رشد دو برابری تامین مالی بنگاه‌ها از طریق بازار سرمایه

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد که امسال تا ۳۰  آذر این رقم به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان یعنی حدود دو برابر کل سال گذشته رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛   «حسن قالیباف اصل» روز گذشته در جلسه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در بورس تهران گفت: از اسفند یا اواخر بهمن EPS ها (ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺳﻮد ﻫﺮ ﺳﻬﻢ) اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درخصوص نقش حقوقی ها در تعادل بخشی به بازار گفت: هم اکنون حدود ۸۰ درصد معاملات در دست حقیقی ها و حداکثر ۲۰ درصد در دست حقوقی ها است. با این حال، حقوقی ها از مهر ۹۹ حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان مازاد خرید داشته اند و البته همچنان باید حضور آنها در تعادل بخشی به بازار پررنگ تر شود.

قالیباف با تاکید بر اینکه در بازار سرمایه اصل بر شفافیت کامل است، افزود: خرید و فروش های حقیقی ها و حقوقی های بازار به صورت لحظه ای در سایت tsetmc  قابل مشاهده است.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار  در ادامه این نشست به بازار بدهی و اهمیت آن اشاره کرد و گفت: در دنیا ارزش بازار بدهی حدود دو برابر بازار سهام است ولی هم اکنون در کشور ما ارزش بازار بدهی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان است که این میزان نسبت به ارزش  بازار سهام ناچیز است؛   بنابراین بازار بدهی در کشور از پتانسیل بالایی برای رشد برخوردار است.

وی جای اوراق شرکتی را هم در بازار سرمایه خالی دانست و گفت: پیش از این شرکت ها به طور حتم می بایست ضمانت نامه بانکی می آوردند اما اکنون رتبه بندی می شوند تا بتوانند اوراق بدون ضامن نیز منتشر کنند.

قالیباف افزود: تاکنون فولاد مبارکه و هلدینگ خلیج فارس برای انتشار اوراق بدون ضامن از سازمان بورس مجوز گرفته اند که این اقدام، هزینه تامین مالی آنها را بسیار کاهش خواهد داد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به  رشد تامین مالی بنگاه ها از طریق بازار سرمایه گفت: سال گذشته ۲۶۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منابع مالی از طریق بازار سرمایه انجام شد که امسال تا ۳۰  آذر  این رقم به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان یعنی حدود دو برابر کل سال گذشته رسیده است. این موضوع نویددهنده تامین مالی بیشتر از طریق بازار سرمایه در سال جاری است.

وی با بیان اینکه ما مردم را برای ورود به بازار سرمایه تشویق به سرمایه گذاری غیرمستقیم می کنیم، افزود: هم اکنون ۲۵۶ صندوق سرمایه گذاری در بازار سرمایه فعال هستند که به افراد تازه وارد  توصیه می کنیم از طریق این صندوق ها وارد بازار سرمایه شوند.

به گفته قالیباف اصل، ارزش دارایی تحت مدیریت صندوق های سرمایه گذاری ۱۹۰ هزار میلیارد تومان بوده است که اکنون این رقم به ۴۷۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی افزود: هم اکنون هشت میلیون سرمایه گذار از طریق صندوق ها در بازار فعال هستند که البته بعضی از آنها در سهام هم فعالیت دارند.

قالیباف همچنین از افزایش تعداد سبدگردان ها خبر داد و گفت: در ابتدای سال جاری تنها ۱۹ سبد گردان داشتیم که اکنون این رقم به ۳۵ سبدگردان افزایش یافته است، علاوه بر این ۲۶ سبدگردان هم موافقت اصولی گرفته اند که آنها هم می توانند با طی کردن روال قانونی فعالیت خود را در بازار سرمایه آغاز کنند.

رشد قابل توجه ارزش فعلی بورس تهران نسبت به سال گذشته

در ادامه این جلسه علی صحرایی، مدیر عامل شرکت بورس تهران ضمن ارائه گزارشی آماری، ارزش فعلی بورس تهران را ۵۲ هزار هزار میلیارد تومان ذکر کرد و افزود: این رقم در مقایسه با سال قبل رشد قابل توجهی داشته است.
 
وی پیشنهاد داد: برای ارتقای جایگاه بازارسرمایه در سازو کار تصمیم گیری اقتصادی کشور زمینه حضور منظم رییس سازمان بورس به عنوان نماینده بازارسرمایه در هیات دولت و شورای پول و اعتبار فراهم شود.

صحرایی افزود: این موضوع، در صورت تحقق به درک مناسب تر سیاست گذاران کشوری از تاثیرات تصمیمات خود بر بازارسرمایه و  آشنایی بیشتر از ظرفیت های این بازار در کمک به اقتصاد ملی تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل شرکت بورس تهران با اشاره به ضرورت همسویی سیاست های پولی با انسجام و ثبات بازارسرمایه گفت: در شرایط کنونی هرگونه افزایش سود بانکی سبب خروج نقدینگی از بازارسرمایه می شود و به روند نزولی این بازار دامن می زند، از سوی دیگر افزایش سود بانکی با افزودن بر بهای تمام شده منابع مالی در اختیار بانک ها در صورت عدم افزایش متناسب تسهیلات ارایه شده از سوی آنها بر عملکرد مالی بانک ها تاثیر منفی گذاشته و سود عملیاتی آنها را کاهش می دهد.

وی با بیان اینکه بانک ها هم اکنون حدود هشت  درصد از ارزش بازار سرمایه تهران را به خود اختصاص داده اند، افزود:  همچنین بخش بسیاری از پورتفوی صندوق دارا یکم که در زمان پذیره نویسی نزدیک به سه میلیون و پانصد هزار سرمایه گذار را جذب خودکرده است از سهام بانک ها تشکیل شده و کاهش ارزش این صندوق به اعتماد سرمایه گذاران لطمه خواهد زد. از این رو پیشنهاد می شود هرگونه تغییر در نرخ سود بانکی با هماهنگی میان بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سازمان بورس و اوراق بهادار انجام شود.

صحرایی در ادامه به اهمیت ساز و کار مناسب برای افزایش سطح دانش مالی در کشور  اشاره کرد و گفت: حضور گسترده عموم مردم در بازارسرمایه رویداد خوشایندی است که می تواند پشتوانه ای برای اصلاح بنیادین اقتصاد ملی بوده و منابع مالی جدیدی را در اختیار دولت و بنگاه های خصوصی قرار دهد، اما این حضور بدون بهره گیری از دانش مالی لازم می تواند سبب بروز رفتار هیجانی در بازارسرمایه و لطمه به منابع مالی و اعتماد سرمایه گذاران شود.

مدیرعامل بورس تهران تاکید کرد: توجه به ارتقای دانش مالی در کشور امری ضروری در راستای توسعه بازارسرمایه و اصلاح نظام تامین مالی در کشور است. از طرفی با توجه به وجود نهادها، سازمان ها و ارگان های متعدد و گوناگون در امر فرهنگ سازی، تدوین و تصویب قانون، مقررات یا اصول لازم الاجرا و نیز وجود نهادی مستقل که با بودجه و اختیارات کافی عهده دار افزایش سطح دانش مالی در کشور شود، ضروری است.

وی در ادامه به اقدامات نظارتی – حقوقی بازار در ۹ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: تعداد پرونده های رسیدگی شده در این مدت ۱۲۴ پرونده بوده است که در ۳۴ مورد احکام تبرئه به دلیل معرفی بازارگردان صادر شده است،  در ۴۷ مورد نیز پرونده ها منجر به صدور رای جزای نقدی و سلب صلاحیت مدیران شده است.

صحرایی همچنین از  ۹۷۸ تذکر شفاهی و کتبی به کارگزارها و سهامداران عمده خبر داد و گفت: در این مدت ۱۳۷۲ کد برخط متخلف نیز  مسدود شده اند، ضمن اینکه مسدودسازی  ۲۱۵ ایستگاه معاملاتی متخلف  انجام شده است.

ایجاد خصوصی سازی واقعی در کشور با رقابتی شدن قیمت ها

همچنین امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس ایران در این جلسه به ‌مردمی شدن بازار سرمایه در سال ۹۹ اشاره کرد و گفت: اقتصاد کشور را باید به قبل و بعد از سال ۹۹ تقسیم‌ ‌کرد؛ در بهار امسال بورس کشور مردمی شد به نحوی که از حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار سهامدار فعال، هم اکنون ‌شاهد آن هستیم که چند ده میلیون سهامدار در بازار سرمایه حضور دارد و ۱۲۰۰ تریلیون تومان ثروت مردم ‌در بازارهای اول و دوم فرابورس ایران است. ‌

وی با اشاره به اینکه اکنون بسیاری ‌از خانوارهای ایرانی را از طریق سهامداری آنان در شرکت‌های بزرگ اعم از پالایشگاهی، پتروشیمی، فولادی و ‌... شریک تولید کشور کرده‌ایم، عنوان کرد: در حال حاضر اغلب اقشار جامعه در بازار سرمایه سهامدار هستند ‌و این خانوارها به طور مستقیم در تولید کشور نیز نقش‌آفرینی می‌کنند. ‌

به گفته هامونی، وجود سازمان‌هایی نظیر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و نظام قیمت‌گذاری ‌شاید زمانی موضوعیت داشت که برای انتفاع و نفع عموم جامعه ایران که ۸۰ میلیون مصرف‌کننده بودند ‌برنامه‌ریزی کنیم، اما حال که بسیاری از این افراد در تولید نقش دارند شاید لازم است این سازمان را همانند ‌عنوانی که در گذشته داشت به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده تغییر دهیم. ‌

مدیرعامل شرکت فرابورس ایران با اشاره به اینکه در این حوزه به نظر می‌آید بهترین ابزار تخصیص منابع باید بازار سرمایه و بورس ‌باشد، گفت: این نهاد کمک می‌کند تا اقتصاد پیش‌بینی‌پذیر و رقابتی شود و زمانی که بازار سرمایه مردمی شد، ‌به طور قطع مردمی که تا دیروز تنها مصرف‌کننده منابع بودند چون در شرایط جدید شریک تولید نیز هستند ‌و سود شرکت‌ها از طریق مجامع به حساب آن‌ها واریز می‌شود، بنابراین در زمینه رقابتی کردن نرخ‌ها و مصرف ‌بهینه انرژی‌ها گاهی رغبت بیشتری از خود نشان می‌دهند. ‌

وی با بیان اینکه مهم‌ترین و مستقیم‌ترین خاصیت بازار سرمایه و بورس رقابت‌پذیری و قیمت رقابتی در این ‌بازار است، خاطرنشان کرد: با رقابتی شدن قیمت‌ها قطعا خصوصی‌سازی واقعی در کشور شکل گرفته و اصلاح ‌الگوی مصرف رقم می‌خورد و در فاز بعدی می‌توان امیدوار بود که نیز هدفمندی یارانه‌ها نیز روند رو به ‌بهبودی را طی کند و در نهایت مدیریت بهینه کسری بودجه دولت محقق ‌شود. ‌

هامونی در پایان دستیابی به این اهداف را در گروی مردمی کردن بازار سرمایه و بورس دانست و افزود: وقتی ‌بسیاری از خانوارهای ایرانی سهامدار شرکت‌های بزرگ در صنایعی نظیر خودروسازی، سیمانی، نیروگاهی، ‌فولادی، پالایشگاهی و ... می‌شوند، به طور طبیعی حاضر نیستند اتلاف منابع صورت بگیرد و سود آن شرکتی که ‌سهامدارش هستند به واسطه نظام قیمت‌گذاری دستوری و غیررقابتی کاهش یابد؛ چراکه با رقابتی شدن و ‌واقعی شدن قیمت‌ها، سود شرکت‌ها و در نتیجه سودی که به خود آنان تعلق می‌گیرد افزایش می‌یابد. ‌

۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴
کد خبر: 11704

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha