تأسیس کارگاه های آموزشی در شهرک‌های صنعتی عملیاتی می‌شود

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از تأسیس و اجرای مراکز کارگاهی آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در تعدادی از شهرک‌های صنعتی کشور به شکل الگو در سال ۱۴۰۰ خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، «علی اوسط هاشمی»  در دیدار با مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی گفت: شرکت شهرک‌های صنعتی در بین دستگاه‌های دولتی، پل ارتباطی مناسبی برای صیانت از مهارت شاغلان و تأمین نیروی ماهر در کشور است و با همکاری دو سازمان می‌توان زمینه خوبی برای ارائه آموزش‌های مهارتی مستمر و به روز شاغلان در صنعت ایجاد کرد.

وی افزود: یکصد شرکت در شهرک‌های صنعتی توسط سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور از لحاظ عیار مهارتی سنجیده می‌شوند و این امر علاوه بر شناسایی افراد فاقد مهارت این امکان را فراهم می‌کند که بانک اطلاعاتی جامعی از نیروهای شهرک‌های صنعتی ایجاد شود.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر آموزش دوگانه (آموزش در کارگاه و محیط کار واقعی) در واحدهای صنعتی شهرک‌های صنعتی تأکید کرد و گفت: داشتن «گواهی نامه مهارت» در شهرک‌های صنعتی باید به یک الزام تبدیل شود.

به گفته وی، می‌توان از محل قانون استفاده از مالیات برای ایجاد و تجهیز مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای به عنوان یک راهکار اجرایی استفاده کرده تا علاوه بر کاهش هزینه‌ها، شهرک‌های صنعتی را به مراکز مهارت‌آموزی مبدل ساخت.

ماده ۳۸ مربوط به ارزش افزوده است و در تبصره دو آن آمده است: در صورتی که واحدهای تولیدی برای ارتقای مهارت و سلامت کارکنان خود مراکز آموزشی و ورزشی ایجاد کرده و یا در این خصوص هزینه کند، با اعلام وزارت کار و اموراجتماعی می توانند ۱۰ درصد عوارض را تا سقف هزینه انجام شده، استرداد کند، در صورت تأیید هزینه‌های مزبور توسط سازمان امور مالیاتی کشور، وجوه مربوط قابل تهاتر یا استرداد حسب مقررات این قانون خواهد بود.

هاشمی تصریح کرد: تحقق این موضوع می تواند پایه‌گذار حرکتی نوین در کشور باشد و صادرات نیروی فنی با مهارت و به دنبال آن ارز آوری برای کشور را به دنبال داشته باشد.

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از تدوین استانداردهای مورد نیاز صنایع کوچک بر اساس ظرفیت هر استان برای مشاغل و حرفه‌های مورد نیاز شهرک‌های صنعتی خبر داد و افزود: مراکز جوار کارگاهی می‌تواند در حکم کارگاه آموزشی برای شرکت شهرک‌های صنعتی باشد.

مهارت‌آموزی در شهرک‌های صنعتی 

معاون وزیر صنعت و مدیر عامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی در این دیدار ضمن اشاره به تفاهم‌نامه دو دستگاه در سال ۱۳۸۲، گفت: حدود ۷۰ قطعه زمین از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی برای ایجاد مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای برابر تفاهم‌نامه مذکور به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور برای ایجاد کارگاه و مراکز مهارت آموزی اعطا شد که از این تعداد ۳۴ مرکز فعال شده اند و ۳۹ هزار دوره آموزشی برای یک میلیون نفر در شاخه‌های مختلف کارآفرینی با همکاری سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در این مراکز برگزار شده است.

«علی رسولیان»  خواستار تجهیز مراکز باقی مانده و مهارت آموزی در آن‌ها و همچنین توسعه مراکز جوار شهرک های صنعتی شد.  براساس آخرین آمار، ۵۲ درصد از صنایع کشور مربوط به صنایع کوچک است، به عبارتی ۲۳ هزار و ۵۵۰ واحد صنعتی کوچک در کشور فعالیت می‌کنند که از لحاظ تعداد بیشترین میزان را در میان صنایع کشور دارند.

میزان اشتغال در صنایع کوچک در مقایسه با صنایع دیگر نیز قابل ملاحظه است. بگونه ای که ۴۵۱ هزار و ۶۰۹ نفر در بخش صنایع کوچک اشتغال دارند که ۴۵ درصد میزان اشتغال در صنایع را شامل می‌شود.

۱۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۵
کد خبر: 11947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha