صندوق سرمایه گذاری سهامی چیست و چگونه کار می‌کند؟

صندوق سهامی نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک است که اکثر سبد دارایی آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  سهامداران بازار سرمایه همچون سایر سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری باید مجموعه ای از آموزش ها را فرا بگیرند. این روزها فعالیت در بورس بیش از هر زمان دیگری به دغدغه گروهی از افراد تبدیل شده است، به همین دلیل  قصد داریم شما را با یکی از مفاهیم بازار سرمایه آشنا کنیم.

صندوق سهامی نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک است که اکثر سبد دارایی آن را سهام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس تشکیل می‌دهد. این صندوق‌ها برخلاف صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند.

سود صندوق سهامی ناشی از تفاوت قیمت خرید و فروش واحدهای صندوق است یعنی سرمایه‌گذاران از افزایش قیمت واحدهای صندوق سود می‌برند و همان‌طور که ذکر شد این صندوق‌ها اغلب تقسیم سود دوره‌ای ندارند.

صندوق‌های سهامی کوچک معمولا بین ۵ تا ۵۰ هزار و صندوق‌های سهامی بزرگ بین ۵۰ تا ۵۰۰ هزار واحد سرمایه‌گذاری قابل انتشار دارند.

برای انتخاب بهترین صندوق سرمایه گذاری سهامی باید به کارنامه صندوق در سال‌های قبل و میزان بازدهی آن توجه کرد.

این صندوق‌ها به دلیل سرمایه گذاری بخش اعظمی از سرمایه در بازار سهام نسبت به دیگر صندوق‌ها دارای ریسک بیشتری است و در نتیجه انتظار سود بیشتری نسبت به دارایی‌های با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی و اوراق مشارکت دارد؛ بنابراین صندوق سهامی بیشتر مناسب افراد ریسک پذیر با دید سود در بلند مدت است. صندوق‌های سهامی معمولا ضامن نقدشوندگی ندارند.

نحوه عملکرد صندوق سرمایه گذاری سهامی

 بخش اعظمی از دارایی‌های صندوق سهامی را سهام شرکت‌های بورسی تشکیل می‌دهد؛ بنابراین به علت نوسانات بازار بورس ریسک سرمایه‌گذاری در این نوع صندوق‌ها نسبت به سایر صندوق‌های سرمایه گذاری بیشتر است.

در نتیجه قیمت واحدهای صندوق‌های سهامی دارای نوسان است و ممکن که در بازه‌های مختلف کوتاه مدت نزولی باشد، اما همان‌گونه که ذکر شد این نوع از صندوق‌ها مناسب افراد با دید بلند مدت هستند و در بلند مدت قیمت واحد صندوق افزایش می‌یابد.

صندوق‌های سهامی در دوران رونق اقتصادی عملکرد مطلوبی دارند، اما تضمینی برای عملکرد مطلوب صندوق‌های سهامی در دوران رکود اقتصادی وجود ندارد و حتی ممکن است این صندوق‌ها در دوران رکود زیان ده باشند.

البته ذکر این نکته نیز حائز اهمیت است که ریسک صندوق‌های سهامی با استفاده از مدیریت حرفه‌ای و بکارگیری دانش تخصصی قابل کنترل و کاهش می‌یابد. اما بدلیل طبیعت نوسانی بازار سهام نمی‌شود مقدار ریسک این صندوق‌ها را صفر کرد.

همان‌طور که قبلا ذکر شد متداول‌ترین روش دسته بندی انواع صندوق سرمایه‌گذاری بر مبنای ترکیب دارایی‌های صندوق‌ها است.

صندوق سهامی ۷۰ الی ۹۵ درصد از سرمایه جمع آوری شده را در سهام و حق تقدم سهام پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار سرمایه گذاری می‌کند و مابقی سرمایه به میزان ۵ الی ۳۰ درصد را در اوراق با درآمد ثابت مانند سپرده‌های بانکی، اوراق مشارکت و سایر دارایی‌های با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌کند.

صندوق سرمایه گذاری سهامی مناسب چه افرادی است؟

طبیعت بازار سهام به گونه‌ای است که در بلند مدت عملکرد بهتری دارد بطوریکه با صرف وقت و استفاده از دانش تخصصی در بلند مدت سود ده است؛ بنابراین صندوق‌های سهامی مناسب افرادی است که علاقه‌مند به سرمایه گذاری بلند مدت در بازار بورس و کسب بازدهی بالاتر نسبت به سرمایه‌گذاری در بانک هستند، اما وقت و دانش کافی برای انجام این کار را ندارند.

مزیت صندوق سهامی نسبت به سرمایه گذاری مستقیم

برای سرمایه گذاری بصورت مستقیم در بازار بورس نیاز به مطالعه اخبار اقتصادی و بررسی صنایعی که در آن‌ها سرمایه گذاری کرده و این کار نیاز به صرف وقت و دانش تخصصی برای تحلیل و پیش بینی قیمت‌ها و در نتیجه کسب سود دارد، در نتیجه سرمایه گذاری مستقیم ریسک بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در صندوق سهامی دارد.

همچنین مدیریت صندوق‌های سرمایه گذاری توسط افراد متخصص در این حوزه انجام می‌شود بنابراین ریسک سرمایه گذاری برای افراد غیرحرفه‌ای تا حد زیادی کاهش می‌یابد.

برای مشارکت در صندوق سهامی چقدر سرمایه لازم است؟

برای سرمایه گذاری در صندوق‌های سهامی باید حداقل یک واحد یا یونیت سرمایه گذاری خریداری کنید، همچنین واحد یا یونیت سرمایه گذاری کوچکترین جزء سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری است.

البته برخی از صندوق‌ها مقدار حداقل سرمایه گذاری را ۱۰ واحد سرمایه گذاری (حدود یک میلیون تومان) در نظر می‌گیرند. تمامی این موارد در اساسنامه و امیدنامه صندوق‌ها ذکر می‌شود.

نحوه سرمایه‌گذاری در صندوق سهامی

امکان سرمایه گذاری در صندوق سهامی برای تمام افراد بالای ۱۸ سال وجود دارد. برای این کار شما می‌توانید با ارائه مدارک و پر کردن فرم‌های مورد نیاز و با استفاده از سایت صندوق‌ها و یا با مراجعه حضوری به دفاتر صندوق، سرمایه گذاری خود را آغاز کرده و واحد سرمایه گذاری را خریداری کنید.

۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 11709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha