بورس در هفته جاری به کدام سمت می‌رود؟

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش قدرت تقاضا در معاملات روز چهارشنبه بازار سهام منجر به تشکیل صفوف خرید شد، به نظر می‌رسد که همچنان این رویه در کوتاه‌مدت در بازار تداوم پیدا کند تا قدری از زیان سهامداران جبران شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا، شاخص بورس هفته گذشته در ادامه افت شاخص بورس در چند هفته اخیر به روند نزولی خود ادامه داد و با حدود چهار درصد افت به معاملات هفته پایانی دی‌ماه پایان داد.

از ابتدای هفته صحبت‌های مطرح شده در زمینه کاهش قیمت دلار تا محدوده‌های ۱۵ هزار تومان و زمزمه‌های مربوط به حذف معافیت مالیاتی صادراتی شرکت‌ها باعث تحت تاثیر قرار گرفتن بازار سهام شد و زمینه فشار فروش در این بازار را فراهم کرد که این موضوع موجی از اعتراض‌ها را بین سهامداران فراهم کرد.

با نزدیک شدن به تحلیف جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا و از بین رفتن تنش‌های مربوط به انتخابات آمریکا شاهد کاهش هیجان‌های ایجاد شده در اکثر بازارهای سرمایه‌گذاری بودیم، این موضوع به مراتب تاثیر خود را در بازار ارز و کاهش نرخ دلار تا محدوده‌های ۲۰ هزار تومان گذاشت و باعث تحت تاثیر قرار گرفتن سهام شرکت‌های دلاری محور و افت قیمت سهام این شرکت ها در بازار شد.

بازار سهام در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته با توجه به افزایش دوباره قیمت دلار تا محدوده ۲۲ هزار تومان و انتشار گزارش ۹ ماهه شرکت‌ها تغییر مسیر داد و بار دیگر در مسیر صعودی قرار گرفت، حال سهامداران در کنار انتظار برای آغاز معاملات هفته جاری نگران روند معاملات این بازار هستند که آیا شاخص بورس در ادامه معاملات روز چهارشنبه به روند صعودی خود ادامه می‌دهد یا خیر؟

جبران زیان سهامداران

در این زمینه امیرعلی امیرباقری روند معاملات بورس در هفته جاری را پیش بینی کرد و افزود: افزایش قدرت تقاضا در بازار روز چهارشنبه منجر به تشکیل صفوف خرید شد، به نظر می‌رسد که همچنان این رویه در کوتاه‌مدت در بازار تداوم پیدا کند تا قدری از زیان سهامداران جبران شود.

وی روند قیمت سهام در هفته جاری را افزایشی پیش‌بینی کرد و گفت: به نظر می‌رسد این روند بتواند تا حدودی از اعتماد سهامداران را به بازار بازگرداند و زمینه ایجاد برخی از فرصت‌های سرمایه‌گذارای را در بازار فراهم کند.

امیرباقری با بیان اینکه سرمایه‌گذاران باید دقت داشته باشند که در تحلیل‌های خود نه تنها به شاخص های حاضر بلکه به چشم‌اندازهای آتی توجه کنند، گفت: همین امر می‌تواند جهت روندها را در میان‌مدت و بلندمدت برای سرمایه‌گذاران در بازار سهام روشن کند.

نرخ ارز مهمترین عامل تاثیرگذار بر روند معاملات بازار سرمایه 

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در بازار هفته‌ای که گذشت باید چند نکته را مدنظر قرار داد، افزود: مهمترین نکته تداوم روند نزولی در طول هفته و وجود فشار فروش در کلیت بازار بود، در روزهای میانی هفته، صف‌های فروش توسط سهامداران حقیقی و حقوقی جمع نشد و بازار روزانه با نزول حدود پنج درصدی همراه بود.

وی خاطرنشان کرد: در نهایت با توجه به اعتراض‌های صورت گرفته سهامداران و رسیدن قیمت سهام در بازار به سطوحی معقول، دوباره طرف خریدار در بازار ظاهر شد و در آخرین روز معاملاتی هفته با خرید سهام در بازار و افزایش قیمت‌ها شاهد جان دوباره‌ای در معاملات این بازار بودیم.

امیرباقری با بیان اینکه با توجه به رشد اخیر شاخص بورس باید چند رخداد را مدنظر قرار داد، اظهار داشت: نرخ ارز مهمترین عاملی است که بر روند معاملات بازار سرمایه تاثیرگذار است، در حالی که اکنون نرخ ارز به شدت وابسته به چشم‌انداز سیاسی به خصوص سیاست خارجی است.

به اعتقاد این کارشناس بازار سرمایه، مطالعات تطبیقی در بلندمدت نشان‌دهنده وابستگی شدید نرخ ارز به فروش نفت است.

افت قیمت دلار تا محدوده ۲۰ هزار تومان

وی خاطرنشان کرد: با توجه به روشن شدن افق سیاسی و احتمال بازگشت دوباره نفت ایران به بازار جهانی، نرخ ارز تحت فشار قرار گرفت و در طول این هفته، دلار با قیمت‌های نزدیک ۲۰ هزار تومان معامله شد؛ بنابراین دلار از سقف قیمتی خود که نرخ حدود ۳۳ هزار تومان بود فاصله گرفت.

امیرباقری با بیان اینکه بحثی که اکنون در بازار وجود دارد موضوع نرخ‌های کنونی و چشم‌انداز قیمت‌ها است، افزود: اکنون قیمت سهام در بازار به سطوح جذابی برای خرید رسیده‌اند اما با توجه به روشن بودن چشم‌اندازهای موجود در کشور و کاهش تقاضای سفته‌بازانه برای سرمایه‌گذاری، نرخ ارز با کاهش همراه شده است؛ بنابراین ممکن است کاهش چشم‌انداز روند صعودی قیمت ارز به بیش از نرخ تورم بر روند معاملات بازار سرمایه تاثیر گذار باشد و تا حدودی روند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه اتفاقی که هفته گذشته رخ دارد رسیدن قیمت‌ها به مرحله بیش‌فروش بود که بازار می‌داند اگر سهام در فاز بیش‌فروش خریداری شود نوسان کوچکی را به صورت کوتاه مدت در بازار تجربه خواهد کرد، گفت: با توجه به اینکه که چشم‌انداز میان‌مدت و بلندمدتی برای نرخ ارز وجود ندارد؛ بنابراین اکنون خریدار با دید کوتاه‌مدت و به بهانه نوسان‌گیری به دنبال سرمایه‌گذری در این بازار است.

وی اظهار داشت: اکنون با توجه به روشن شدن چشم‌انداز سیاسی و کاهش فشار تقاضای سفته‌بازانه در نرخ ارز، افقی برای نرخ ارز وجود ندارد که همین موضوع باعث تحت تاثیر قرار گرفتن تورم انتظاری در کشور می‌شود.

امیرباقری با بیان اینکه با تحت تاثیر قرار گرفتن تورم انتظاری، سایر بازارها به مرور زمان وارد فاز رکودی می‌شوند، گفت: یکی از مهمترین این بازارها، بازار مسکن است که تاکنون مقاومت زیادی را در برابر ریزش داشته است اما با توجه به اینکه قدرت تقاضای مصرف‌کننده به قیمت‌های اعلامی برای فروش نمی‌رسد؛ بنابراین این بازار وارد فضای رکودی و فرسایش نزولی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: در کل همه بازارها با وقفه زمانی راه بازار سرمایه را در پیش می‌گیرند که این روند طبیعی است و بارها در اقتصاد کشور شاهد این اتفاق در بازارهای مختلف بوده‌ایم.

فاصله قیمت سهام شرکت‌ها با ارزش ذاتی

وی با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه باید چند نکته را مورد توجه قرار دارد، اظهار داشت: با توجه به اینکه بازار از عمق چندانی برخوردار نیست و ابزارهای متنوعی برای تعادل بخشی به این بازار در دسترس نیست؛ بنابرین بورس، بازاری خواهد بود که فقط در روندهای صعودی سودآور است.

امیرباقری با بیان اینکه یکی از بزرگترین معایب بازار یکطرفه، دیرتر به تعادل رسیدن معاملات بازار است، گفت: به طور طبیعی زمانی که سودآوری سهامداران در گروی روند صعودی باشد در زمان روند نزولی با اعتراض سهامداران مواجه خواهیم شد و امکان پوشش ریسک برای سهامداران مهیا نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بحثی که باید به آن توجه کرد موضوع افزایش غافلگیرکننده شاخص بورس بود، خاطرنشان کرد: بازار سرمایه در ۶ ماه نخست سال جاری با رشد افسار گسیخته ۱۰۰ درصدی همراه و همین امر باعث فاصله قیمت بسیاری از سهام از ارزش ذاتی خود شد اما در چند روز اخیر بازار روند صعودی چند وقت اخیر شاخص بورس را پس گرفت.

وی روند معاملات بورس را در بلندمدت ارزیابی کرد و افزود: با توجه به اینکه سودآوری کلی بازار سرمایه وابسته به نرخ تورم و نرخ ارز است و در کنار آن نرخ ارز وابسته به فروش نفت است؛ بنابراین نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی را برای معاملات این بازار در بلندمدت ارائه کرد.

امیرباقری به امکان انجام توافقات در حوزه سیاسی و اقتصادی و و احتمال بازگشت آمریکا به برجام اشاره کرد و افزود: با افزایش احتمال فروش نفت فشار بر بازار سرمایه بیشتر می‌شود که این موضوع می‌تواند بر کلیت بازار سرمایه تاثیرگذار باشد، همین امر موجب می‌شود تا هر چند که قیمت‌ها در بازار جذاب هستند اما سرمایه‌گذاران تمایلی به خرید و نگهداری سهام با دید بلندمدت در این بازار را نداشته باشند.

روند نزولی شاخص جهانی دلار

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در بازار جهانی همزمان با آغاز به کار بایدن و بحثی که درباره ارائه مشوق یک تریلیون و ۹۰۰ میلیارد دلاری برای ترمیم کسب و کارهایی که از کرونا صدمه دیدند مطرح است، این رقم می‌تواند فشار بر ترازنامه فدرال رزرو را تشدید کند و شاخص جهانی دلار را با نزول بیشتر مواجه کند.

وی خاطرنشان کرد: نزول شاخص جهانی دلار باعث تقویت کامودیتی‌ها در بازار می‌شود؛ بنابراین سهام کامودیتی محور از بعد قیمت جهانی می‌توانند مورد توجه قرار بگیرند.

امیرباقری خاطرنشان کرد: این موضوع اولین تاثیر خود را بر قیمت طلا گذاشت و شاخص دلار همزمان با تحلیف رییس جمهوری آمریکا تضعیف شد و اقبال بازار جهانی به سمت کامودیتی ها افزایش پیدا کرد.

۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 11832

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha