بازارچه ریمدان ایران را به کریدور اقتصادی چین ـ پاکستان متصل می‌کند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار گفت: بازارچه مرزی ریمدان در محدوده شهرستان دشتیاری، ایران را به کریدور اقتصادی چین ـ پاکستان متصل می‌کند و نقش مهمی در توسعه روابط و افزایش مبادلات تجاری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ عبدالرحیم کردی روز شنبه با تشریح کارکردها و ‌مزیت‌های توسعه محدوده منطقه آزاد چابهار اظهارداشت: در بازه ۸۲ هزار هکتاری که به‌ عنوان محدوده جدید منطقه آزاد چابهار ابلاغ شد، ۶هزار و ۳۰۰ هکتار به‌عنوان نقطه منفصل در ‌محدوده مرزی ریمدان به این منطقه افزوده شده که به عنوان نقطه حیاتی و حساس می‌تواند ایران را به کریدور اقتصادی چین ـ ‌پاکستان متصل کند.

وی بیان کرد: بازارچه مرزی ریمدان نه تنها بازار پاکستان را در ‌اختیار تولیدکننده و تجار ایرانی قرار می‌دهد بلکه حلقه اتصال کشور به پروژه «سی‌پک» (کریدور مشترک اقتصادی پاکستان و چین) خواهد بود.  

 مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: بعد از پنج سال فعالیت مستمر و تصویب و اجرای توسعه محدوده این منطقه ‌به نقطه‌ای رسیده‌ایم که پیش‌شرط‌های اصلی و مورد نیاز برای فعالیت منطقه آزاد فراهم شده است.

وی گفت: امروز مجموعه اتفاقاتی که در ‌چابهار در حال روی دادن است نشان می‌دهد که این شهرستان بر ریل توسعه قرار دارد و در آینده نزدیک آنچه از این منطقه در سطح ملی مورد ‌انتظار بوده محقق خواهد شد.  

کردی با تاکید بر اهمیت بازارچه مرزی ریمدان به عنوان منطقه آزاد منفصل از چابهار، یکی از نیازهای این نقطه ‌حساس را راه‌اندازی راه‌آهن چابهار ـ گوادر از طریق مرز ریمدان عنوان کرد و افزود: آماده‌سازی اراضی این بازارچه در فاز نخست به مساحت ۱۳۰ هکتار آغاز شده است.  

۲۵۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی در چابهار

وی همچنین با اشاره به توسعه زیرساخت‌های عمرانی در منطقه آزاد چابهار گفت: به دنبال حجم بالای حضور سرمایه‌گذاری در چابهار، ‌منطقه آزاد پروژه‌های عمرانی و زیرساختی زیادی را آغاز کرده که حجم این پروژه بالغ بر ۲۵۰۰ میلیارد تومان است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ادامه داد: از این رقم ۱۶۰۰ میلیارد تومان پروژه عمرانی آغاز شده در چابهار داریم که از ۱۰ تا ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و ۹۳۷ میلیارد تومان پروژه هم تا ‌پایان دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی بیان کرد: عمده این پروژه‌ها آماده‌سازی اراضی است که در بخش صنعت و گردشگری تمرکز دارد و این ‌پروژه‌های عمرانی آینده چابهار را دگرگون خواهد کرد.

کردی اظهارداشت: با تکمیل طرح‌های ملی فولاد و پتروشیمی، چابهار به ‌قطب صنعتی و اقتصادی کشور تبدیل خواهد شد.  

وی با تاکید بر اینکه توسعه یک مقوله همه‌جانبه است و باید ابعاد مختلف آن دیده شود به عملکرد این سازمان ‌در بهبود کیفیت زندگی مردم چابهار اشاره کرد و گفت: به دنبال توسعه محدوده منطقه آزاد توانستیم مزیت‌های منطقه‌آزاد را به ‌شهر تسری داده تا مردم از این مزیت‌ها بهره‌مند شوند و هم اینکه اقدامات عاجلی برای بهبود آموزش، بهداشت و توانمندسازی جامعه ‌محلی انجام شود.

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 11642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha