فعالان بورس به هوش باشند؛ آمار خروج پول از بازار واقعی نیست

حامدی، مدیرعامل کارگزاری بورسیران می‌گوید: آماری که در فضای مجازی در مورد خروج پول از بازار سرمایه منتشر می‌شود قابل اعتماد و تایید نیست و تنها مرکزی که چنین آماری را دارد اتاق پایاپای بورس است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ به غیر از آماری که توسط اتاق پایاپایی بورس در مورد خروج پول از بازار بورس داده می‌شود، مابقی آمارها در فضای مجازی منتشر می‌شوند چندان قابل تایید نیست، چرا که به گفته مدیران کارگزاری‌ها بسیاری از فروشندگان سهم، پول،  را در حساب خود نزد کارگزاری نگهداری کردند تا با بهبود بازار و سهم وارد معامله بازار شوند.

داده‌های که بر روی تابلوی بورس جود دارد به شما این امکان را نمی‌دهد که بتوانید به درستی آماری از خروج و ورود پول به بازار به دست بیاورد و شما تنها قادر خواهید بود که با تحلیل داده‌های این تابلو در نهایت میزان خروج پول از معاملات بازار را حساب کنید. مدیرعامل کارگزاری بورسیران،  آماری که در فضای مجازی در خصوص خروج پول از بازار سرمایه منتشر می‌شود قابل تایید و استناد نمی‌داند و می‌گوید: هیچ مرکزی به غیر از اتاق پایاپایی، دسترسی به این داده‌ها را ندارد.

امروز ۷ بهمن ماه شاخص کل با ریزش ۲۰ هزار واحد ریزش بر روی یک میلیون و ۲۱۴ هزار واحد قرار گرفت. به گفته تحلیلگران تکنیکال، شاخص بازار در در بین یک میلیون ۲۰۰هزار تا یک میلیون ۴۰۰ هزار تا پایان سال نوسان دارد.

اکبر حامدی مدیرعامل کارگزاری بورسیران وضعیت کنونی بازار را قابل قبول توصیف کرد و گفت: معاملات بازار خوب است و می‌توان به یکسری از صنایع امیدوار بود. روند معاملات بازار نشان می‌دهد که سهامداران  به امید تارگت(هدف) بالاتری در حال خرید با حرص و ولع هستند که در این میان حقوقی‌ها با برنامه شیطنت‌های را دارند.

حامدی اضافه کرد: ایجاد محدودیت فروش برای حقوقی‌ها تاثیر زیادی به کاهش فشار فروش بر بازار دارد که سازمان بورس در همین جهت باید اقداماتی را انجام دهد.

به تازگی سازمان بورس تهران اعلام کرده که برنامه‌ای جهت جدا کردن سهامداران عمده و خرد دارد. که در آن سهامداران عمده قرار است در بازار بلوک اقدام به معامله کنند که در اصطلاح به چنین اقدامی مارکت ایمپکت گفته می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه وضعیت سهامداران بازار را اینگونه تشریح کرد: از لحاظ معاملاتی ما در سهم‌ها چسبندگی داریم و یکسری از سهامداران به امید برگشت شاخص به دوران رشد تابستان حاضر به فروش سهم نیستند.

وی می‌گوید: برخی از سهامداران انتظار دارند سهمی را که مثلا ۶ هزار تومان خریداری کردند و الان ارزش آن به ۳ هزار تومان رسیده است، در کوتاه مدت به همان ۶ هزار تومان برسد این در حالی است که ممکن است به سه سال زمان برای بازگشت سهم نیاز باشد.

حامدی از سهامداران که با چنین دیدگاهی در سهم ماندن پیشهاد داد: سهامداران نباید به این امید بمانند که سهم در کوتاه مدت به قیمتی که در سقف خریداری کردند بازگردد و با پذیرش شرایط کنونی بازار می‌توانند اقدامات مختلفی از جمله میانگین کم کردن، از زیان خود بکاهند، البته به سهامدارانی که تخصص لازم در بازار را ندارند سعی کنند از یک مشاور استفاده کنند.

او می‌گوید: رویکرد سهامداران باید متناسب با شرایط بازار باشد، در تیر ماه و خرداد ماه ورود نقدینگی به بازار فوق العاده بود تا جای که جلوی کارگزاری‌ها و دفاتر پیشخوان برای دریافت کد سجامی و معاملاتی صف می‌بستند، اما الان شرایط تغییر کرده و نباید انتظار بازگشت آن رشد در بازار را داشت چرا که در حال حاضر سهامداران از بازار ترسیدن و اعتماد آن‌ها برگشته است.

این کارشناس مالی افزود: پول‌های که قبلا در بازار بوده الان نیست. کسانی که در بازار ماندن قدرت قبلی را ندارد به عنوان مثال کسی که ۵ میلیون تومان در بازار قدرت داشته الان قدرتش به ۲ میلیون تومان رسیده و یک عده هم آمدن و از بازار رفتند؛ به هر حال ما باید شرایط فعلی بازار را در نظر بگیریم.

وی در پاسخ به این سوال در این مدت چه میزان پول از بازار سرمایه خارج شده است؟ گفت: این امکان وجود ندارد که بتوانیم پول خارج شده از بورس را برآورد کنیم و به داده‌های که در این باره در فضای مجازی منتشر می‌شود نمی‌توان اعتماد کرد و تنها جای به چنین آماری دسترسی دارد اتاق پایاپایی( اتاق پایاپای بازوی مالی بورس اشت که علاوه بر تسویه معاملات، ثبت و نگهداری سوابق معاملات کلیه خریداران و فروشندگان را نیز برعهده دارد.) است. شاید برخی به اشتباه فکر کنند پولی که از سهم خارج شده از کل بازار بیرون رفته، حالی که پول بسیاری از فروشنده‌ها در کارگزاری مانده و از بازار خارج نشده است. جابه جای پول بین حقیقی و حقوقی مشخص است و بر روی تابلو می‌توانیم ببینم که حقوقی‌ها و حقیقی‌ها چه میزان خرید یا فروش داشته‌اند.

وی با استناد به آماری خروج و ورود پول در کارگزاری تحت مدیرت خود گفت: در این مدت پولی که به کارگزاری ورود و خروج کرده چندان ملموس و خاص نبوده است.

 این کارشناس بازار سرمایه آینده بازار را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌داند و با استناد به تحلیل رفتن سایر بازار مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن، اینده بازار سهام را مثبت عنوان کرد.   سرمایه‌گذاران از سرمایه‌گذاری بر روی طلا و ارز می‌ترسند و ریزش بازار سهام و اصلاح ۶۰تا ۷۰درصد، علاوه بر ارزنده کردن قیمت سهم‌ها جذابیت خوبی به این بازار می‌دهد.

فضای بازار نباید امنیتی شود

حامدی به عملکرد حقوقی‌ها در این روزها بازار پرداخت و گفت: یک عده وجود دارند که می‌خواهند از شرایط بازار به نفع خودشان استفاده کنند به این شکل که با عرضه چهار سهم لیدر بازار، کل بازار را تحریک به عرضه می‌کنند و بعد این افراد به در قامت خریدار ظاهر ‌شوند، اما این به این معنی نیست که حقوقی‌های بازار به دنبال چنین رفتاری هستند بلکه باید به شرایط بازار توجه کرد مثلا در برخی از مواقع صندوق‌ها برای اینکه حد نصاب را رعایت کنند باید بفروشند یا اینکه شرکت‌های سرمایه گذاری برای سالی مالی باید سود شناسایی کند به همین دلیل مجبور به فرش سهام خود هستند؛ به هر حال هر حقوقی‌ ممکن است دلیل خود را برای فروش سهم داشته باشد.

او شکایت از حقوقی‌های بازار را کمک به سهامداران و حرکت کل بازار نمی‌داند و می‌گوید: قضائی کردن بازار سرمایه کمکی به بازار نمی‌کند و بورس نباید وارد چنین فضای شود.

این کارشناس در واکنش به این شایعه که احزاب سیاسی به دنبال استفاده ابزاری از بازار سرمایه برای انتخابات ۱۴۰۰ هستند گفت: سهامداران و فعالین بازار سرمایه کم نیستند و شاید بتوان گفت کل خانواده‌های کشور را درگیر خود کرده است بنابراین طبیعی است که به عنوان یک سازمان تاثیرگذار بر روند انتخابات تلقی شود. ناگفته نماد دولت هم برای اینکه کارنامه قابل قبولی داشته باشد نیاز دارد که از بازار سرمایه در جهت مثبت حمایت کند.

۷ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۵:۵۱
کد خبر: 11907

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha