دستیابی محققان به فرمولاسیون رنگ‌های فلورسانس با کاربردهای بیولوژیکی

محققان دانشگاه شهید بهشتی به طیف نوری وسیعی از رنگ‌های فلورسانس با کاربردهای بیولوژیکی و پزشکی دست یافتند که به گفته آنها زمانی که این رنگ‌ها دارای کاربردهای خاص می‌شوند جزو مواد پیشرفته محسوب می‌شوند.

زینب باقری، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و مجری طرح،  گفت: در پروژه‌ای که از سوی ستاد لیزر و فوتونیک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مورد حمایت قرار گرفت، توانستیم رنگ‌های فلورسانس با طیف‌های مختلف نور تولید کنیم.

وی با بیان اینکه این طیف نوری از سبز تا قرمز را شامل می‌شود، اظهار کرد: این رنگ‌ها دارای کاربردهای وسیع بیولوژیکی هستند ضمن آنکه این رنگ‌های فلورسانس برای ساخت LED ها قابل استفاده است.

باقری ویژگی بارز این محصول را سنتز رنگ‌های اختصاصی با کاربرد در حوزه بیولوژیک دانست و ادامه داد: از این رو نیاز است تا رنگ‌های تولید شده از سمیت پایینی برخوردار باشند، در آب به راحتی حل شوند و از ماندگاری بالایی برخوردار باشند، ضمن آنکه در این پروژه سعی شد به ویژگی منحصر به فرد در این رنگ‌ها دستیابی صورت گیرد و آن رسیدن به رنگ‌هایی با طول موج فلورسانس به حدود قرمز و فروسرخ است.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: این رنگ‌ها به متخصصان کمک خواهد کرد تا تصویربرداری در عمق‌های بالاتری از بافت را انجام دهند و از سوی دیگر نوری که از این روش برای تصویربرداری به بافت تابانده می‌شود، در طول موج‌هایی است که سمیت کمتری برای بافت دارد.

به گفته مجری طرح از آنجایی که سمیت طول موج و رنگ کاهش یافته است، این ماده می‌تواند برای تصویربرداری از بافت زنده کاربردی شود.

باقری، با تاکید بر اینکه در ایران تاکنون رنگ‌های فلورسانس تولید نشده است، خاطرنشان کرد: رنگ‌های فلورسانس قیمت‌های بالایی دارند و در صورتی که این رنگ‌ها دارای کاربردی خاص باشند جز مواد پیشرفته به شمار می‌روند.

وی با تاکید بر اینکه هدف ما از اجرای این پروژه تولید این رنگ‌ها با کاربردهای بیولوژیکی و پزشکی بوده است، گفت: از آنجایی که اخیرا به رنگ‌های سفید این ماده دست یافتیم کاربردهای الکترونیکی این رنگ‌ها را نیز اخیرا آغاز کردیم.

این محقق با بیان اینکه تاکنون ۱۵ طیف نوری را از این رنگ به دست آوردیم، اظهار کرد: رنگ‌هایی که تاکنون به دست آمده دارای پایداری پایینی است ولی ما به رنگ‌های پایدار رسیدیم که این امر در تجاری سازی این محصول اهمیت دارد.

۲۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۶
کد خبر: 11634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha