فروش در بورس اشباع شده؛ ضعف خریداران باعث ریزش هفته گذشته/ خودرویی ها گزینه اول صعود

کارشناس بازار سرمایه در رابطه با افت شاخص کل بازار سرمایه مطرح کرد: در این بازار ریزشی سهامداران عقلانی عمل می‌کنند و برای جلوگیری از ضرر خود، سهام شرکت‌های بزرگ را خریداری نمی‌کنند.

محمدمبین شفیعی ناطق، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با چگونگی معاملات هفته گذشته بورس اظهار کرد: بازار شاهد فشار فروش بسیار سنگینی بود به گونه‌ای که بسیاری از معامله‌گران آرزو داشتند که هفته به آخر برسد و فشار فروش تمام شود.

وی تصریح کرد:  در هفته گذشته فشار فروش به حدی زیاد بود که حتی شرکت‌های کوچک هم صف فروش سنگینی را داشتند و این در صورتی است که حجم معاملات امروز هم نسبت به روزهای گذشته کمتر شده بود و این نشانه خوبی برای بازار نیست و علاوه بر این، با منطق خرید حقوقی‌های و فروش حقیقی‌ها حدود هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان پو حقیقی از بازار خارج شد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت خرید و فروش سهام در بازار گفت: نکته قابل توجه این است که خریدارانی در بازار وجود دارند و معاملات به صورت کامل قفل نبود و معاملات در حال انجام شدن بودند، اما فروشندگان بازار سرمایه این روزها از روی ناامیدی سهام خود را می‌فروشند.

شفیعی ناطق افزود: با توجه به اینکه سهامداران با ناامیدی در حال فروش سهام خود هستند، فروش اشباع شده در بازار مشاهده می‌شود که این ضعف خریداران است که باعث می‌شود فروشندگان از بازار خارج شوند و اگر خریدار قوی در بازار حضور داشته باشد، بازار فروشنده سمجی نخواهد داشت و در این اوضاع بازار، این سهم‌های بزرگ هستند که کار سختی برای بازگشت خواهند داشت.

 وی با اشاره به اینکه انتظار می‌رود بازار از این میزان فشار فروش خارج شود، مطرح کرد: هر روند نزولی یا صعودی روزهایی نیاز به استراحت دارد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره عدم استقبال سهامداران از سهم‌های بازار سرمایه تصریح کرد: وقتی سهامداران انتظار دارند که سهام یک شرکت فردا ارزان‌تر از امروز باشد، در نتیجه برای خرید سهام اقدام نمی‌کنند و تا زمانی که فروشنده در بازار وجود دارد و سهامداران دیگر از وجود فروشندگان در بازار مطمئن هستند و می‌دانند قیمت سهام باز هم از این پایین‌تر می‌آید، خریداران به صورت قوی در بازار حاضر نمی‌شوند تا خرید خود را در این بازار نوسانی انجام دهد.

شفیعی ناطق با اشاره به اینکه خریداران کاملا اقداماتی عقلانی انجام می‌دهند، افزود: با توجه به قیمت دلار که همواره حدسی زده می‌شود که دلار بین ۲۱ تا ۲۳ هزار تومان یک ریزش را تجربه می‌کند، یک سایه ریسک بر بازار است و این ترسی که ممکن است افت قیمت دلار داشته باشد، از خود اتفاق نزول قیمت دلار برای بازار بدتر است.

وی با تأکید بر بی اعتماد شدن سهامداران به بازار سرمایه، ادامه داد: زمانی که وزیر صمت مصوبه‌ای را روی بازار می‌گذارد و رانت‌هایی در بازار ایجاد می‌کند تا این دلسردی به بازار وارد شود که سود بازار به جیب عده‌ای واسطه ریخته شود، برای بازار ناراحت‌کننده است و بعد از تکذیب این مصوبه توسط خود وزارتخانه نشانه عدم ثبات در قانون‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: این عدم ثبات در شرایط مزید بر علت است که سهامداران از حرکت رو به جلو و از ریسک کردن روی سرمایه خود در بازار سهام، خودداری کند.

شفیعی ناطق فروش‌های سهامداران حقوقی را دلیل دیگر عدم تمایل سهامداران بازار سرمایه به خرید سهام دانست و گفت: حقوقی‌هایی که تا زمانی انتظار رسیدن شاخص کل به دو میلیون واحد را داشتند، در حال حاضر سرخط فروش هستند و بازار را عرضه می‌کنند. البته، این فروش‌ها و نخریدن‌ها با توجه به مسائل سیاسی خارج از کشور که خبر از مشکل‌ساز بودن برای ایران می‌دهند، قوت گرفته است که وزن خاصی هم به آن نمی‌توان داد.

وی درباره روزهای پیش روی شاخص کل بازار سرمایه تصریح کرد: شاخص در حال رسیدن به کف‌های قبلی است. اگر بازار در این ناحیه حمایت شود، احتمال دارد که بازار نفسی تازه کند و دوباره رشد کند، اما در صورتی که این کف را از دست بدهیم، تارگت‌های جدیدی برای رسیدن به کف مانند یک میلیون و یا ۷۵۰ تا ۸۰۰ هزار واحد باید در نظر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: بازاری که در حال حاضر مشاهده می‌کنیم، همان بازاری است که مدتی همه سهم‌ها در آن خریداری می‌شد اما در حال حاضر همراه با ترس، همان عدم تعادل را در پایین تجربه می‌کند و این بازار به صورت افراطی در حال فروش است و با توجه به عدم عقلانیت در بازار، سهم‌های ارزنده در حال به فروش رسیدن هستند.

شفیعی ناطق در پایان خاطرنشان کرد: با رسیدن به کف ۱.۲ میلیون واحدی باید روند ادامه بازار را در نظر گرفت و حتی اگر قرار باشد حمایت از بازار در این منطقه صورت بگیرد، با سهم‌های خودرویی این اتفاق خواهد افتاد چراکه با توجه به فشار فروش و تحلیل تکنیکال بازار انتظار کاهش در سهم‌های پالایشی هنوز وجود دارد.

۲۷ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 11752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha