آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها ابلاغ شد

معاون اول رئیس‌جمهوری آیین‌نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را برای اجرا به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در نشست ۳۰ آذرماه ۹۹، به پیشنهاد وزارت امور خارجه، سازمان‌های انرژی اتمی ایران و برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری و به‌منظور تأمین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران، آیین‌نامه اجرایی قانون یادشده را تصویب کرد.

مطابق آیین‌نامه یادشده، دستگاه‌های ذی‌ربط، مشتمل بر وزارتخانه‌های نفت، امور خارجه، امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری با محوریت وزارت امور خارجه موظف‌اند گزارش‌های مربوط درباره اجرای تعهدهای کشورهای طرف برجام و رفع موانع یادشده را تا پایان بهمن‌ماه ۹۹ ارائه کنند.

همچنین، سازمان انرژی اتمی ایران گزارش جامعی از وضع موجود و نیز موارد نیاز به اورانیوم با غنای ۲۰ درصد و پیش‌نیازهای فنی و مالی آنها و دیگر ابعاد مربوط را تهیه می‌کند و ظرف دو ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون به دولت ارائه می‌دهد.

با تأمین اعتبار و پیش‌نیازهای فنی، سازمان فوق (سازمان انرژی اتمی) اقدام‌های لازم را برای غنی‌سازی به‌منظور استفاده صلح‌آمیز به عمل می‌آورد، به نحوی که ظرف یک سال، حداقل ۱۲۰ کیلوگرم مواد مقرر در ماده مزبور ذخیره‌سازی شود.

سازمان انرژی اتمی به‌منظور تحقق ایجاد ظرفیت تولید ماهانه ۵۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده (LEU) پس از تأمین اعتبار نسبت به نصب و راه‌اندازی هزار ماشین آی-آر-تو-ام (IR۲M) و هزار ماشین آی-آر- سیکس (IR-۶) به ترتیب در بازه‌های زمانی سه ماهه و یک‌ساله اقدام خواهد کرد.

افزون بر این، سازمان مذکور نسبت به تکمیل فرآیند راه‌اندازی کارخانه تولید اورانیوم فلزی اصفهان اقدام می‌کند، به‌گونه‌ای که در پایان مدت مقرر، کارخانه قابلیت بهره‌برداری داشته باشد.

در ضمن سازمان یادشده موظف است گزارش اقدام‌های انجام‌شده و اقدام‌های باقیمانده و نیز اقلام و منابع مورد نیاز تا مرحله بهره‌برداری از راکتور خنداب و روند بهینه‌سازی آن را به تفکیک به دولت، ارائه و جدول زمان‌بندی مربوطه را برای ارائه به مجلس شورای اسلامی به دولت ارسال کند.

گزارش‌های مذکور توسط وزارت امور خارجه، تجمیع و برای تصمیم‌گیری به دولت ارائه می‌شود، دولت ظرف مهلت باقی‌مانده براساس گزارش جامع دریافتی، با لحاظ مصوبه‌های شورای عالی امنیت ملی و اهداف قانون و منافع و مصالح ملی تصمیم مقتضی را اتخاذ می‌کند.

افزون بر این، وزارتخانه‌های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دادگستری، نفت، امور خارجه، امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی و معاونت حقوقی رئیس‌جمهوری، پایبندی کشورهای طرف برجام در زمینه رفع مؤثر تحریم‌ها و برخورداری جمهوری اسلامی ایران از حقوق و منافع اقتصادی و سیاسی را در بازه‌های زمانی مناسب از تاریخ لازم‌الاجرا شدن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران برای اتخاذ تصمیم مقتضی به دولت گزارش می‌کند.

شایان ذکر است که سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مورد نیاز اجرای قانون یادشده را در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی خواهد کرد.

۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۵
کد خبر: 11494

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha