گذر زمان و افزایش سریالی قیمت‌ها؛ چالش مسکن مهر پردیس

 متقاضیان مسکن مهر پردیس از ابتدای ثبت‌نام برای دریافت واحدهای خود بارها و بارها مشمول افزایش قیمت و پرداخت وجه به عناوین مختلف شدند؛ امری که نارضایتی آنها را به دنبال داشته و اعلام کردند دیگر از پرداخت هزینه‌های افزایش یافته به ستوه آمدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ با تاخیر بلند مدت در واگذاری واحدهای مسکن مهر پردیس به متقاضیان، مبلغ وام این واحدها از ۲۰ میلیون به ۵۰ میلیون تومان افزایش یافت و در این راستا متقاضیان مجبور به پرداخت آورده و اقساط وامی هستند که بار مالی به آنها تحمیل می‌کند.

دلیل اصلی این افزایش قیمت‌ها در طی سال های گذشته طولانی شدن تحویل و تکمیل واحدها است و بار این هزینه اضافی تنها بر دوش متقاضیان مسکن مهر است و سازندگان سهمی از این گرانی ندارند.

واحدهایی که قرار بود ۱۸ ماهه به متقاضیان تحویل داده شود پس از ۹ سال با کاستی و نواقص فراوان تحویل شده است که با شرایط اقتصادی امروز باید هزینه بالایی صرف بهسازی و آماده کردن واحد برای اسکان مالک شود.

حذف بخشی از تعهدات سازنده در قرارداد بدون رضایت خریدار و مالک، افزایش هزینه نقل و انتقال از مالک اول به مالک دوم و افزایش گاه به گاه هزینه های مختلف بخش دیگری از مشکلات متقاضیان مسکن مهر پردیس است.

دریافت هزینه تأخیر دوران ساخت و تحویل، پرداخت هزینه بالای خرید عرصه، دریافت هزینه از مالک بابت آماده‌سازی بلوک‌های ساختمانی تحویل‌شده شامل تمیزکاری، روشنایی، آنتن‌گذاری، نصب دروازه‌های پلتفرم، پلکان ورودی و رمپ افراد ناتوان، همگی باعث شده تا دیگر توان مالی برای متقاضیان مسکن مهر باقی نماند.

یکی از این متقاضیان به خبرنگار ایرنا گفت: برای خرید عرصه به ما اعلام کردندکه باید مبلغ ۳۴ میلیون تومان واریز کنیم؛ این مبلغ برای ما که کارگر هستیم مبلغ بالایی است و اگر پرداختی‌ها به همین روال پیش برود، عطای واحد را به لقایش بخشیده و آن را می فروشم.

مالک دیگری می گوید : اقساط خانه ای را می پردازیم که هنوز بعد از تکمیل وجه، خرید عرصه و دریافت کارت قسط به ما تحویل ندادند و نمی دانم که هزینه جدید و بالای نقل و انتقال را باید از کجا بیاورم؛ دیگر پولی ندارم.

بنا به گفته مسئولان یکی از دلایل افزایش قیمت ها، مقابله با دلالان مسکن مهر است اما دود این گرانی به چشم مالکان و متقاضیان مسکن مهر پردیس می رود و آنها باید تاوان این گرانی را بدهند.

شرکت عمران پردیس در اطلاعیه ای جدید اقدام به افزایش قیمت های واحدهای مسکن مهر برای متقاضیان ثانویه کرده و بر اساس این اطلاعیه متقاضیان ثانویه باید در فاز سه مبلغ ۱۶ میلیون  و ۷۰۰ هزار تومان، فاز ۹ قدیم ۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان، فاز پنج و ۹ جدید ۲۸ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، فاز هشت مبلغ ۳۰ میلیون تومان  و فاز ۱۱ مبلغ ۳۱ میلیون تومان دیگر علاوه بر آورده اولیه پرداخت کنند.

افزایش قیمت هزینه نقل و انتقال، مشکل جدیدی برای متقاضیان ایجاد کرده است که این افزایش قیمت نقل و انتقالات در هاله ای از ابهام باقی مانده است؛ از سوی مقامات استان تهران افزایش قیمت به دلیل نداشتن مصوبه شورای شهرسازی غیرقانونی خوانده می شود و از سوی دیگر شرکت عمران اعلام می کند با مصوبه شورای شهرسازی قیمت ها را افزایش می دهد.

آورده تکمیلی از متقاضیان ثانویه دریافت می‌شود

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس در این ارتباط توضیح داد: برای تکمیل واحدهای باقی مانده مسکن مهر حدود ۷۰ درصد هزینه را دولت تامین می کند و ۳۰ درصد هزینه ها از  متقاضیان ثانویه، دریافت می‌شود.

«مهدی هدایت» ادامه داد: مالکانی که پیشتر از تسهیلات دولتی از قبیل زمین و مسکن استفاده کرده باشند و یا اینکه ملک دیگری به نام خود داشته باشند، بعد از اخذ استعلام از وزارت راه و شهرسازی و اداره ثبت و اسناد کشور ملزم به تکمیل آورده خود هستند.

وی افزود: میزان افزایش قیمت در طرح های مختلف از ۱۶ تا ٣١ میلیون تومان متغییر و هزینه نقل و انتقال برای خریداران اولیه همان یک میلیون تومان و تغییری نکرده است.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت:  خانواده‌ های شهدا، ایثارگران، جانبازان و اقشار کم درآمد از جمله افراد زیر پوشش نهادهای حمایتی مشمول مبلغ تکمیل آورده نمی شوند.  

«علی مختاری آذر» رئیس اتحادیه املاک شهرستان پردیس نیز اظهار داشت: هزینه نقل و انتقال برای واحدهای عادی در مشاورین املاک از طرفین معامله نیم تا یک درصد است که برای یک خانه یک میلیارد تومانی پنج تا ۱۰ میلیون تومان برای هر طرف پیش بینی می شود که البته هزینه دفاتر اسناد رسمی نیز ثابت است که این مورد در هر ۲ نقل و انتقالات مسکن های عادی و مهر محاسبه می شود.

به گفته کارشناسان و فعالان مجاز املاک شهرستان پردیس، پرداخت هزینه های اضافه تنها یک اثر دارد و آن هم افزایش قیمت بی حساب و کتاب مسکن مهر است و این  افزایش قیمت واحدها اثر مستقیمی بر روی قیمت های عرصه واحدها خواهد داشت که این هزینه هم از جیب خریدار و متقاضی خرج می‌شود.

در سال ۹۱  کلنگ ساخت حدود ۸۱ هزار واحد مسکن مهر پردیس بر زمین خورد و مقرر شد که واحدهای مسکونی ۱۸ ماهه به متقاضیان تحویل داده شود.

با تغییر رویکرد وزارت راه و شهر سازی و مدیریت جدید  شرکت عمران شهر جدید پردیس تا پایان سال ۹۸ در حدود ۴۵ هزار واحد تکمیل و به بهره برداری رسید  و ۱۵ هزار واحد در برنامه افتتاح سال ۹۹ تحویل شده است و باقی مانده واحدها پس از رفع مشکل حقوقی به مالکان تحویل می شود.

شهرستان پردیس با جمعیتی حدود ۳۰۰ هزار نفر در شرق پایتخت قرار دارد.

۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
کد خبر: 11668

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha