بررسی ارزندگی بانکی‌های بورس/ همه پارامترهای رشد برای گروه بانک فراهم است

بررسی گروه بانکی نشان می‌دهد با وجود اینکه سهام این گروه به ارزندگی رسیده است، اما تمایلی برای خرید این سهم‌ها به علت ترس از ریزش بازار وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ گروه بانکی بعد از گروه‌ فرآورده‌های نفتی دومین صنعت در بین گروه‌های بورس اوراق بهادار و فرابورس با ۳،۰۴۶،۶۰۶ میلیارد ریال که مجموعاً ۶درصد از کل ارزش بازار ، است.

افزایش درآمدهای بانکی

افزایش نرخ دلار و در پی آن افزایش درآمد حاصل از تسعیر نرخ ارز از عمده دلایل رشد درآمدهای بانکی هستند. به عنوان نمونه درآمد حاصل از پرداخت تسهیلات بانک سامان بر اساس گزارش ۶ماهه ابتدای سال ۹۹ حدود ۳۵ درصد و درآمد حاصل از مبادلات ارزی ۲۸۶درصد رشد را در صورت مالی نشان می‌دهد. بانک اقتصاد نوین هم تقریبا شرایطی مشابه بانک سامان دارد با این تفاوت که درآمد حاصل از تسهیلات اعطایی طی دوره ۶ ماهه ابتدای سال ۱۸۶ درصد نسبت به مشابه سال گذشته رشد داشته است، درآمد حاصل از مبادلات ارزی برای ۶ ماهه ابتدای سال جاری ۷.۵۸۵.۷۹۹ میلیون ریال بوده که این رقم برای سال ۹۸،  ۱.۴۵۵.۸۰۰میلیون ریال کاهش داشته است.

وضعیت درآمدی بانک صادرات و تجارت

 صورت مالی بانک صادرات طبق آخرین آمار ارائه شده که مربوط به شش ماه ابتدای سال ۹۹ است نشان می‌دهد که درآمد مشاع حاصل از پرداخت تسهیلات بانکی ۸درصد و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری ۱.۷۷۴ درصد رشد را نشان می‌دهد درحالی که درآمد حاصل از مبادلات ارزی این بانک برای  شش ماهه ابتدای سال ۹۹ بیش از ۸.۴۳۰.۰۰۰میلیون ریال کاهش پیدا کرده است اما در کل درآمد خالص بانک صادرات برای این مدت ۲.۵۱۲ درصد رشد داشته است .

بانک تجارت با وجود اینکه وضعیت مطلوبی دارد اما نسبت به بانک صادرات از میزان سود خالص کمتر برخودار است. بر اساس صورت مالی حسابرسی نشده شش ماهه ابتدای سال جاری درآمد حاصل از پرداخت تسهیلات نسبت به مشابه سال گذشته ۱۷ درصد و درآمد حاصل از سپرده گذاری ۸۴درصد رشد را نشان می‌دهد، بر خلاف بانک صادرات که با کاهش درآمدهای ارزی مواجه بود این بانک توانست در ۶ ماهه ابتدای سال ۹۹ از محل مبادلات ارزی ۲۵.۷۷۲۸۶۴ میلیون ریال کسب کند که نسبت به سال گذشته ۶۵۵درصد رشد را نشان می‌دهد. سود خالص این بانک بر اساس همین گزارش ۱۰.۰۱۸.۳۴۲ میلیون ریال بوده که نسبت به مشابه سال گذشته که با منفی ۹.۹۸۷.۰۰۰میلیون ریال بوده رشد قابل توجهی داشته است. 

در سال جاری با قوانین جدید بانک مرکزی و کاهش نرخ سود بانکی وضعیت بانک‌ها نسبت به سال گذشته بهبود پیدا کرده است. این بانک‌ها یکی از خریداران اصلی اوراق دولتی هستند که نه تنها در جبران کسری بودجه دولت کمک می‌کنند، بلکه در بهبود وضعیت اقتصادی هم نقش مهمی ایفا می‌کنند.

بهبود صنعت بانکی

بیشتر کارشناسان افزایش کنترل بانک مرکزی بر روی بانک‌ها را عمده دلیل بهبود وضعیت این صنعت می‌دانند. صادقی کارشناس بانکی ضمن تایید افزایش کنترل بانک مرکزی بر روی بانک‌ها، می‌گوید که کاهش هزینه‌های بانکی و در پی آن افزایش درآمدهای این گروه وضعیت بانک‌های را نسبت به سال‌های گذشته بهبود داده است.

محسن صادقی کارشناس بانکی در مورد وضعیت کلی گروه بانکی در سال ۹۹ گفت: بسیاری از بانک‌ها به دلیل افزایش پرداخت تسهیلات، کاهش سود سپرده‌های کوتاه مدت بانکی، کاهش هزینه‌های تامین مالی و همچنین افزایش درآمد از منبع حصول مطالبات تسهیلات و فروش برخی از دارایی‌ها در وضعیت مطلوبی قرار دارند.

این کارشناس بانکی اضافه کرد: کاهش نرخ سپرده بانکی که زمانی به عنوان یک عامل رقابتی منفی بین بانک‌ها بود و همچنین افزایش کنترل بانک مرکزی بر روی بانک‌ها از دیگر دلایلی است که در بهبود وضعیت بانک‌ها در دو سال جاری می‌توان نام برد.

وی در مورد تاثیرات افزایش نرخ ارز بر روی افزایش درآمد بانک‌ها و بالا رفتن ارزش سهام این بانک‌ها در بازار سرمایه گفت: بانک‌ها با دلار ۱۱هزار تا ۱۵ هزار تومان تسعیر ارز انجام دادند بنابراین با افزایش نرخ دلار در بازار، درآمد بانک‌ها هم از مبادلات ارزی افزایش پیدا می‌کند و سود خوبی برای بانک‌ها از این محل شناخته شد.

صادقی در بخش دیگری به تاثیرات تحریم‌های بانکی اشاره کرد و افزود: در شرایط فعلی مبادلات ارزی از دست بانک‌ها خارج و توسط شبکه‌ غیر رسمی و صرافی‌ها صورت می‌گیرد، همچنین بعد از تحریم‌ها درآمدهای حاصل از محل ال سی به شدت کاهش پیدا کرد. این خوشبینی وجود دارد که در صورتی که لوایح اف ای تی اف  این احتمال وجود دارد که درآمدهای بانک‌ها از محل مبادلات ارزی  بین المللی افزایش قابل توجهی داشته باشد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که دلیل افزایش درآمد حاصل از فروش دارایی‌های بانکی در سال ۹۸ و ۹۹ چیست و چرا این درآمدها در سال‌های قبل که بانک‌ها زیان ده بودند وجود نداشت؟گفت: در سال ۹۸ و ۹۹ قدرت نقدشوندگی دارایی‌های در کشور به خاطر کاهش ارزش پول ملی و رکود در کسب و کار افزایش پیدا کرد و بانک‌ها از این فرصت استفاده کردند و توانستند درآمد خوبی از محل فروش دارایی‌ها مانند زمین کسب کنند.

با توجه به افزایش نرخ ارز در کشور و در پی آن کاهش ارزش پول ملی سبب شده که نقدینگی از به سمت دارایی‌ها به خصوص مسکن، طلا و خودرو حرکت کند و در بازار سرمایه هم یکی از بازارهای مورد استقبال نقدینگی باشد.

به گفته او مشکلاتی که سالیان سال گریبان بانک‌ها بود در طول سال‌های اخیر کاهش پیدا کرد و الان بانک‌ها تحت کنترل بانک مرکزی هستند و در نهایت این موضوعات برای کل اقتصاد کشور خوب است.

با وجود اینکه وضعتی بانک‌ها از نظر درآمدی مطلوب است اما در دو هفته اخیر شاهد خروج سهامداران خرد از این سهم‌ها بودیم که عمده دلیل آن تمایل سهامداران خرد به سمت سهم‌های کوچک عنوان شده است.

سهام بانکی ارزنده است

اسفندیار شاه منصوری کارشناس بازار سرمایه در خصوص سهام گروه بانکی گفت: گروه بانکی یک گروه ارزنده در بازار است و با توجه به افت چند هفته اخیر سهام آن‌ها به ارزندگی رسیده است، اما سهامداران اقبال چندانی از این گروه نشان نمی‌دهند و عمده دلیل آن هم ایجاد شائبه بین سهامداران خرد مبنی بر ریزش بازار است.

شاه منصوری می‌گوید که در هفته‌های اخیر سهم‌های بزرگ و شاخص ساز مانند گروه بانکی‌ها نتوانستند سهامداران خرد را به سمت خود بکشانند و سهامداران بیشتر به سمت سهم‌های کوچک که به صورت شارپی رشد می‌کنند تمایل پیدا کردند.

وی دلیل منفی بودن سهام بیشتر بانک‌ها در این روزها را این گونه توضیح داد: با وجود افزایش درآمد بانک‌ها از محل تسعیر نرخ ارز و سپرده‌های بانکی و ارزنده شدن سهام آن‌ها در بازار، به خاطر  حاکم شدن این ابهام که بازار ریزشی خواهد بود، سهامداران خرد به دنبال سهم‌ها کوچک برای گرفتن نوسان هستند و اقبالی از سهم‌های شاخص ساز و ارزنده وجود ندارد.

او اضافه کرد: شاخص کل در نقاط بحرانی وجود دارد و احتمال برگشت آن تا ۱میلیون ۲۰۰هزار واحد وجود دارد. ابهام حاکم  بر بازار سبب شده که پول پارک شده در صندوق‌ها و پرتفوی افراد تمایلی به سمت بازار نداشته باشد و بازار با کاهش ورود نقدینگی همراه باشد.

۱۷ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 11609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha