ظن دستکاری قیمت در نمادهای بزرگ بازار/ تمرکز ناظر کجاست!

این روزها فقط شاهد توقف نمادهای کوچک بازار به بهانه ظن دستکاری قیمت هستیم؛ حال آنکه در نمادهای بزرگ رنج‌های منفی متعددی کشیده شده و صف‌های خرید به سرعت سرکوب می‌شوند، بی آنکه برخوردی از سوی ناظر صورت بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ امروز شاخص کل اگرچه کمی سبز بود ولی درجا زدن ها ادامه دارد. این بازار با بازار روزهای قبل فرق چندانی نداشت و کماکان بخشی از بازار صف خرید و بخشی هم صف فروش بود و تنها نکته متفاوت، جابجایی رنگ سبز و قرمز در بین گروه ها بود.

کیارش فاضل کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت بازارسرمایه بیان کرد: روند بازارسرمایه ما به‌هیچ‌عنوان منطقی نبوده و منفی و مثبت‌های این روزها بیش از تحلیل، مرهون دست‌کاری در روند بازار هستند.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد سرکوب تقاضا در بازار تعمدی بوده است. کما اینکه ریزش بازار سرمایه هم کاملاً دستوری بود و باوجودآنکه در ماه‌های قبل، بعضی کارشناسان و تحلیلگران دلایل متعددی ازجمله انتخابات آمریکا و بازگشایی "شستا" و ... برای ریزش بازارسرمایه مطرح می‌کردند، شاهد بودیم که با رفع این دلایل بازهم روند بازارسرمایه ما منطقی نیست.

وی افزود: نظارتی هم که روی انجام معاملات صورت می‌گیرد، فقط روی نمادهای کوچک بازار متمرکزشده و این روزها فقط شاهد توقف نمادهای کوچک بازار به بهانه ظن دست‌کاری قیمت هستیم؛ حال‌آنکه در نمادهای بزرگ رنج‌های منفی متعددی کشیده شده و صف‌های خرید به‌سرعت سرکوب می‌شوند، بی‌آنکه برخوردی از سوی ناظر صورت بگیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: بازار سرمایه ما هم از منظر تکنیکال و هم از دید فاندامنتال، مستعد رشد است؛ ولی عده‌ای اجازه رشد به این بازار نمی‌دهند. یکی از عوامل اثرگذار بر روند بازار سرمایه، سهام عدالت بوده است. سهام عدالت، پدیده نوظهوری در بازار سرمایه ما بود که بازار سرمایه را از روند منطقی و تحلیلی خارج کرد. علاوه بر این، همواره رفتارهای سفته بازانه در سهم‌ها، روند قیمتی سهم‌ها را تحت تأثیر قرار داده و حالا هم به نظر می‌رسد روند قیمت برخی نمادهای بزرگ بازار، طبیعی نیست. اگر قرار است با ظن دست‌کاری قیمت، نمادها بررسی شوند، اتفاقاً این بررسی‌ها باید در نمادهای بزرگ پررنگ‌تر باشد.

فاضل در ادامه با اشاره به وضعیت "پالایش" بعد از بازگشایی و انتقادات سرمایه‌گذاران گفت: اگرچه معتقدم صندوق یکم پالایشی به لحاظ بنیادی، برای یک سرمایه‌گذاری بلندمدت ارزنده است؛ ولی در نظر داشته باشید که بخش عمده خریداران یونیت‌های این صندوق‌ها، مردمی بودند که با دعوت نهادهای دولتی و... وارد این سرمایه‌گذاری شدند و حالا نمی‌توان از این گروه از سرمایه‌گذاران، انتظار داشت نگاه حرفه‌ای و بلندمدت به سرمایه‌گذاری خود داشته باشند.

وی در خاتمه اظهار کرد: انتظار می‌رود تحلیلگران بازار، در بیان واقعیت‌ها صراحت بیشتری داشته باشند. سهامداران خرد، مطالباتی دارند و معتقدم تحلیلگران در کنار ارائه تحلیل‌های عادی، بهتر است مطالبات سهامداران خرد را هم به آن‌ها متذکر شوند. ضمن اینکه بهتر است سرمایه‌گذاران هم آموزش را جدی‌تر بگیرند. آموزش لزوماً به این معنا نیست که سرمایه‌گذاران متحمل ضرر و زیان نخواهند شد؛ ولی حتماً در صورت آموزش، ضرر و زیان کمتری متحمل خواهند شد.

۹ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴
کد خبر: 11497

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha