دلار آتش بیار معرکه بورس

در حالی که بازار سرمایه روزهای خوبی را پشت سر نمی‌گذارد که کارشناسان معتقدند یکی از دلایل ریزش بازار پیش بینی‌ها درباره کاهش قیمت دلار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ بازار سرمایه هیچ دوره‌ای را به یاد ندارد که سرمایه‌گذاران به این حد از روند بورس ناراضی و ناامید شده باشند درحالی‌که متوسط بازدهی ماهانه شاخص کل در سال جاری، حدود ۱۴ درصد بوده است.

بررسی عملکرد چندساله بازار سرمایه حاکی است بازدهی شاخص سال گذشته ۱۸۰ درصد، سال ۹۷ حدود ۲۴ و در سال ۹۶، ۷ درصد منفی بوده است.

ریزش بازار که این روزها به‌صورت متوالی ادامه دارد تمام پیش‌بینی کارشناسان را تحت شعاع قرار داده و به‌نوعی بازار کاملاً غیرقابل‌پیش‌بینی شده است.

درحالی‌که کارشناسان معتقدند به دلیل شرایط اقتصادی هیچ دلیل منطقی برای ریزش شاخص با این شدت وجود ندارد، اما بازار بدون توجه به این اظهارنظرها مسیر خود را طی می‌کند.

یکی از دلایل اصلی که این روزها بازار را تحت تأثیر قرار داده نرخ ارز است که به دلیل مشخص نبودن قیمت نهایی آن به دلایل مسائل سیاسی است.

پیش‌خور شدن کاهش نرخ ارز

حضور بایدن در کاخ سفید به‌صورت رسمی که طی ۴۸ ساعت آینده اتفاق خواهد افتاد پیش‌بینی‌هایی از نرخ ارز را در ذهن سرمایه‌گذاران بازار سرمایه متبادر کرده که نرخ دلار به زیر ۲۰ هزار تومان خواهد رسید البته بازار سرمایه برای این پیش‌بینی خود دلایلی ازجمله بازگشت آمریکا به برجام، کاهش تنش میان دو کشور و کم شدن محدودیت‌های که به‌واسطه تحریم ایجاد شد دارند.

ترس از کاهش نرخ ارز موجب شده تا سهامداران بازار سرمایه برای اُفت نکردن قیمت سهام خود اقدام به فروش کنند تا مجدداً در قیمت‌های پایین‌تر بتوانند وارد صف خرید شود، البته برخی از کارشناسان با اشتباه توصیف کردن پیش‌بینی بازار درباره نرخ ارز نظر دیگری دراین‌باره دارند.

حساسیت بیش از اندازه روی نرخ ارز

محسن عباسلو کارشناس بازار سرمایه درباره نرخ دلار اظهار کرد: هرچند احتمال کاهش نرخ ارز وجود دارد، اما مگر شرکت‌ها با دلار ۲۵ هزارتومانی ارزیابی شدند، شرکت‌ها با دلار ۱۷ هزارتومانی در حال عرضه محصول هستند و کاهش نرخ دلار به ۲۱ هزار تومان هم مشکلی ایجاد نمی‌کند و حساسیت روی این موضوع بیش‌ازاندازه است.

واکنش به نرخ دلار احساسی است

محمود گودرزی دیگر کارشناس بازار سرمایه نیز دراین‌باره اظهار کرد: پیش‌بینی بر ریزش دلار وجود دارد و بازار به همین دلیل این نوع اخبار را پیش‌خور می‌کند، اما برخی در این پیش‌بینی‌ها کاهش قیمت دلار را بیش‌ازاندازه ریزشی تصور می‌کنند که با توجه به شرایط امکان‌پذیر نیست.

گودرزی افزود: حتی اگر آمریکا به برجام برگردد قاعدتاً وضعیت شرکت‌ها با توجه به کاهش محدودیت‌ها بهتر خواهد شد و فعالیت شرکت‌ها افت دلار را پوشش خواهد داد.

کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: اگر بازار بخواهد بیش‌ازاندازه به ریزش دلار واکنش نشان دهند احساسی خواهد بود و بازخواهد گشت.

۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
کد خبر: 11786

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha