آغاز مانور بورس روی سهم‌های بزرگ بازار/ تاثیر بودجه بر بورس مبهم است

متخصص بازار سرمایه از پایان یافتن مانور بازار سرمایه روی سهم‌های کوچک این بازار خبر داد و گزارش شرکت‌ها را عامل اصلی روی آوردن سهامداران به سهم‌های بزرگ دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛ با قدم گذاشتن در تالار شیشه‌ای خیابان حافظ، از همان ابتدای معاملات می‌شد لبخند رضایت را روی صورت سهامدارانی دید که پول خود را در سهم‌های بزرگ سرمایه‌گذاری کرده بودند. امروز بعد از دو روزِ همراه با شکست، بالاخره شاخص کل بورس امروز جان تازه‌ای گرفت و سر خود را از زیر آب قرمز افت قیمت سهم‌ها بیرون آورد تا پس از اصلاحات اساسی، نفس راحت بکشد. این شاخص پس از روزهای تاریک سقوط و همچنین گذران روزهای نوسان‌گیری در سهام شرکت‌های متفرقه و کوچک بازار دوباره به مدار صعود بازگشت.

در چند هفته گذشته، صحبت‌های زیادی از رکود بازارهای موازی شده است. این رکود حاکی از آن است که باید منتظر سرمایه‌گذاران بیشتری در بازار سهام باشیم اما خروج نقدینگی از بازار به ویژه در دو روز اخیر بازار نشان می‌دهد که نباید این تصور را داشته باشیم که هر رشدی باعث شده است که بازار هم در مسیر پیشرفت قدم بردارد. بسیاری از تحلیلگران این بازار بر این عقیده هستند که پول‌های پارک شده خارج از تالار شیشه‌ای هنوز به بازار وارد نشده‌اند و اگر بازار به دنبل پیشرفت است، باید تلاش کند تا چنین سرمایه‌ای را وارد بازار کند. امروز همچنین خریداران حقوقی باعث شدند که سهم‌های بزرگ از کف خود بلند و دوباره سبز شوند اما این باز هم مشکل نگاه به بازار سرمایه را حل نمی‌کند چراکه بسیاری از سرمایه‌گذاران این بازار افق بلندمدت سرمایه‌گذاری را در نظر ندارند و به دنبال سود کوتاه‌مدت هستند.

چرخش به سمت سهم های کوچک

به هر حال، شاخص کل بازار سهام امروز ۱۸ هزار و ۱۲۹ واحد رشد کرد و به یک میلیون و ۴۳۷ هزار و ۱۴۱ واحد رسید اما شاخص کل هم‌وزن ۳ هزار و ۱۰ واحد کاهش یافت و در ارتفاع ۴۶۹ هزار و ۱۲۵ واحد قرار گرفت.

علیرضا تاجبر، کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: در صورت نگاه به کلیت بازار سرمایه، مشاهده می‌شود که این بازار مدتی روی سهم‌های کوچک مانور داد و به قیمت‌های بالایی هم رسید اما در حال حاضر، در مقطعی هستیم که گزارش‌های آذر ماه شرکت‌ها یکی پس از دیگری منتشر می‌شوند و این گزارش‌ها آمار بسیار خوبی را به نمایش می‌گذارند.

وی در ادامه گفت: علاوه بر این، پتانسیل سهم‌های بنیادی ما که عمدتا کامودیتی محور هستند، در حال عیان شدن در بازار است. پیش از این، سرمایه‌گذاران بازار با گمانه‌زنی معاملات خود را انجام می‌دادند یعنی این سهامداران، سهم‌ها را تحلیل می‌کردند و ارزش آن‌ها را پیش‌بینی می‌کردند و الآن این پیش‌بینی‌ها فراتر از انتظار در حال به بار نشستن است. بنابراین، طبیعی است که بازار تغییر فازی از سهام کوچک به سهام بنیادی و کامودیتی محور و صادرکننده داشته باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: با این وجود، در فصل زمستان صندوق‌های بازنشستگی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری با سال مالی در فصل زمستان اقدام به عرضه‌های تدریجی در بازار می‌کنند و باید دید که تقابل این عرضه و تقاضا به کجا ختم می‌شود و می‌توان حدس زد که تقاضا بر عرضه پیشی می‌گیرد و بازار روزهای بهتری را سپری خواهد کرد و حجم معاملات نشان می‌دهد که در حال حاضر عرضه‌کنندگان و متقاضیان سهام زیاد هستند اما روند بازار فعلا متعادل است.

بودجه ابهام های زیادی دارد

تاجبر در رابطه با تأثیر لایحه بودجه که قرار است فردا مورد رأی‌گیری قرار گیرد، گفت: بودجه کشور دارای ابهام زیادی است اما مسائلی از جمله نرخ حامل‌های انرژی، نرخ حق انتفاء معادن، نرخ پتروشیمی‌ها و نرخ بهره و فروش اوراق دولتی است که در این صورت، ریسکی از لحاظ نرخ حامل‌های انرژی و نرخ حق انتفاع معادن ریسکی بازار را تهدید نمی‌کند چراکه این دو عامل در لایحه بودجه افزایشی نداشته‌اند.

وی افزود: در زمینه نرخ بهره و تأمین مالی دولت هم یک نگرانی‌هایی وجود دارد چراکه اعداد در نظر گرفته شده توسط دولت در حد توان بازار فعلی ما نیست اما امید می‌رود این لایحه اصلاح شود و منابع مالی دولت از جای دیگری تأمین شود زیرا بازار ما توان تأمین ۴۰۰ هزار میلیاردی و جذب سهامدار برای میزان فروش سهام در نظر گرفته شده توسط بورس را هم ندارد و این مسائل هستند که باید تعدیل شوند و در غیر این صورت، در موارد دیگری که روی شرکت‌ها اثر دارند، ریسکی در بودجه دیده نمی‌شود.

این تحلیلگر بازار سرمایه در پایان در پیش‌بینی بازار در کوتاه‌مدت گفت: فعلا بازار در حالت تعادل به سر می‌برد تا تکلیف تقابل عرضه و تقاضا در سهم‌های بنیادی مشخص شود، اما در میان‌مدت انتظار این می‌رود که بازار حالت صعودی داشته باشد.

۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۳
کد خبر: 11496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha