پذیرش نشدن تراکنش‌های بدون کد ملی یا شناسه ملی از پنجم بهمن

 معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به اینکه از پنجم بهمن‌ماه امسال همه تراکنش‌های بدون کد شهاب در «ساتنا» برگشت می‌خورند، گفت: برای اشخاص حقیقی «کد ملی» و برای اشخاص حقوقی «شناسه ملی» یا همان «کد شهاب» عنوان می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بانک مرکزی؛  مهران محرمیان این اقدام را تاثیری بر فعالیت مشتریانی که اطلاعات هویتی آنها نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری موجود است، نخواهد داشت، افزود: فقط حساب‌ها و تراکنش‌هایی را که فاقد شناسه ملی هستند را متاثر خواهد کرد.  

وی پیرامون شناسایی هویت تراکنش‌های بانکی گفت: براساس قانون از چند سال قبل بانک درصدد بود که از هویت همه تراکنش‌های بانکی اطمینان پیدا کند و بتوانیم از انجام تراکنش‌هایی که مشخص نیست به کدام شخص حقیقی یا حقوقی مربوط می شود،  جلوگیری به عمل آورد.

 این مقام مسوول خاطرنشان کرد: تاکنون در این زمینه فعالیت‌ها و اقدام‌های زیادی به ویژه در تعامل با سازمان ثبت احوال، سازمان ثبت شرکت‌ها، وزارت کشور و سایر نهادهای ذی‌ربط انجام شده است.

وی تصریح کرد: چنانچه تراکنش‌ ساتنای هموطنان برگشت داده شد، می‌توانند مشکل را بوسیله بانک مبدا پیگیری و بانک موظف به راهنمایی و همکاری برای حل مشکل است.

محرمیان گفت: با توجه به مهلت طولانی که برای اجرای این قانون در نظر گرفته شده بود، زمان تعیین شده تمدید نخواهد شد.

 شهاب شناسه هویت الکترونیکی بانکی است و برای هر مشتری بانکی یک شناسه هویتی منحصر به فرد توسط سامانه نهاب تعریف می‌شود.

کد شهاب، شناسه‌ای ۱۶ رقمی است که برای سهولت در خواندن آن به شکل گروه‌های چهار رقمی قابل تقسیم است.

۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 11721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha