودجه در صحن چه سرنوشتی خواهد داشت و قیمت نفت، گاز و برق چه می شود و یا مذاکرات سیاسی چیزی حاصل می شود و یا خیر و یا دولت اگر واقعا دورنمای این را دارد که شرایط اقتصادی درحال بهبود است و دورنمای تورم کاهش یافته است چه زمانی نرخ بهره رو کاهش می دهد و به طور کلی این ها مسائلی هستند که بازار منتظر روشن شدن تکلیف آن ها است.

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 11955

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha