اشتغالزایی ۲۸ هزار نفری با اجرای طرح پتروپالایش مکران

 استاندار هرمزگان گفت: دولت نگاه ویژه برای آبادانی هر چه بیشتر شرق استان دارد و هم اکنون در قالب اجرای ابر پروژه پتروپالایش سواحل مکران برای ۲۸ هزار نفر در زمان ساخت و بهره برداری اشتغال ایجاد می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا؛ فریدون همتی دوشنبه شب در نشستی در رابطه با طرح های توسعه ای شرق هرمزگان اظهار داشت: طرح پتروپالایش مکران با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز با سرمایه گذاری ارزی ۶.۵ میلیارد دلار و سرمایه گذاری ریالی ۱۱۷ هزار میلیارد در حال انجام است.

وی ادامه داد: با اجرای این طرح برای ۲۵ هزار نفر در زمان ساخت و سه هزار نفر در زمان بهره برداری اشتغال ایجاد خواهد شد و بر اساس پیش بینی ها تا سال ۱۴۰۲ به بهره برداری می رسد.

وی خاطرنشان کرد: احداث نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک با مشارکت و سرمایه گذاری کشور روسیه با سرمایه گذاری یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورویی، توسعه و بهره برداری از اراضی پایین دست سد جگین از طریق واگذاری به سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد یک هزار و ۷۰۰ هکتار گلخانه در دشت بارق که زیرساخت آن آماده شده و با بهره برداری از آن برای ۸ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد می شود، به عنوان دیگر طرح های توسعه ای در منطقه شرق استان در حال اجراست.

سواحل مکران که در محدوده آب‌های ساحلی و اقیانوسی دریای عمان قرار گرفته؛ از حوزه  گواتر و پسابندر منطقه چابهار سیستان وبلوچستان آغاز شده است و تا منطقه جاسک هرمزگان ادامه دارد.

 سواحل مکران در واقع دروازه طلایی ایران و از ایستگاه‌های مهم و اصلی در تجارت، اقتصاد و گردشگری کشور است که توسعه آن در بخش‌های مختلف باتوجه به تاکید رهبرمعظم انقلاب به صورت ویژه در دستور کار دولت تدبیر و امید قرار گرفته و درحال عملیاتی شدن است و بیش از۵۰ تا ۶۰ درصد سواحل مکران در حوزه هرمزگان قرار دارد.

فراهم بودن زمینه اجرای طرح های توسعه دریا محور در هرمزگان

استاندار هرمزگان در بخش دیگری از صحبتهای خود بیان داشت: این استان با توجه به داشتن ۱۴ جزیره و فراهم بودن امکان حمل و نقل جاده ای، هوایی، دریایی، ریلی، استقرار پنج منطقه ویژه اقتصادی و دو منطقه آزاد تجاری و صنعتی و پایانه های صادراتی اختصاصی محصولات نفتی، کشاورزی و معدنی از ظرفیت بسیار بالایی برای اجرای طرح های توسعه دریامحور برخوردار است.

همتی خاطرنشان کرد: وجود ظرفیت های فراساحلی و پشتیبانی از صنایع و ساخت شناورهای دریایی در پس کرانه ها، سواحل و خورهای هرمزگان، برخورداری از ذخایر عظیم آبزیان به ویژه امکانات بالقوه توسعه فعالیت های پرورش میگو در ساحل و ماهی در قفس که بر اساس مطالعات و مکان یابی های اولیه امکان تولید سالیانه ده ها هزار تن ماهی و میگو را فراهم می کند، از مزیت های پیاده سازی طرح توسعه دریامحور در این منطقه به شمار می رود.

وی بیان داشت: صنایع انرژی بر صادراتی که در کناره های ساحل و نزدیک به بنادر ورودی و خروجی استان، پالایشگاهای نفت و گاز و صنایع بزرگ مستقر است و وجود ۱۸ بندر چند منظوره، ۱۴ بندر تجاری و نفتی، شش بندر مسافری و ۲۲ بندر صیادی در استان و همچنین قابلیت استقرار صنایع جانبی و زیربناهای پشتیبان میدان گازی پارس جنوبی در غرب استان امکان بهره گیری از ظرفیت های حوزه دریایی را چند برابر کرده است.

توسعه اقتصاد دریا محور با استفاده از ظرفیت های هرمزگان

استاندار هرمزگان، وجود ۱۴۰۰ کیلومتر نوار ساحلی با احتساب ساحل جزایر و موقعیت ویژه استان از جمله قرار گرفتن در کناره های دریای عمان و خلیج فارس و نزدیکی به تنگه استراتژیک هرمز و در نهایت دسترسی به آبهای آزاد و بین المللی را از جمله مهمترین فرصت ها و ظرفیت های هرمزگان برای توسعه اقتصاد دریا محور عنوان کرد.

همتی ابراز داشت: نقش برجسته استان هرمزگان در تولید، ذخیره و انتقال آب و انرژی با استفاده از ظرفیت آب دریا و برخورداری از جاذبه های گردشگری گوناگون دریایی در جزایر و سواحل با ارزش ملی و فراملی به عنوان قطب های مهم گردشگری کشور از جمله جنگلهای حرا، خورها می تواند به عنوان ظرفیت های مهم بخش گردشگری دریایی مورد استفاده قرار گیرد.

وی وجود منابع طبیعی و خاک مستعد ساحلی را از دیگر مزایای بخش دریایی استان هرمزگان برشمرد و گفت: توسعه کشت محصولات ساحلی با تاکید ویژه بر بخش کشاورزی و محیط زیست دریایی، می تواند به عنوان محرک فعالیت های اقتصادی عمل کند.

۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۲
کد خبر: 11502

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha