در بازار سرمایه چه می گذرد؟ / پول هوشمند به سهم‌های شاخص ساز می‌اندیشد

متخصص بازار سرمایه درباره روند معاملات و تلاطم‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، توضیحاتی داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، به جز یک روز، رنگ سبز به خود ندید و سرمایه‌گذاران این بازار در آخرین روز هفته چیزی جز ناامیدی به دل خود راه ندادند چراکه شاخص کل بازار از اولین روز هفته افت‌های چند هزار واحدی را تجربه کرد و تنها، دوشنبه بود که بازار ریزش‌های خود را جبران کرد اما اولین مسئله‌ای که توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران را به خود جلب کرد تقابل شاخص کل و شاخص کل هم‌وزن بود چراکه این دو شاخص در کل هفته به جز روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در خلاف جهت یکدیگر حرکت کردند.

به این ترتیب، شاخص هم‌وزن بازار سرمایه از شاخص کل پیشی گرفت و نسبت به این نماگر کمی بالاتر رفت و افت کمی را تجربه کرد. با توجه به خروج نقدینگی در روزهای پایانی هفته، پول‌های در بازار مانده فقط بین صنایع مختلف در حال جابجا شدن است و هیچکدام از سهامداران در حال سود یا ضرر کردن نیستند و با این تفاسیر، اگر پول جدیدی وارد بازار نشود و پالس مثبتی به بازار وارد نشود، شاهد این روند یکسان نوسانی بازار در ادامه مسیرش خواهیم بود.

با این حال، هیچ ریسکی خارج از بازار دیده نمی‌شود. بازارهای موازی در حال حاضر در رکود کامل به سر می‌برند. دیگر هیچکس به دنبال این نیست که ارز، سکه و همچنین مسکن خریداری کند بنابراین با وجود افزایش قیمت‌های فلزات گرانبها و نفت،  بازار سهام شرکت‌های صادرات محور رونق بگیرد ولی دیده می‌شود که به دلیل هیجانی شدن معاملات در هفته اخیر این اتفاق نیفتاده است و تمام سهامداران هنوز به دنبال این هستند تا پالسی مثبت به بازار داده شود و پول‌های خود را به این بازار تزریق کنند.

ابوالفضل شهرآبادی، کارشناس بازار سرمایه  در رابطه با روند معاملات این هفته اظهار کرد: بازار در هفته‌ای که گذشت به طور کامل منفی بود و سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز نیز مورد اقبال سرمایه‌گذاران نبودند و بازار تمایل زیادی به سمت سهم‌های کوچک از خود نشان داد که در نیمه اول هفته به طور کامل این اتفاق افتاد، اما در دو روز آخر هفته معاملاتی، تقاضای سهم‌های کوچک هم با کاهش روبه‌رو شدند.

وی ادامه داد: به طور کلی، می‌توان گفت بازار روی سهم‌های کوچک در حال اقبال نشان دادن است و یکی از دلایلی که می‌توان برای این مسئله در نظر گرفت این است که سهم‌های بزرگ عموما اجازه گرفتن بازده را به سرمایه‌گذاران نمی‌دهند و عرضه‌های آبشاری در این سهم‌ها باعث می‌شوند که سهم نتواند به صورت گسترده افزایش قیمت را تجربه کند و سهامداران حقیقی از این سهم‌های بزرگ و بنیادی که سهم‌های بسیار خوبی هستند، رویگردان شدند و روی به سهم‌های کوچک آوردند.

این تحلیلگر بازار سرمایه و بورس تصریح کرد: مدیر شرکت‌های کوچک فعال در بازار سرمایه، مالک سهام هم هستند و مدیریت و مالکیت در اینگونه سهم‌های یکی است در حالی که در سهم‌های بزرگ معمولا مدیریت از مالکیت جدا است و مدیریت در قیمت سهم دخیل نیست و به همین دلیل می‌تواند عرضه‌های زیادی را بی حساب و کتاب انجام دهد و از طرفی، روی آوردن سرمایه‌گذاران به سهم‌های کوچک نشان دهنده محدود شدن افق‌های سرمایه‌گذاری است چون سهامداران زمان بلندمدت را در سرمایه‌گذاری خود لحاظ نمی‌کنند.

شهرآبادی با اشاره به اینکه سهامداران با سرمایه‌گذاری در سهم‌های کوچک قصد دریافت گین خوب از بازار هستند، افزود: در هفته‌ای که گذشت هر روز شاهد خروج نقدینگی بودیم که تا انتهای هفته رقمی حدود بیش از دو هزار میلیارد تومان در بخش حقیقی از بازار خارج شد و به این ترتیب، سهم‌های بزرگ بازار به کف قیمتی خود رسیده‌اند و بعید به نظر می‌رسد که از این میزان پایین‌تر بیایند و در پایان روز چهارشنبه هم دیده شد که صف فروش در این سهم‌ها آنچنان دیده نمی‌شد و این نشان دهنده این است که هفته آینده بازار به سهم‌های بزرگ بازار باز خواهد گشت.

وی با تأکید بر اینکه الآن بهترین زمان برای خریداری سهم‌های بزرگ بازار است، گفت: در حال حاضر سهم‌های کوچک هم به میزان کافی رشد کرده‌اند و کم کم به زمان فروش آن‌ها نزدیک می‌شویم.

این کارشناس بازار سرمایه درباره گروه فلزات اساسی تصریح کرد: فولادی‌ها و فلزات اساسی با توجه به عملکرد ۹ ماهه خود، گزارش‌ها و تولیدات خوبی را نشان می‌دهند و انتظار می‌رود این سهم‌ها سود خوبی را در روزهای آینده نصیب سهامداران کنند و تبدیل به سهم‌های بنیادی و خوب بازار شوند که در میان مدت و بلندمدت قطعا سودآور هستند.

شهرآبادی افزود: افرادی که این سهم‌ها را در سبد سهامشان دارند نباید دچار یأس و ناامیدی شوند و اقدام به خروج از بازار کنند چراکه این سهم‌ها را باید در بلندمدت نگه داشت چراکه بازدهی خوب و رضایت‌بخشی از این سهم‌ها انتظار می‌رود.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی کردن وضعیت بازار برای هفته آینده کار راحتی نیست، مطرح کرد: با توجه به هفته منفی که پشت سر گذاشته‌ایم، به نظر می‌رسد که سهم‌های بزرگ دوباره مورد توجه سهامداران قرار گیرند و بازار به سمت این سهم‌ها بازگردد اما در کل جو حاکم بر بازار نشان می‌دهد که بازار منتظر یک شوکی خبری مثبت است تا حرکت خود را آغاز کند.

این تحلیلگر بازار سرمایه و بورس در پایان خاطرنشان کرد: بازار رشد خوبی می‌تواند داشته باشد اما فعلا خبر مثبتی از مذاکرات برجامی، جابجایی قدرت در آمریکا و حتی از اروپا شنیده نمی‌شود و اگر خبر مثبتی شنیده نشود، بازار به حرکت درنمی‌آید و بازدهی خوبی نخواهد داشت و در کل، بازار سرمایه از بازارهای رقیب مانند طلا، ارز، خودرو و مسکن قطعا بهتر است و بورس تنها بازاری است که هم قابلیت رشد و هم قابلیت جذب نقدینگی دارد و با سرمایه‌گذاری کردن در این بازار، می‌توان سود چشمگیری هم به دست آورد.

با این وجود، باز هم باید سرمایه‌گذاران بازار چشم خود را به تابلوهای ال‌ای‌دی موجود در تالار شیشه‌ای بدوزند تا متوجه شوند که بازار در چه زمانی قرار است دوباره روی ریل صعودی قرار بگیرد. با اینکه هفته گذشته شاهد این بودیم که در برخی از روزها سهامداران روی به سهم‌های بنیادی بازار بردند، باید دید آیا هفته بعد هفته بنیادی‌ها خواهد بود یا خیر و منتظر باشیم تا دو روز آخر هفته و تعطیل بورس، چه خبرهایی را روبروی خود خواهد دید تا پالسی در بازار ایجاد شود و سهامداران به خرید سهم‌ها روی آورند.

۱۳ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۲
کد خبر: 11533

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha