بودجه سال آینده وضعیت بورس را مبهم کرد/ علت منفی شدن شاخص کل بازار سرمایه

تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره به منفی شدن شاخص کل در روزهای گذشته، گفت: تردید در خرید و فروش میان سهامداران باعث شده بازار نتواند روند مناسبی به خود بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس؛ شکور علیشاهی تحلیلگر بازار سرمایه در خصوص روندهای بورس طی هفته های گذشته اظهار داشت: شاخص بورس بین بالا رفتن و پایین آمدن مردد است. یعنی هم سهامدارانی که در بخش تقاضا هستند و هم سهامدارانی که می خواهند سهام خود را بفروشند در یک تردید کامل به سر می برند.

علیشاهی با اشاره به دلایل این تردید سهامداران، ادامه داد: این مساله چند دلیل دارد. اولا گزارش های ۹ ماه شرکت ها عالی بوده است که این مساله در بالا رفتن تقاضا نقش زیادی دارد.

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: اما در طرف دیگر آینده اقتصاد کشور با توجه به بودجه ای که دولت به مجلس ارائه کرده است، چندان روشن نیست و این قدرت فروشندگان را تقویت می کند. این ابهام باعث می شود سهامداران نه خرید داشته باشند و نه فروش آنچنانی وجود داشته باشد.

وی ضمن بیان این موضوع که نمادهای شاخص ساز در هفته های گذشته منفی بوده اند و این شاخص کل را منفی کرده است، تاکید کرد: یکی از علت های اصلی منفی شدن قیمت شاخص سازها در روزهای گذشته این بود که پولی که در ماه های ابتدایی سال وارد بورس شده بود، در ماه های گذشته خارج شده و در آذرماه هم که پول حقیقی وارد بازار شد، میزانش آن قدری نبود که بتواند بخش تقاضای سهام های بزرگ و دولتی را تحریک کند.

پول موجود در بازار قدرت تغییر روند بازار را ندارد

علیشاهی با اشاره به حجم معاملات در روزهای گذشته افزود: پول موجود در بازار نیز قدرت بالا بردن قیمت سهام شرکت های شاخص ساز را نداشته و حرکت پول در صنعت های مختلف موید این مساله است. در این وضعیت، یک روز صنعت پالایشگاهی مثبت می شود، یک روز بانکی و یک روز فلزات و یک روز هم خودرویی ها. این نشان می دهد پول موجود در بازار توان بالا بردن نمادهای شاخص ساز و بزرگ را به صورت یکجا ندارد.

تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: بعد از اینکه سهامداران متوجه شدند نمی توانند شاخص سازها را به حرکت در بیاورند، وارد سهم های کوچک شدند که مثبت شدن شاخص کل هموزن در حالی که شاخص کل منفی بوده است، این موضوع را نشان می دهد.

وی در پایان گفت: بعد از حمایت های صورت گرفته از بازار، افراد به سمت نمادهای شاخص ساز متمایل شدند که این مساله سبب شد سهامداران دست به فروش سهم های کوچک بزنند و مثبت شدن شاخص و منفی شدن شاخص کل هموزن به این علت بوده است.

۱۰ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۴
کد خبر: 11531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha