امیدواری به مثبت شدن پرقدرت بازار سرمایه در ۲هفته آینده/ عوامل مثبت بسیار بیشتر از منفی‌ها هستند

تمام عوامل بنیادی حاکم بر بازار سرمایه، رشد بازار ایران را تا پایان سال تضمین کرده اند، اما باز هم با هر هیجان ممکن است بازار به سمت ریزش پیش برود.

شاخص کل بورس امروز دوشنبه با رشد خوب و امیدوارکننده ای کار خود را به اتمام رساند، نکته مثبت بازار امروز حفظ حمایت شاخص کل و از آن مهمتر صعودی شدن هم زمان شاخص کل و شاخص کل هم وزن بود، به نحوی که تعداد نمادهای مثبت بورسی و فرابورسی حداقل دو برابر نمادهای منفی بوده و اگر این روند در چند روز آینده نیز ادامه داشته باشد می توان حداقل به یک رشد خوب و متعادل بازار تا ناحیه یک میلیون و هفتصد هزار واحد امیدوار بود.

در بخش عوامل رفتار مجموع کارشناسانی که بیشتر معتقد هستند که رفتارهای سهامداران مسیر بازار را مشخص می‌کنند، بر این باورند که سهامداران نسبت به قبل کمی هوشیارتر و ریسک گریزتر شدند. آن‌ها به سرعت به اخبار منفی اعم از سیاسی و اقتصادی واکنش نشان می‌دهد و به صورت لحظه‌ای اقدام به خرید یا فروش سهم می‌کنند. حرکت سهامداران خرد از سهم‌های بزرگ به سمت سمت‌های کوچک در دو هفته گذشته  به منظور نوسان‌گیری، بیشتر  برگرفته از رفتار سهامداران خرد می‌باشد که نگرانی فعالان بزرگ بازار را بیشتر کرده است. وجود بی اعتمادی به بازار سرمایه سبب شده که تمامی نقاط حمایت و مقاومتی که برخی از تحلیلگران معرفی می‌کنند شکسته شود، اما باید دقت کرد که بازارسازها همیشه یک گام پیش از روند کلی بازار حرکت می کنند و نکته ای که در معاملات این چند روز قابل مشاهده بود خریدهای سنگین حقوقی ها در نمادهای شاخص ساز است که در این قیمت ها بسیار ارزنده شده اند.

عوامل سیاسی و شایعات جنگ

در بعد سیاسی نزدیک شدن به تغییر قدرت سیاسی در آمریکا، خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و همچنین افزایش تحرکات در منطقه توسط آمریکا از مهم‌ترین اخباری سیاسی بود که به گفته کارشناسان بر روی ریزش بازار تاثیرگذار بود. این تحلیل در بین برخی از صاحب‌نظران بازار سرمایه وجود دارد که بازار خود را آماده ریزش دلار کرده است و تا دو هفته دیگر با جا به جایی قدرت در آمریکا و سیاست تیم بایدن در قبال ایران نوع رفتار دلاری سهامداران بازار سرمایه را مشخص می‌کند. در این رابطه جوانمردی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در گفتگوی که با بازار داشت گفت که با وجود اینکه بازار منتظر کاهش نرخ دلار است اما با توجه به تورم در ایران و همچنین تبعات ناشی از کرونا بر کسب و کارها به نظر نمی‌رسد که دلار ریزش چندانی داشته باشد.

افزایش احتمال درگیری بین آمریکا و ایران یکی از شایعاتی بود که برخی از کارشناسان به آن اشاره کردند و آن را به عنوان تنها دلیل ریزش بازار عنوان کردند. صیامی کارشناس فعال بازار سرمایه ارتباط دادن اوضاع منطقه و سالگرد شهادت سردار سلیمانی را دادن آدرس غلط به سهامداران می‌داند. او در گفتگو با بازار شرایط کنونی بورس را نوسانی توصیف کرد و گفت: بازار در این روزها به صورت نوسانی عمل می‌کند، کمی رشد می‌کند و دوباره به کف قبلی بر می‌گردد. وی معتقد است که بازی بازیگران مثل دوران مثبت و سپس منفی بازار است که در بالا بفروشند و در پایین خرید کنند ولی این بار به صورت قطره چکانی عمل می‌کنند.

همچنین خروج انگلیس از اتحادیه اورپا، سبب ایجاد نگرانی از بهم ریختگی در اقتصاد اروپا و در نتیجه اقتصاد جهان شده است.  هنوز تبعات و یا آثار برگزیت خود را بر بازارهای بین الملی نشان نداده اما به نظر می‌رسد که با جدای انگلیس از اتحادیه اورپا، قوانین جدید بر واردات و صادرات کالا برای این کشور وضع شود و رفتار آن با کشورهای دنیا متفاوت گردد.  

ابعاد اقتصادی موثر بر بورس

در بعد اقتصادی،  بودجه ۱۴۰۰ و انتظاراتی که این بودجه در بین سهامداران ایجاد کرده، افزایش قیمت کامودیتی‌ و گزارش صورت مالی ۹ ماهه شرکت‌ها به عنوان عوامل نوسانات بازار این روزهای بورس  معرفی شده است. فردین آقا بزرگی مدیر عامل کارگزاری بانک رفاه در گفتگوی که با بازار داشت مهم‌ترین پارامتر در پیشبینی بورس را بودجه ۱۴۰۰ عنوان کرد. او که بودجه ۱۴۰۰را تورمی می‌داند عدم اصلاح آن را سبب ایجاد حداقل تورم بین ۴۰ تا ۴۵ درصد مطرح کرد  و حفظ ارزش پول از طریق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه و اوراق بهادار را یکی از اولویت‌های جامعه می‌داند.

قیمت‌های کامودیتی در جهان هم از نظر ارزش همچنان در حال رشد هستند و با توجه به صادرات محور بودن چنین کالای در ایران انتظار رشد سهام شرکت‌های تولید کننده این کالاها در آینده نزدیک وجود دارد که محمد رضا طهماسبی کارشناس بازارهای بین المللی با تحلیل اوضاع قیمت‌های کامودیتی در جهان انتظار رشد سهام این شرکت‌ها در آینده را پیشبینی کرد. او در گفتگوی که با بازار داشت دلیل عدم هم زمانی رشد سهام شرکت‌های تولید کنند کالاهای اساسی مانند فلزات در بازار ایران را مشکلاتی می‌داند که در بازار سرمایه ما وجود دارد، اما معتقد است که در نهایت افزایش رشد قیمت کامودیتی‌ها در جهان تا دو الی سه هفته دیگر بر رشد سهام شرکت‌ها تاثیر می‌گذارد.

رفتار حقوقی‌های بورس

ناگفته نماند که رفتارهای بازیگردان‌های حقوقی، تاثیر مهمی بر روند معاملات و ارزش سهام‌ها دارند. عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها که نوسانات بازار را رغم می‌زند باز هم انگشت اتهام ریزش شاخص را به سمت آن‌ها روانه کرد. هلالات رئیس هیات‌مدیره سبدگردان اقتصاد بیدار در توجیه عرضه‌های سنگین حقوقی‌ها می‌گوید: مشکل اساسی این است که حقوقی‌های نهادی بدهی‌های سنگینی دارند مثلا صندوق‌های سرمایه‌گذاری معوقات حقوق کارکنان را از فروش سهام تهیه می‌کنند و ۵۰ میلیون سهامدار عدالت این روزها تحت تاثیر عرضه‌های حقوقی‌های نهادی هستند.

اما صیامی یکی از کارشناسان بازار سرمایه در تحلیل رفتار بازیگردان‌های بزرگ بازار می‌گوید: بازیگردان‌های بزرگ بازار سعی دارند با ایجاد صف‌های فروش، جیبشان را از سهام شرکت پر کنند و بعد با ایجاد صف‌های خرید سهامداران را به سمت این سهم‌های می‌کشند اما در این شرایط به صورت آبشاری عرضه نمی‌کنند بلکه روش قطرچکانی را در پیش می‌گیرند. او عنوان کرد کسی که رفتار بازیگردان‌ها را خوب بداند در این بازی موفق می‌شود.

۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۶
کد خبر: 11579

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha