مجلس صورت‌های مالی شرکت ملی نفت را بررسی کند/ سهم مالیات از درآمدهای بودجه تنها ۳۰ درصد!

استاد اقتصاد گفت: مجلس فرآیندهای مالی برخی شرکت‌های مهم نظیر شرکت ملی نفت و پخش فرآورده‌های نفتی را مورد بررسی و نتایج آن را در اختیار مردم و کارشناسان قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از خبرگزاری دانشجو؛ وحید شقاقی شهری؛ اقتصاددان و رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی در با اشاره به چالش کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ گفت: راه‌کار منطقی برای جبران کسری بودجه، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی است. در حال حاضر سهم این درآمدها نسبت به بودجه عمومی دولت فقط ۳۰ درصد است. این در شرایطی است که در سایر کشورهای جهان تا ۹۰ درصد منابع بودجه را هم شامل می‌شود.

وی افزود: لوایح پایه‌های جدید مالیاتی نظیر مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد و مالیات بر ثروت توسط دولت به مجلس ارائه شده است که این لوایح باید به سرعت توسط مجلس بررسی و تصویب شود تا برای سال آینده بتواند بخشی از کسری بودجه را تأمین کند و به نظر می‌رسد اکنون فرصت خوبی برای این کار است.

عدم شفافیت در شرکت‌های دولتی

این کارشناس اقتصادی درباره عملکرد غیر شفاف شرکت‌های دولتی و اثر آن بر بودجه سنواتی کشور اظهار داشت: ۷۰ درصد بودجه کل کشور مربوط به شرکت‌های دولتی است. تا کنون مجلس اراده‌ای برای بررسی بودجه شرکت‌های دولتی نداشته و همواره عدم شفافیت در بودجه و صورت‌های مالی این شرکت‌ها موج می‌زند.

شقاقی ادامه داد: اساس کار شرکت‌های دولتی مبنی بر سود ده بودن آن و پرداخت مالیات به دولت است. عملکرد این شرکت‌ها باید شفاف باشد چرا که ممکن است بامشکل‌ساز شدن صورت‌های مالی، انبوهی از مشکلات را بر سر دولت و اقتصاد کشور آوار کند. مجلس عملکرد اقتصادی برخی شرکت‌های مهم نظیر شرکت ملی نفت و پخش فرآورده‌های نفتی را مورد بررسی قرار دهد.

این اقتصاددان در پایان درباره رابطه مالی دولت با شرکت ملی نفت و پخش فرآورده‌های نفتی گفت: فرآیندهای مالی شرکت‌های دولتی تا کنون برای مردم شفاف‌سازی نشده است. مجلس باید به طور ویژه، فرآیند مالی شرکت ملی نفت و پخش فرآورده‌های نفتی را مورد بررسی قرار دهد و در این خصوص گزارشی به مردم و کارشناسان ارائه دهد.

۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
کد خبر: 11795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha