قیمت های جهانی، محرک رشد نماد های بورسی/ حرکت شرکت ها در مسیر سود آوری

تحلیل های اقتصادی در یکسو حاکی از تداوم رکود بازارهایی همچون ارز، طلا، مسکن و خودرو و در سوی دیگر نمایانگر تحول مثبت در بازارهای مالی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛  وحید حسن پور دبیر، عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار بررسی کرد: بورس اوراق بهادار بعد از رشد ۳۰۰ درصدی نسبت به ابتدای سال، در مردادماه، سقف ۲ میلیون و ۷۰ هزار واحدی را تجربه کرد و سپس گارد نزولی به خود گرفت. اکنون با ریزش حدودا ۴۰ درصد از سقف، ۱۴۰ درصد بازدهی نسبت به ابتدای سال دارد. یکی از دلایل ریزش بازار را می توان رکود در اقتصاد کشور دانست که با افزایش فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم ها شروع شد و با اثر بخشی  سیاست گذاری کنترل نرخ ارز و عدم رشد بی قاعده نقدینگی در نیمه دوم امسال قدرت گرفت.

در نتیجه قیمت ها در کشور با تثبیت و مقداری ریزش همراه شد.   در چنین شرایطی در بازارهای موازی هم ریزش هایی را شاهد بودیم. قیمت دلار حدودا ۱۰ هزار تومان معادل  ۳۰ درصد از سقف خود فاصله گرفته، سکه نیز ۶ میلیون تومان یعنی ۴۰ درصد از سقف خود ریزش داشت، این افت قیمت ها در ماشین های خارجی به مراتب بیشتر و در ماشین های داخلی و مسکن نیز به نوعی با شدت کمتر صورت گرفته است. در نتیجه این رکود مختص بورس نیست.

در مقام مقایسه وضعیت بورس در برابر بازار های موازی نسبت به ابتدای سال و نسبت به هر بازه زمانی دیگری که بالاتر از ۱ سال است، مناسب است. می توان ادعا کرد که این شرایط در سال آتی نیز تکرار خواهد شد چرا که یکی از مهمترین متغیرهای پیش روی بازار سرمایه چشم انداز نرخ رشد اقتصادی است که می تواند منجر به افزایش فروش شرکت ها شود. بر اساس آخرین آمار رسمی، نرخ رشد اقتصادی کشور در بهار امسال ۳% - بوده است، این نرخ در دو سال گذشته مثبت نبود، پیش بینی مراجع رسمی جهانی در سال آتی در صورت رفع محدودیت های کرونایی و تداوم دیدگاه های مثبت جهانی برای کشورمان که پس از ترامپ صورت گرفته، +۳% خواهد بود، این رشد مستقیما در مقدار فروش شرکت ها لحاظ می گردد. از طرفی نرخ های جهانی نیز  حالت صعودی دارد.

در حال حاضر حدودا  ۲۰% کل بورس کشور را شرکت های پتروشیمی و شیمیایی تشکیل می دهند،   ۵ % آن را محصولات نفتی، ۱۳% آن را محصولات فلزی، ۷% معدنی ها و حدودا ۱۰% کل بورس نیز مربوط به هلدینگ هایی است که صنایع فوق در آن نقش محوریت را دارند. در چنین شرایطی حدودا ۵۵% بورس کشور وابستگی مستقیم به قیمت های جهانی دارد که هرچند اتفاقات داخلی در فراز فرود آن بی تاثیر نیست اما رشد قیمت نفت، مشتقات نفتی و فلزات اساسی تاثیر  مثبت بر بازار سرمایه دارد. درواقع رفتار حرکتی سهام شرکت ها با قیمت جهانی کامودیتی مربوط به خود، دلیل منطقی دارد و از بابت رشد سودآوری شرکت ها در نتیجه گران شدن محصولات است.  

در سه ماه گذشته نفت ۵۰ درصد، سنگ آهن ۴۶ درصد، فلز مس ۱۸ درصد، فلز روی ۱۷ درصد،   متانول ۵۰ درصد و  اوره ۱۹ درصد رشد داشتند سایر کالاهای اساسی نیز با رشد محسوس روبرو بودند. تداوم این روند موجب رشد چشم انداز بورس در ماه های آتی خواهد شد.

۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۹
کد خبر: 11801

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha