وظیفه اصلی سازمان بورس، صیانت از حقوق سهامداران است

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار به مفاد متعدد قانون تجارت اشاره کرد و گفت: براساس قانون، یکی از وظایف اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار صیانت از حقوق سهامداران است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از پایگاه خبری بازار سرمایه ایران؛ «حسن قالیباف‌اصل» با بیان اینکه در چند وقت اخیر نیز با تأکید دوباره ناشرین را ملزم کرده‌ایم تا در قیمت‌گذاری عرضه محصولات ضمن پایبندی به قانون، صرفه و صلاح سهامداران را مبنا قرار دهند، افزود: مطالبه جدی و همیشگی ما رعایت این اصل مهم است و پیگیری قضایی تخلفات را وظیفه ذاتی خود می‌دانیم.

 وی ادامه داد: سازمان بورس بر عملکرد ناشرین نظارت کامل دارد و برای اجرای حمایت خود از جمعیت میلیونی سهامداران، مطابق مواد ۵۱ و ۵۲ قانون بازار اوراق بهادار در برخورد با متخلفان احتمالی حتی لحظه‌ای غفلت و مصلحت‌اندیشی را جایز و روا نمی‌داند.

قالیباف‌اصل با بیان اینکه مفاد متعدد قانون تجارت ازجمله ماده ۱۴۲ نیز به صراحت به این موضوع می‌پردازد، افزود: رعایت اصل نمایندگی سهامداران فقط مطالبه به‌حق سهامداران از اعضای هیات مدیره نیست بلکه مطالبه همیشگی و قانونی سازمان بورس و اوراق بهادار از آنان بوده است زیرا بر اساس قانون، یکی از وظایف اصلی این سازمان صیانت از حقوق سهامداران است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: وظیفه اعضای هیات مدیره‌ها، اتخاذ بهترین تصمیم‌ها برای پیشبرد امور و تقویت منافع شرکت‌هاست و انجام این وظیفه امکان‌پذیر نیست، جز آنکه تصمیم‌ها ناشی از قوانین و قواعد بورسی باشد و از فشارهای غیرقانونی بیرونی و منفعت‌جویی‌های احتمالی فردی یا گروهی تأثیر نپذیرد.

وی خاطرنشان کرد: از همه نهادها و افراد خارج از بورس که با هیات مدیره شرکت‌ها  ارتباط کاری دارند نیز انتظار داریم، خواسته‌های خود از شرکت‌ها و پیشنهادهایشان را در چارچوب قانون و وظایف تعریف‌شده برای شرکت‌ها مطرح کنند تا امکان تعامل سازنده و هم‌افزایی پایدار و روزافزون فراهم آید.

قالیباف اصل با اعلام اینکه در چند سال گذشته، بازار سرمایه هم از نظر تعدد ناشرین و هم از نظر تعداد سهامداران رشد قابل‌توجهی داشته، افزود: اکنون حدود ۵۰ میلیون نفر، سهامدار ۷۰۰ شرکت پذیرفته‌شده در بازارهای مختلف بورس و فرابورس هستند و طبیعی است که همه سهامداران نتوانند در تصمیمات خرد و کلان شرکت‌ها دخالت مستقیم داشته باشند و همین واقعیت، اهمیت نمایندگان تصمیم‌گیر در شرکت‌ها را بیش‌ از گذشته نشان می‌دهد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: اکثر تصمیم‌های مهم بر عهده اعضای هیات مدیره شرکت‌هاست،  به همین دلیل در علوم مالی و حسابداری، اعضای هیات مدیره را امانت‌داران و متولیانی می‌دانند که با اتخاذ سیاست‌های درست و نظارت اخلاقی و قانونی، شرکت‌ها را به سمت آینده‌ای پایدار و سودآور هدایت می‌کنند.

۲۱ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 11665

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۳
      0 0
      اینم مطمئن باشید حالا حالا ها بر مسند سدارت مونده، چرا که یاد گرفته طوری حرف بزنه بعضی خوشش بیاد، مهم نیست مردم ضرر کنند