خودکفایی در تولید تخم نوغان ابریشم تا افق ۱۴۰۴

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی از برنامه خودکفایی تولید تخم نوغان تا افق سال ۱۴۰۴ خبرداد و گفت: برنامه افزایش تولید در دستور کار است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، «مرتضی رضایی» در جلسه برنامه افزایش تولید تخم نوغان و حذف واردات آن افزود: مرکز تحقیقات، مسئولیت تولید تخم نوغان با کیفیت را بر عهده بگیرد و تولید را تا حد امکان افزایش دهد.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: در صورتی که امکان تولید توافقی تخم نوغان وجود دارد، با تایید معاونت امور تولیدات دامی، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، سازمان دامپزشکی و شرکت سهامی کشاورزی و دامپروری سفیدرود دستورالعمل آن تهیه و برای تولید آتی امضا شود.

به گفته وی،  این مرکز مسئولیت تامین تخم نوغان سالم و با کیفیت را بر عهده خواهد داشت.

رضایی تصریح کرد: دامپزشکی پروتکل مقابله با بیماری پبرین را تهیه و برای تولید تخم نوغان ارائه کند و مرکز تحقیقات ابریشم تحقیقات خود را بر روی کیفیت لاین‌های تخم نوغان متمرکز کند.

وی افزود: در این برنامه ریزی پنج ساله خودکفایی تخم نوغان تا افق ۱۴۰۴، کنترل و حذف بیماری پبرین توسط سازمان دامپزشکی، برنامه‌ریزی بازسازی و نوسازی ابنیه تاسیسات و توتستان‌ها و تامین اعتبار مورد نیاز برای دستگاه‌های مورد نیاز این بخش مورد توجه است.

بنا بر این گزارش، میزان تولید پیله تر ابریشم در سال ۱۳۹۸ با یک هزار و ۳۸۵ تن بالاترین مقدار تولید در ۱۰ سال گذشته بوده و انتظار می‌رود در سال ۹۹ با تولید یک هزار و ۶۵۰ تنی پیله ابریشم میزان خوداتکایی این محصول از ۴۲ به ۴۸ درصد افزایش یابد.

چندی پیش مرتضی رضایی معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به ۴۸ درصد ارتقا یافت و امسال در زمینه تولید پیله، رکورد شکنی انجام گرفت.

به گفته وی، در سال جهش تولید با توزیع ۴۶ هزار و ۵۰۲ جعبه تخم نوغان بین بهره برداران ۳۱ استان کشور و تولید یک هزارو ۶۷۸ تن پیله تر ابریشم، در حوزه نوغانداری کشور موفقیت حاصل شده و از لحاظ تعداد بهره بردار، میزان تخم نوغان توزیع شده و میزان تولید پیله ابریشم، رکورد ۱۲ سال گذشته کشور شکسته شد.

براساس آمارها طی دو سال گذشته، میزان خوداتکایی صنعت فرش و منسوجات ابریشمی به تولیدات داخلی از ۲۸ به ۴۸ درصد ارتقا یافته است.

۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 11707

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha