بازار نوسانی تا ۲هفته آینده در انتظار سهامداران

محمودی مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری زاگرس می‌گوید با توجه به ریسک سیاسی در بازار سرمایه همچنین ابهامات موجود در این بازار تا دو هفته آینده بازار همچنان نوسانی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ شاخص بورس تهران در آخرین روز معاملات هفته گذشته با ریزش نزدیک به ۴۰هزار واحد به مرز ۱میلیون ۳۰۰هزار واحد رسید و شاخص کل هم وزن که وضعیت بهتری نسبت به شاخص کل دارد با ریزش ۴ هزار واحدی به ۴۶۰ هزار واحد نزول کرد.

این دومین بار در طول دو ماه اخیر بود که شاخص کل  نزدیک به  ۴۰هزار واحد ریزش را تجربه می‌کند. با توجه به اینکه روند حرکت شاخص کل در بازار بیشتر متاثر از سهام‌های بزرگ و به اصطلاح شاخص‌سازها، است، ریزش این سهم‌ها سبب ریزش شاخص کل شده، اما رشد سهم‌های کوچک در این ایام کمی از ریزش شاخص کل هم وزن شده است.

بررسی شروع بازار در هفته جاری بیشتر به معاملات و رفتار سهامداران بزرگ و کوچک در آخرین روز معاملات بستگی دارد علاوه بر آن اخبار سیاسی و اقتصادی در سه روز آخر هفته گذشته می‌تواند از عوامل تاثیر گذار روند بازار در هفته‌ جاری باشد.

مهمترین خبر سیاسی، بحث تائید صحت انتخابات آمریکا توسط سنا بود که بعد از آن هم برخی از بازارهای مانند ارز و طلا ریزش‌ها را داشتند و این خبر می‌تواند نوید بخش هفته خوب برای بازار سرمایه باشد. روز چهارشنبه زمانی که بازار با ریزش ۳۹هزار واحدی روبه رو شد بسیاری از کارشناسان دستورالعمل وزیر صمت مبنی بر قیمت‌گذاری سقف محصولات فولادی در بورس کالا را عامل آن می‌دانستند که شورای عالی بورس حاضر به پذیرش آن نشد.

تعداد کمی از کارشناسان این رشته می‌گویند که هر از چند گاهی بازیگردان‌های بزرگ بازار سرمایه به دنبال بهانه‌ای برای منفی کردن سهم هستند. آن‌ها معتقدند که هیچ عامل بنیادی در بازار برای ریزش وجود ندارد و این بازی بازیگردان‌ها برای جمع کردن سهم‌ها با قیمت پایین است.

ریزش بازار سرمایه در چند هفته اخیر شاخص کل را از ۱میلیون ۶۵۰هزار واحد به نزدیک ۱میلیون ۳۰۰هزار واحد رساند که برخی از تحلیل‌گران گفتند اگر روند بازار به همین شکل پیش برود شاخص تا یک میلیون و ۲۰۰هزار واحد هم می‌رسد.

اسفندیار شاه منصوری کارشناس بازارهای مالی در تحلیل بازار سرمایه داشت این موضوع را مطرح کرد که اگر روند بازار به همین شکل پیش برود ما نقطه مقاومت بعدی را ۱میلیون ۲۰۰هزار واحد می‌دانیم

در تحلیل‌های پایان هفته برخی از کارشناسان هم چنین دیدگاهی داشتند که ممکن است بازار در صورت ادامه بازی بازیگردان‌ها این هفته تا شاخص مذکور ریزش پیدا کند. برخی دیگر هم چنین ریزش‌های را بعد از آن اصلاح سنگین طبیعی عنوان کردند.

محمودی مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری زاگرس، ریزش‌های بازار بورس را  بیشتر به خاطر ریسک‌های سیستماتیک و ابهامات حاکم بر بازار سرمایه می‌داند، او می‌گوید که حداکثر تا دو هفته آینده ریسک سیستماتیک که بیشتر ناشی از انتخابات آمریکا است بر بازار حاکم باشد.

یعقوب محمودی مدیر عامل صندوق سرمایه گذاری زاگرس گفت: علت ریزش شاخص کل بازار بیشتر به خاطر برخی از ابهامات موجود در بازار سرمایه مبنی بر مشخص نبود شرایط بازار و همچنین شرایط سیاسی ناشی از انتخابات آمریکا  است که به نظر می‌رسد تا دو هفته آینده با تغییر قدرت در آمریکا این ریسک در بازار هم تمام شود و بازار به حالت تعادل برسد.

محمودی با اشاره به استقبال سهامداران خرد از سهم‌های کوچک اضافه کرد: نقدینگی بازار کمی تحت تاثیر شرایط قرار گرفته است و نقدینگی بازار بیشتر به سمت سهم‌های کوچک حرکت می‌کند این در حالی است که سهم‌های بزرگ و بنیادی همیشه با دید بلند مدت سود دهی خوبی داشتند.

وی در پاسخ به این سوال که از ابتدای سال تا کنون این پیشنهاد به سهامداران خرد داده می‌شد که سهم‌های بنیادی با دید بلند مدت سود خوبی می‌دهند اما چرا بعد از گذشت ۹ ماه به غیر از ۳ ماه ابتدای سال، هنوز سود قابل توجهی نصیب سهامداران نکرده است؟ گفت: دیدی بلند  مدت بیش از یک سال است، شما سهم‌های بنیادی را از سال گذشته تا کنون بررسی کنید و میزان رشد آن‌ها در مقایسه با سهم‌های غیر بنیادی و کوتاه مدت نگاه کنید، سودی که این سهم‌ها به سهامدارانشان دادند قابل توجه است.

او برای تحلیل از آینده بازار با در نظر گرفتن شرایط بازارهای موازی و بازار سپرده گفت: با توجه به شرایط جهانی و همچنین مسائل مختلف سیاسی در آمریکا و ایران به نظر می‌رسد دلار تا پایان سال بالاتر از این نرخ نرود و طلا هم با توجه به اینکه به دنبال قیمت دلار حرکت می‌کند شرایط شبیه دلار خواهد داشت، در بازارهای دیگر هم مانند ملک شرایط بهتر از دو بازار قبلی نیست، این بازار با یک رکود عجیب و غریب همراه شده و با وجود قانون مالیاتی که بر ملک جاری کردند به نظر نمی‌رسد که رونقی در آینده داشته باشد، در این میان تنها دو بازار سرمایه  و بانکی باقی می‌ماند. بازار بانکی با نرخ ۱۵درصد به نظر نمی‌رسد که چندان جذابیتی برای سرمایه‌گذاران داشته باشد پس تنها بازاری که قابل توجه است در آینده بازار سرمایه می‌باشد. به نظر بنده بازار بورس یکی از بهترین بازارها در آینده خواهد بود.

محمودی با تایید این موضوع که تا زمانی که سهامداران بازار از آگاهی و دانش کافی در بازار برخوردار نباشند بازار نوسانات خود را دارد، گفت: این موضوع همیشه بوده و برای اینکه پایه درست شود باید سهامداران به سمت افزایش دانش در رابطه با بورس بروند که این مسئله زمان بر است.

مدیر این صندوق سرمایه گذاری پاسخ این سوال را که چرا برخی از صندوق‌های درآمد ثابت سود تضمینی برای مشتریان خود مطرح می‌کنند؟ افزود: با توجه به اینکه ۲۵ درصد از یونیت صندوق با درآمد ثابت، سهام است به همین دلیل در قرارداد چیزی به نام سود تضمینی وجود ندارد، اما خود به خود و بر اساس آنچه در امید نامه وجود دارد به صورت ناخواسته یک سود ثابتی را برای مشتری تضمین می‌کند که کمی از سود بانکی بالاتر است و دلیل آن هم وجود ۷۵درصد درآمد ثابت حاصل از سپرده بانکی و اوراق بانکی است.

او زمان پذیر نویسی یونیت صندوق زاگرس را از شنبه ۲۰ دی ماه تا روز چهارشنبه ۲۴ این ماه یا قیمت هر یونیت ۱۰هزار تومان عنوان کرد.

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 11652

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha