هفته مقاومت یک میلیون و دویستی و بازگشت گرما به بازار سرد بورس کالا

 شاخص بورس در هفته گذشته در کانال یک میلیون و دویست هزارتومانی نوسان داشت و با کاهش قیمت‌ها، خریداران به بورس کالا بازگشتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ هفته گذشته شاخص در روزهای ابتدایی هفته رشد داشت و شاخص کل پس از ۴ هفته متوالی افت با ۲.۶ درصد رشد به محدوده یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی دست یافت. اما بازار سرمایه همچنان شاهد عرضه در سهام شرکت‌های کوچکتر بود و شاخص هم وزن در محدوده ۴۲۴ هزار واحدی و با ۱.۵ درصد کاهش به کار خود پایان داد. در عین حال در پایان این هفته بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال نقدینگی بخش حقیقی‌ از بازار سرمایه خارج شد. در این هفته به ترتیب مواد شیمیایی، آهن و فولاد، بانک‌ها و موسسات اعتباری، کانی‌های فلزی و فرآورده‌های‌نفتی صنایع برتر بازار بودند.

«محبوبه ابراهیمی» کارشناس بازار سرمایه، در تحلیل روند هفته گذشته گفت: «در هفته‌ای که گذشت عقب نشینی وزارت صمت در خصوص قیمت‌گذاری دستوری فولاد، لغو موانع و محدودیت‌های صادراتی گندله، کنسانتره و سنگ آهن، افزایش قیمت‌های جهانی کامودیتی‌ها و احتمال افزایش نرخ سیمان در کنار گزارش عملکرد مناسب شرکت‌ها و کاهش نوسانات نرخ دلار محرک‌های خوبی در بهبود معاملات بازار سرمایه بودند»

وی افزود: «به نظر می‌رسد با توجه به وجود شایعاتی مبنی بر افزایش تخفیف خوراک پالایشگاهی‌ها و ورود نقدینگی جدید از سوی صندوق توسعه و تثبیت برای حمایت از بازار و همچنین ارزندگی قیمت سهام در شرایط فعلی و عرضه‌های اولیه احتمالی پیش روی تا آخر سال، در صورت کاهش دخالت نهادها، تثبیت ویا کاهش نوسانات نرخ دلار و امید به بهبودی روابط سیاسی و اقتصادی با آمریکا، شاهد روند صعودی بازار در هفته‌های پیش رو باشیم. اما تداوم این روند علاوه بر نیاز به کاهش ریسک‌های بازار، نیازمند ورود نقدینگی و افزایش حجم معاملات نه تنها در سهام شاخص‌ساز بلکه در کل بازار است تا اعتماد به بازار سرمایه بازگردد.

ابراهیمی در توضیح ریسک‌ها فعلی بازار گفت: «محتوای احتمالی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، روند پیش‌روی متغیرهای اقتصادی، وضع قوانین و مقررات فراوان، نیاز حقوقی‌ها به منابع مالی در روزهای پایانی سال و نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده از جمله ریسک‌های پیش روی بازار است.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه به اخبار مهم هفته گذشته بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: «یکی از اخبار بسیار مهم بازار سرمایه در هفته گذشته، تصویب طرح جداسازی بازارهای معاملاتی یا «مارکت ایمپکت» است. هدف از طرح مذکور، جلوگیری از تاثیر رفتار معاملاتی سهامداران بزرگ بر سایر سهامداران است. در این طرح حدنصاب تفکیک معاملات نهادها در دو بازار عادی و بلوکی به‌صورت ادواری بازبینی می‌شود و طی بازه‌های زمانی مشخص، اثربخشی این سازوکار ارتقاء خواهد یافت. با توجه به اینکه رفتار سهامداران خرد تحت تاثیر عملکرد سهامداران عمده است، اجرای درست این ساز و کار می‌تواند در بهبود عملکردبازار وشفاف سازی معاملات بلوکی کمک شایانی داشته باشد و اعتماد از دست رفته بازار را به سرمایه‌گذاران بازگرداند.

این هفته تنور بورس کالا نیز گرم شد و نسبت به هفته قبل معاملات رشد چشمگیر ۱۱۴ درصدی کردند، اما هنوز تا روزهای اوج معاملات در این بازار فاصله بسیاری مانده است. «محمدرضا اسلامی» کارشناس بورس کالا در همین ارتباط گفت: «معاملات پتروشیمی در بورس کالا در این هفته، کاملا تحت تاثیر خبر تغییر مبنای قیمت پایه محصولات پتروشیمی از میانگین یکماهه نرخ ارز نیمایی به میانگین یک هفته‌ای ارز نیمایی قرار گرفت. در نتیجه قیمت محصولات پایه پتروشیمی کاهش یافت و جذاب‌تر شد. البته بازار مواد اولیه پتروشیمی همچنان در انتظار ثبات و آرامش برای تولید کننده و مصرف کننده است. علت عدم آرامش و ثبات در بازار مواد پتروشیمی، تفاوت قیمت ارز در بازار آزاد، صرافی ملی و سامانه نیما است. فعالان بازار معتقدند که همسان سازی نرخ ارز می‌تواند یکی از راهکارهای بازگشت ثبات به این بازار باشد».

این کارشناس بورس کالا افزود: «تقاضا برای شمش فولادی با توجه به کاهش ذخایر تولیدکنندگان و افزایش نرخ ارز، در هفته جاری افزایش پیدا کرد، اما از قیمت آن کاسته شد. در عین حال ریزش قیمت جهانی شمش فولادی، تقاضای میلگرد را در این بازار کاهش داد و با کاهش نرخ در بازار در روز چهارشنبه، شاهد کاهش استقبال از عرضه‌های میلگرد و تیرآهن در رینگ صنعتی بورس کالا بودیم. بطوری که کمتر از ۱۰ درصد از «مقاطع طویل» عرضه شده در روز چهارشنبه معامله شدند.  

بازار معاملات آتی اما در هفته گذشته بیشتر حول محور خرید و فروش اوراق سپرده زعفران گذشت. «سید حسین حسینی» کارشناس معاملات آتی در این ارتباط گفت: «در هفته گذشته بیشترین تعداد موقعیت‌های باز مربوط به نماد زعفران نگین سررسید اردیبهشت ماه بود، اما به تدریج و با نزدیک‌تر شدن روزهای پایانی سال تعداد ببشتری از معامله‌گرها به سراغ خرید زعفران نگین با سررسید «تیرماه» روی می‌آوردند. روند قیمتی زعفران سررسید اردیبهشت هم به عنوان لیدر بازارآتی نزولی بود و قیمت هر گرم زعفران به کانال ۱۳ هزار تومان وارد شد». این کارشناس بازار معاملات آتی در پایان گفت: «اقبال و آشنایی بیشتر سرمایه‌گذاران به بازارهای آتی و اختیار معامله و افزایش عمق این بازار می‌تواند کمک زیادی به مدیریت ریسک دارایی سهامداران و تنوع بازار مالی در ایران کند».

۱۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۵
کد خبر: 11931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha