قیمت گذاری دستوری مانع رشد بازار سرمایه شد

کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر بحث قیمت گذاری دستوری طی دوهفته اخیر پیش نمی‌آمد صنایع فلزی و پالایشگاهی می‌توانستند با رشد خوبی مواجه شوند، اما متاسفانه این اتفاق رخ نداد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ وحید کشمیری پور کارشناس بازار سرمایه در رابطه با وضعیت بازار سرمایه گفت: متاسفانه  دولتمردان برخلاف وعده‌هایی که می‌دهند عمل می کنند، اگر قرار است به گفته وزیر اقتصاد ریل گذاری مناسبی در بورس صورت بگیرد باید چند اقدام انجام شود که می توان به کاهش نرخ سود بانک ها، برداشته شدن قیمت گذاری دستوری، واقعی کردن قیمت ارز و سایر موارد اشاره کرد.

او افزود: این که مسئولان فقط بحث حمایت از بازار سرمایه را پیش می‌کشند یا اعلام می کنند  که قرار است منابعی به بورس تزریق شود فایده چندانی ندارد زیرا عملی پشت این گونه از صحبت ها نیست حال باتوجه به شرایط بازار سرمایه، مسئولان  موظف اند قوانینی را تصویب کنند که در مرحله نخست اعتماد از بین رفته سرمایه گذاران را بازگردانند و دوما مانع بر هم زدن خصوصی سازی شرکت‌ها شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر بحث قیمت گذاری دستوری طی دوهفته اخیر پیش نمی‌آمد صنایع فلزی و پالایشگاهی می‌توانستند با رشد خوبی مواجه شوند زیرا افت قیمت این صنایع در شرایطی که قیمت کامودیتی‌ها در جهان رشد کرده، غیر منطقی است.

کشمیری پور در رابطه با  ارتباط بحث خصوصی سازی با بازار سرمایه گفت:وقتی دولت در بازار سرمایه دخالت می‌کند و قوانینی را که خود تصویب کرده نقض می‌کند باعث می‌شود تا اعتماد سهامداران از بین برود و شاخص  از مسیر ریل گذاری شده خارج شود و روند نزولی پیدا کند.

او گفت: در حال حاضر با توجه به اینکه شاخص کل بورس در کانال یک میلیون و دویست هزار واحد قرار دارد می‌توان گفت بهترین زمانی است که سهامداران به صورت پلکانی شروع به خرید کنند، اما زمانی که اشخاص اقدام به خرید سهم می‌کنند نباید انتظار داشته باشند که فردا به سود برسند، بلکه نگاهشان باید به بازار سرمایه بلند مدت باشد.

این کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با رفتار حقوقی در بورس  بیان کرد: متاسفانه وقتی هیجان فروش در بین حقیقی‌ها افزایش پیدا می کند، به دلیل اینکه  دید کوتاه مدت دارند  دیگر توجه چندانی  به رفتار حقوقی‌ها ندارند، در همین رابطه می‌توان به زمانی اشاره کرد که حقوقی‌ها  وقتی قیمت برخی از سهام‌ها به کف رسید اقدام به خرید کردند و آن را در پس گذشت چند ماه و زمانی که شاخص به کانال یک میلیون و پانصد رسید به حقیقی ها فروختند.

کشمیری پور در رابطه با تاثیر صحبت‌های رئیس جمهور مبنی بر رساندن قیمت دلار به ۱۵ هزار تومان روی بازار سرمایه، اظهار کرد:حتی اگر قیمت دلار به ۱۷ هزار تومان برسد و دومیلیون بشکه نفت را  نیز بفروش برسانیم، بازهم با کسری بودجه مواجه خواهیم بود، حال سوال اینجاست که رئیس جمهور چگونه قرار است قیمت دلار را کاهش دهد نمی دانیم  اما  امیدواریم مثل صحبتی که گفتند مردم تمام سرمایه خود را به بورس بسپارند، نباشد.

او در پاسخ به این سوال که آیا ریزش‌ بازار سرمایه با رشد بیت کوین ارتباطی دارد؟ گفت: اُفت‌ بازار سرمایه سبب شد که سهامداران نقدینگی خود را از بازار سرمایه خارج کنند و با توجه به  رشد رمز ارزها مانند بیت کوین، سرمایه خود را به سمت این بازار ببرند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد:سرمایه گذاران رمز ارزها با دو خطر روبه رو هستند، اول ممکن است برخی از شرکت‌های فعال در حوزه رمز ارز مجوز قانونی نداشته باشند و کلاهبرداری کنند، دوم  احتمال دارد قیمت رمز ارز ها با اُفت مواجه شود مانند دو هفته گذشته که قیمت بیت کوین  از ۴۰ هزار دلار به محدوده ۳۰ هزار دلار رسید.

کشمیری پور گفت:اگر مردم قصد دارند که سرمایه خود را در حوزه رمز ارز سرمایه گذاری کنند بهتر است ابتدا دانش خود را افزایش دهند، زیرا ضرر و  زیان در این بازارها شدیدتر از بازار سرمایه است.

۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۳
کد خبر: 11776

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha