نوسانگیران بورس به سود حداقلی راضی شده‌اند

کارشناس بازار سرمایه معتقد است که نسبت خروج سرمایه گذارهای حقیقی به ورود آن ها بالا رفته و از آن طرف قدرت خرید و تقاضا هم کاهش یافته است. چرا که امید به سرمایه گذاری به دلیل رفتارهای دولت در بازار کاهش یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ دیروز بازار سرمایه در ساعت پایانی معاملات بعد از ریزش های متمادی سبزپوش شد و پیش بینی بعضی از کارشناسان درست از آب درآمد.  در پایان معاملات دیروز شاخص کل با رشد بیش از ۱۳۲۸ هزار واحدی به رقم یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی رسید. شاخص کل هم وزن  نیز روند صعودی داشت و با رشد ۵۳۸ هزار واحدی به رقم ۴۵۵ هزار و ۷۰۸ واحدی رسید.

 همچنین شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم دیروز روز مثبتی را پشت سر گذاشتند به صورتی که شاخص قیمت (هم وزن) با رشد ۳۵۲ واحدی به رقم ۲۹۸ هزار و۲۹۶ واحد رسید و شاخص سهام آزاد شناور، ۱۲۱۷ واحد افت داشت و به سطح یک میلیون و ۹۰۷ واحدی رسید. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به‌ترتیب ۱۲۴۱ و ۱۷۳۲ واحد رشد کردند.

اما اصلی ترین سوال، علل ریزش بازار در روزهای اخیر است که حمید میرمعینی به ما پاسخ می دهد.

حساسیت بالای بازار سرمایه به هررخداد، یکی از دلایل واکنش سریع

حمید میرمعینی، کارشناس بازار سهام ضمن اشاره به ریزش های متمادی روزهای اخیر بازار و بابیان دلایل آن مطرح می کند: از عمده ترین دلایل این ریزش می توان به ناامیدی از آینده سیاسی اشاره کرد. خوشبینی هایی که با پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا ایجاد شده بود با ادامه تحریم ها و بی خبری از مذاکره ایران و ۵+۱ کمرنگ‌تر شد و یا حتی تبدیل به نا امیدی شده است.

وی افزود: بازار سرمایه به حساسیت زیادی نسبت به هر رخدادی دارد و هر خبر یا گانه زنی  که بیرون می آید، حتی جلوتر از سایر بازارها واکنش نشان می دهد و باتوجه به اینکه حجم زیادی از سرمایه های مردم در دراین بازار وجود دارد و دچار زیان شدند، این روند مناسب نیست.

میرمعینی ادامه داد که نسبت خروج سرمایه گذارهای حقیقی افزایش یافته و از آن طرف قدرت خرید و تقاضا نیز کاهش پیدا کرده است. چه از لحاظ افراد حقیقی و چه از لحاظ سرمایه گذاری بازار شرایط مناسبی ندارد. چرا که امید به سرمایه گذاری در بازار کاهش یافته است و همینطور فروشنده ها نیز به دلیل عدم امید به آینده تعدادشان بیشتر شده است.

این کارشناس عنوان کرد که بنده دو هفته پیش این پیش بینی را کردم و به شما گفتم که احتمال دارد بازار دوباره وارد فاز ریزشی شود که البته فکر می کردم با مقداری تاخیر این موضوع پیش بیاید و شاخص تا یک میلیون و پانصد و پنجاه هزار برسد و از آنجا ریزش ها شروع شود، اما به دلیل افزایش حجم فروشنده ها و نبود خریدار کافی این اتفاق زودتر رخ داد.

او تاکید کرد: روند معاملات روزانه به این صورت شده است که به دلیل حجم بالای فروش در ابتدای روز بازار منفی می شود و بعد از آن یک عده با نگاه نوسانگیری وارد عمل می شوند و همین امر روند بازار را کمی مثبت می کند. اما مجددا هرچه به ساعات پایانی بازار نزدیک می شویم نسبت فروشنده ها به خریداران بیشتر می شود. به ویژه آن فروشنده هایی که با نگاه نوسانگیری روزانه وارد بازار شده اند که سهام ها را در صبح بخرند و در ساعات پایانی بفروشند، در اواخر وقت بازار را به نوعی خفه می کند.

میرمعینی ادامه می دهد که از طرف دیگر شاهد آن هستیم که هیچ نوع نگاه حمایتی و عملیاتی یا خبرهای خوش اقتصادی و به نوعی ابتکار عمل هایی که باید از متولیان اقتصاد و بازار رخ بدهد و موجب دلگرمی بازار شود، اتفاق نمی افتد.

این تحلیلگر در انتها ابراز کرد: به دلیل این ناامیدی ها، نوسانگیران به سودهای حداقلی راضی شدند و در این بازار سرمایه گذاری میان مدت و بلند مدتی دیده نمی شود.

۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 11560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha