کاهش ۴۳ هزار و ۶۸۵ واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات بورس و فرابورس ۱۷ هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز به خاطر جو روانی شایعات بازار با کاهش ۴۳ هزار و ۶۸۵ واحد روبه‌رو شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز شنبه ۱۳ دیماه گر چه با کاهش ۴۳ هزار و ۶۸۵ واحد روبه‌رو شد، اما ارزش معاملات بورس و فرابورس به رقم ۱۷ هزار و ۹۶ میلیارد تومان رسید. شاخص کل بورس بر روی عدد یک میلیون و ۳۵۴ هزار و ۱۱۲ واحد ایستاد.

به گفته برخی آگاهان بازار، دلیل عمده کاهش شاخص بورس فضای روانی و شایعاتی است که در فضای سیاسی به گوش می‌رسد.

امروز همه شاخص‌های بورس قرمز بودند یعنی کاهش یافتند، به گونه‌ای که شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ‌ ارزشی هر کدام ۳.۱ درصد افت کردند، اما شاخص کل با معیار هموزن در پایان معاملات ۱.۸ درصد کاهش یافت، شاخص قیمت و شاخص کل با معیار هموزن ۱.۸ درصد کاهش یافتند.

شاخص آزاد شناور ۲.۵ درصد کاهش یافت، شاخص بازار اول بورس یعنی خرده‌فروشی سهام ۳.۴ درصد افت کرد و شاخص بازار دوم یعنی عمده‌فروشی سهام ۲.۷ درصد کاهش یافت.

امروز شاخص کل بورس با معیار هموزن با کاهش ۸ هزار و ۵۳۹ واحد به رقم ۴۵۵ هزار و ۱۶۸ واحد رسید. ارزش بازار در بورس اوراق بهادار به رقم ۵ میلیون و ۳۷۰ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در بورس بیش از ۶.۵ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۳۱.۲ میلیون معامله و به ارزش ۸ هزار و ۶۵۲ میلیارد تومان داد و ستد کردند. 

اگر ارزش معاملات فرابورس که امروز ۸ هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان شد را در نظر بگیریم، در مجموع معامله‌گران در بورس و فرابورس امروز ۱۷ هزار و ۹۴ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای شاخص‌ساز امروز در جهت عکس یعنی کاهش شاخص عمل کردند، به گونه‌ای که بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل را نمادهای ملی‌مس، فولاد مبارکه، پتروشیمی خلیج‌فارس، شستا، گل‌گهر، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تأمین و پالایشگاه اصفهان داشته‌اند.

نمادهای پرتراکنش در بورس امروز شامل دارویی برکت، شستا، ایران‌خودرو، لیزینگ پارسیان، سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، پالایشگاه اصفهان و فولاد مبارکه بوده‌اند.

امروز در فرابورس ایران هم شاخص کل در پایان معاملات با عقب‌نشینی ۵۰۳ واحدی به رقم ۱۹ هزار و ۲۲۲ واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس به بیش از ۱ میلیون و ۳۱۱ هزار میلیارد تومان رسید.

امروز معامله‌گران در فرابورس بیش از ۲.۲ میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۱ میلیون نوبت معامله و به ارزش ۸ هزار و ۴۳۹ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای سنگ‌آهن گهرزمین، هلدینگ معدنی خاورمیانه، پتروشیمی زاگرس، صنعتی مینو، صبا تأمین، فولاد هرمزگان و ذوب‌آهن اصفهان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند و نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل چوب خزرکاسپین، سرمایه‌گذاری مالی سپهر صادرات، پتروشیمی ارومیه، آریاساسول، دامپروری ملارد شیر، توسعه مسیر برق گیلان و لاستیک یزد بوده‌اند.

بنا بر این گزارش؛ با وجود اینکه همه کارشناسان توصیه می‌کنند سهامداران از رفتار هیجانی در بازار خودداری کنند، اما امروز رفتار حاکم بر بازار به نظر می‌رسد، به خاطر هیجانات بازار و شایعات فضای سیاسی در بازار بوده است.

در عین حال خبرهای خوبی هم در بازار شنیده می‌شود، از جمله اینکه افزایش سرمایه پالایشگاه تهران که بیش از ۸۰ درصد سهام آن در سهام عدالت وجود دارد، ثبت شد، همچنین افزایش سرمایه ملی مس و فولاد مبارکه و بسیاری از شرکت‌های ارزنده ثبت شده است و از طرفی ارزش معاملات روزانه نشان می‌دهد در شرایط ریزش بازار هم سهام ارزنده وجود دارد، به گونه‌ای که شرکت‌ها افراد حرفه‌ای و نوسان‌گیران امروز بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان سهام ارزنده خریده‌اند.

۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۴۷
کد خبر: 11557

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha