فروشنده ها عجله نکنند؛ قیمت ها در کف های حمایتی معتبر هستند

اشتیاقی خطاب به سرمایه گذاران بیان کرد که فروشنده ها عجله نکنند چرا که این قیمت ها همگی در کف های حمایتی معتبر هستند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار بورس امروز رشد اندکی داشت اما باز هم بسیاری از سهم ها در ناحیه فروش هیجانی قرار داشتند، از این رو با احمد اشتیاقی درباره فشار فروش شنبه و یکشنبه گفتگویی را انجام داده ایم: 

بازار در حال تغییر بازدهی خود به سمت پایین است

احمد اشتیاقی، مدیرعامل کارگزاری بانک آینده در علت ریزش شاخص کل بورس و وضعیت قرمز دیروز و برخی از سهم های امروز را تشریح کرد: کماکان همان ابهامی که بازار نسبت به تورم انتظاری دارد پابرجاست. نوعی بحث مطرح می شود مبنی براینکه که ممکن است دلار روند کاهشی داشته باشد و قاعدتا تورم انتظاری برای بازار سرمایه کاهش پیدا می کند و با توجه به نرخ سود سپرده که به احتمال قوی در همین حد ۱۸ درصد باقی خواهد ماند، می توان گفت که بازار در حال تغییر بازدهی خود به سمت پایین است. یعنی به نوعی در حال کاهش p/e  است. چرا که هنوز ابهام نرخ دلار کمکان باقی است و از طرفی دیگر ضعف نقدینگی و تقاضا نیز وجود دارد.

وی افزود: زمانی که بازار رو به بالا سهام بنیادی را خریداری کرد با عرضه زیادی مواجه شد و سرمایه گذاران پس از آن به سمت سهام های کوچک حرکت کردند که با محدودیت هایی از سمت سازمان موجه شد. به هر دلیل نظر سازمان این نبود که مجدد سهم های کوچک با رشد مواجه شود و سهم های بزرگ درجا بزنند که باعث شد امروز کل بازار روند نزولی داشته باشد.

اشتیاقی معتقد است که دراین حالت فروشنده ها زیاد شدند و به آن میزان خریدار وجود ندارد و درنتیجه منفی شدن بازار رخ داد.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تاکید کرد که از نظر بنده بازار از لحاظ بنیادی هیچ مشکلی ندارد. چرا که با توجه به شرایطی که برای نرخ ارز وجود دارد هر طور حساب کنید عدد زیر ۲۰ هزار تومان دوام چندانی نخواهد داشت و با نرخ دلار ۲۰ هزار تومان قیمت های کنونی سهام ارزنده هستند.

او عنوان کرد: با توجه به اینکه از قبل هم پیش بینی شده بود که بازار تا یک ماه آینده در کف و سقف یک میلیون و سیصد تا یک میلیون و ششصد هزار واحد حرکت خواهد کرد، می توان گفت که این موضوع معتبر است و به نظر می رسد بازار حداکثر تا فردا منفی باشد و پیش بینی می شود بعد از آن بازار برگردد.

تحلیلگر بازار سرمایه گفت: قاعدتا احتما اینکه بازار شاخص یک میلیون و سیصد هزار واحد را از دست بدهد بسیار ضعیف است اما باز باید روند را تماشا کنیم چرا که بازار در این ایام قابل پیش بینی نیست. اما به طور کلی بازار در قیمت های کنونی مشکلی نخواهد داشت.

زمزمه تنش بین ایران و آمریکا بهانه است
اشتیاقی درواکنش به اینکه آیا زمزنه تنش بین ایران و آمریکا باعث ریزش بازار شده است؟ یادآور شد: زمانی که بازار امکان حرکت به سمت بالا را ندارد و با عرضه زیاد مواجه می شود قاعدتا روند نزولی را طی می کند تا مجددا بتواند کف های نزولی خودش را بسازد و حرکت رو به بالا را احیا کند. اکنون هم هیچ آثاری از درگیری بین ایران و آمریکا مشاهده نمی شود و این موارد عمدتا بهانه است چرا که دو هفته پیش هم یک موضوع دیگری را مطرح و شایعه می کردند.

مدیرعامل کارگزاری بانک آینده تامید کرد که در این دوران فعالان بازار زیاد شده اند و در گروه های مجازی به دنبال علت سقوط بازار می گردند و شبهه های مختلفی مطرح می شود که البته بی تاثیر هم نیستند اما واقعی هم نیست. اما اینکه جو بازار از این موضوع بترسد و فروشنده ظاهر بشود، محتمل است. هر زمانی که یک خبر نادرست در گروه ها منتشر می شود و یک عده هم به این بحث ها استناد کنند ممکن است فروشنده شوند اما به طور کلی این اتفاق رخ نخواهد داد.

فروشنده ها عجله نکنند چرا که این قیمت ها همگی در کف های حمایتی معتبر هستند
او خطاب به سرمایه گذاران بیان کرد که فروشنده ها عجله نکنند چرا که این قیمت ها همگی در کف های حمایتی معتبر هستند. این که خریدار نیست و قدرت نقدینگی از خود ضعف نشان می دهد بحث دیگری است که قابل حل است و اگر همین فردا یک پول با قدرت وارد بازار شود و اکثر سهم هایی که در این دو هفته خوب اصلاح داشته اند را جمع کند شاهد خواهیم بود که صف های خرید دوباره شکل می گیرند.

اشتیاقی درانتها ادامه داد که همین امروز هم شاهد صف های فروش خیلی سنگین نبودیم که بخواهیم تصور کنیم ترس بیش از حد به بازار القا و باعث فروش هیجانی شده است.  صف های فروش خیلی معمولی بودند و فکر نمیکنم بزرگ ترین آن ها بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان بوده باشد. بعضا در فضای نزولی بازار شاهد صف های فروش هزار میلیارد تومانی در برخی سهام ها بودیم اما این اتفاق در این روزها پیش نیامد و خریدار بود و فروشنده هم کم بود. از نظر بنده کماکان کف شاخص یک میلیون و سیصد برای بازار می تواند معتبر باشد.

۱۵ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 11559

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha