واکنش رئیس جمهور به دلار ۱۷۵۰۰ تومانی کمیسیون تلفیق

روحانی گفت: در یک سال گذشته دولت به طور تدریجی و در حدی که جامعه بتواند تحمل کند تعدادی از کالاها را از شمول اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کرده است و امروز چند قلم از کالاها باقی مانده که برای مردم اهمیت دارد البته ممکن است دولت در شرایط مناسب تصمیم دیگری در زمینه این کالاها نیز اتخاذ کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری؛ حجت الاسلام و المسلمین  حسن روحانی امروز (چهارشنبه) در جلسه هیات دولت با بیان اینکه دولت در شرایط غیرعادی و جنگی توانسته کشور را اداره کند، گفت: با اقداماتی که انجام شده هم فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای ادامه دارد و هم زندگی مردم البته با سختی و دشواری در جریان است و مردم برای تهیه کالاهای اساسی با کمبود مواجه نیستند ضمن اینکه به خاطر برخی بی‌انصافی‌ها دچار مشکل شدند و تا حدودی در زمینه مدیریت هم باید کار بهتری انجام می‌گرفت.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: دولت به رغم همه مشکلات و محدودیت‌هایی که با آن مواجه هست، کمک‌هایی را برای اقشار آسیب‌پذیر اختصاص داده است که می‌توان به بسته معیشتی ماهیانه برای ۶۰ میلیون نفر و بسته‌های حمایتی متعدد به خاطر شرایط کرونایی اشاره کرد.

روحانی تاکید کرد: هدف اصلی دولت در همه این مقاطع این بوده که حداقل زندگی و معیشت برای اقشار آسیب‌پذیر فراهم باشد.

رئیس جمهور گفت: امسال علیرغم تحریم، جنگ اقتصادی و کرونا در شش ماهه اول شاهد رشد اقتصادی هستیم و امیدواریم تا پایان سال هم رشد مثبت اقتصادی داشته باشیم در حالی که در شرایط کرونا تعداد معدودی از کشورهای جهان از رشد مثبت برخوردار هستند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه شرایط مختلف انجام اقدامات متفاوتی را اقتضا می‌کند و همه باید به این موضوع توجه داشته باشند، اظهار داشت: بدون تردید اقداماتی که باید در شرایطی که دشمن جنگ اقتصادی را تحمیل کرده و جامعه ملتهب است، انجام شود با شرایط عادی متفاوت است لذا هدف دولت از اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالاهای اساسی به خاطر آن است که قیمت کالاها برای مردم قابل تحمل باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اگر افرادی از این موضوع سوءاستفاده کردند دلیل نمی‌شود که کل این تصمیم کنار گذاشته شود، بدون تردید بایستی با هر کسی که در این زمینه تخلف کرده برخورد جدی شود لذا اینکه تعداد معدودی از تصمیم اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی تخلف کرده‌اند مبنا نمی‌شود که کار و تصمیم نادرست بوده است.

روحانی افزود: در یک سال گذشته دولت به طور تدریجی و در حدی که جامعه بتواند تحمل کند تعدادی از کالاها را از شمول اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج کرده است و امروز چند قلم از کالاها باقی مانده که برای مردم اهمیت دارد البته ممکن است دولت در شرایط مناسب تصمیم دیگری در زمینه این کالاها نیز اتخاذ کند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: سر و صدا کردن و جار زدن در خصوص برخی از تصمیماتی که هنوز نهایی نشده و در کمیسیون تلفیق در حال بررسی است، فایده‌ای جز ایجاد رانت و فساد ندارد.

 روحانی با بیان اینکه دولت بودجه‌ای را برای اداره کشور در سال آینده تدوین کرده و از تمام مفاد آن و تبصره به تبصره آن دفاع می‌کند، گفت: از مجلس شورای اسلامی توقع داریم که در این زمینه همکاری کنند و البته اگر پیشنهاد و اصلاحی لازم است از آن استقبال می‌کنیم، اما شاکله بودجه حفظ شود چرا که طبق قانون اساسی، بودجه را دولت تنظیم و تدوین می‌کند و البته مجلس هم حق دارد آن را اصلاح کرده و پیشنهاد جدید بدهد.

رئیس جمهور تصریح کرد: همه باید با یکدیگر همکاری کنیم تا در نهایت بودجه بهتری به نفع مردم به تصویب برسد.

 روحانی با تاکید بر اینکه خطوط قرمزی در بودجه وجود دارد که قابل شکستن نیست، گفت: دولت قبول نمی‌کند که بدون حساب و کتاب، مالیات‌ها افزایش یافته و عوارض گمرکی به هم بریزد چرا که معتقدیم به اندازه کافی مردم تحت فشار هستند.

رئیس جمهور گفت: دولت مصمم است در سال آینده روزانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات بفروشد و قدرت آن را هم دارد لذا اگر این موضوع کنار گذاشته شده و به جای آن مالیات در نظر گرفته شود قطعا به مردم فشار خواهد آمد.

 روحانی افزود: همچنین به منظور تقویت پول ملی پیش بینی کرده‌ایم که قیمت دلار بر مبنای ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان باشد و چنانچه این رقم یک مرتبه به ۱۷ هزار تومان افزایش یابد بدون تردید آثار و تبعات اقتصادی زیادی برای مردم خواهد داشت لذا نباید مردم و دولت را در ماه‌های آخر تحت فشار مشکلات اقتصادی قرار داد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: تراکنش‌های بانکی که مردم انجام می‌دهند برای خرید جنس یا خدمات است و قرار نیست که چندین بار از مردم مالیات اخذ شود و همه این‌ها خطوط قرمزهایی هستند که دولت آن‌ها را مدنظر قرار داده است.

بر اساس این گزارش؛ پیش از این، امیرآبادی‌فراهانی عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ از تک نرخی شدن ارز در بودجه سال آینده خبر داده بود و اظهار داشت: طبق تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ ارز در سال آینده تک نرخی شده بر اساس مصوبه این کمیسیون نرخ ارز در بودجه سال آینده که در حال حاضر براساس سامانه نیما حدود ۲۶ هزار تومان است به ۱۷ هزار و پانصد تومان کاهش می‌یابد.  

سید شمس‌الدین حسینی دیگر عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰ مجلس نیز ضمن تاکید براینکه سیاست چند نرخی ارز در کشور آکنده از رانت و فساد است و باید ما به سمت سیاست تک نرخی حرکت کنیم، گفته است: ما هیچ نرخ ارزی را در کمیسیون تلفیق بودجه تصویب نکرده‌ایم بلکه این هنر دولت خواهد بود که تلاش کند بازار ارز را تنظیم کند.  حسینی تصریح کرد: ما در کمیسیون تلفیق بودجه تنها نرخ محاسباتی که در بخش‌های مختلف لایحه بودجه دولت از ۴۲۰۰ تومان تا ۱۱ هزار و پانصد تومان و ۱۷ هزار و پانصد تومان و حتی در بخشی دیگر نرخ سامانه معاملات الکترونیکی و نیما را آورده بود، اصلاح کردیم و اکنون این هنر دولت است که بتواند نرخ ارز ۲۶ هزارتومانی را کاهش دهد، البته امیدواریم که آن را افزایش ندهد.

۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۰
کد خبر: 11624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha