جزئیاتی از ۳۰ طرح راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی/ ظرفیت تولید پروپیلن به ۴.۵ میلیون تن می‌رسد

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی گفت: ۳۰ طرح راهبردی برای توسعه صنعت پتروشیمی تدوین شده که هدف‌گذاری این طرح‌ها بر احداث واحدهای خوراک ترکیبی، واحدهای تولید پروپیلن و طرح‌های پیشران برای تامین نیاز صنایع پایین‌دستی متمرکز شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، بهزاد محمدی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشستی به مناسبت روز ملی صنعت پتروشیمی با اشاره به برنامه ریزی‌های این شرکت برای توسعه هوشمند صنعت پتروشیمی در کشور گفت: صنعت پتروشیمی به عنوان صنعت پیشران در کشور روز به روز جایگاه خودش را در اقتصاد ایران مستحکم می‌کند که این موضوع حاکی از بی‌اثر بودن یا کم اثر بودن تحریم‌ها بر شرکت‌های پتروشیمی است. در ۹ ماه اول سال جاری و در اوج تحریم‌ها ۹ طرح را به بهره‌برداری رساندیم که نشان از پویایی این صنعت است.

محمدی گفت: رشد تقاضا در بخش نفت خام و فرآورده‌های نفتی تا افق ۲۰۵۰ کمتر از یک درصد است، ولی در بخش پتروشیمی ۴ الی ۵ درصد پیش بینی می‌شود. در نتیجه توسعه هوشمندانه صنعت پتروشیمی باید در اولویت قرار بگیرد. نیازهای صنایع پایین دست پتروشیمی و بازارهای بین المللی ایجاب می‌کند که بیشتر بر این صنعت متمرکز شویم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: سال ۹۸ صنعت پتروشیمی ۳۸ میلیون تن خوراک از شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز دریافت کرد که این میزان معادل روزانه ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام است. تا سال ۱۴۰۴ مصرف شرکت‌های پتروشیمی به معادل ۲ میلیون بشکه نفت خام می‌رسد و تا سال ۱۴۰۶ و پایان برنامه توسعه هفتم، عدد مصرف از روزانه معادل ۲.۲ میلیون بشکه نفت عبور می‌کند که این موضوع مصداق رهایی از خام‌فروشی است.

وی گفت: در سال ۹۸ ما ۵۶ مجتمع تولیدی پتروشیمی داشتیم که در حال حاضر به ۶۴ مجتمع افزایش یافته است و تا پایان سال این عدد به ۷۰ مجتمع می‌رسد. ۳۰ درصد از محصولات پتروشیمی در داخل کشور مصرف و ۷۰ درصد آنها به کشورهای مختلف صادر می‌شود و نیاز ارزی کشور را در این بازه زمانی تأمین می‌کند.

*تنوع محصولات پتروشیمی تا افق ۱۴۰۴ به ۱۰۴ نوع خواهد رسید

محمدی گفت: در بخش تنوع محصولات در حال حاضر ۹۰ نوع محصول از پتروشیمی‌ها تولید می‌شود که ۱۸ نوع آنها پلیمر هستند که به ۳۳۳ گرید مختلف تقسیم می‌شود. طبق برنامه ریزی‌ها در سال ۱۴۰۴ تنوع محصولات پتروشیمی به ۱۰۴ نوع محصول افزایش یافته و در سال ۱۴۰۶ به ۱۲۴ نوع محصول می‌رسد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: در سال ۹۸ در مجموع ۸ میلیون تن محصولات پتروشیمی در بازار داخلی عرضه شد که در ازای این عرضه ۱۵ هزار بنگاه کوچک و متوسط رونق پیدا کرده و اشتغال‌زایی می‌کنند. در بخش ارزآوری در سال ۹۸ و نه ماهه ابتدای سال ۹۹ درآمد ارزی پتروشیمی‌ها فراتر از تعهدات بانک مرکزی بوده است.

وی گفت: در بخش توسعه نیز ما تا پایان سال ۱۴۰۰ با اتمام طرح‌های جهش دوم پتروشیمی به ظرفیت تولید ۱۰۰ میلیون تن دست پیدا خواهیم کرد و اهداف برنامه ششم توسعه به طور کامل محقق خواهد شد و درآمد ارزی صنعت پتروشیمی نیز از ۱۵ میلیارد دلار به ۲۵ میلیارد دلار افزایش پیدا می‌کند.

محمدی افزود: در سال جاری ۱۷ طرح در صنعت پتروشیمی به بهره‌برداری خواهد رسید که تاکنون ۹ طرح به بهره‌برداری رسیده و مابقی آنها نیز تا پایان سال جاری یا ماه‌های ابتدایی سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد. با بهره‌برداری از این طرح‌ها ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی به ۲۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اظهار داشت: در جهش سوم صنعت پتروشیمی تا سال ۱۴۰۴ ظرفیت تولید به ۱۳۳ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد و درآمد ارزی این صنعت نیز به سالانه ۳۵ میلیارد دلار می‌رسد. ما در پایان جهش سوم پتروشیمی به رتبه اول تولید در خاورمیانه می‌رسیم.

*جزئیاتی از  ۳۰ طرح راهبردی شرکت ملی صنایع پتروشیمی

وی اضافه کرد: همچنین ما ۳۰ طرح راهبردی در قالب گام چهارم توسعه طراحی کردیم که تحول بزرگی در تنوع محصولات تولیدی از شرکت‌های پتروشیمی ایجاد خواهد کرد. این ۳۰ طرح راهبردی در سه دسته تقسیم می‌شود که بخش اول آن مربوط به طرح‌های خوراک ترکیبی است. با توجه به نیازی که به محصولات آروماتیکی در کشور وجود دارد، این طرح‌ها در آستانه اجرایی شدن هستند.

محمدی افزود: بخش دوم طرح‌های راهبردی مربوط به تولید پروپیلن است. ما در کشور مجموعا ۹۵۰ هزار تن پروپیلن از پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها تولید می‌کنیم اما تقاضای ما بیش از این مقدار است. در این راستا در طرح‌های تولید پروپیلن از طریق احداث واحدهای PDH و GTP و MTP ظرفیت تولید پروپیلن به ۴.۵ میلیون تن افزایش پیدا خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی تصریح کرد: هم اکنون بهره‌برداری از طرح PDH سلمان فارسی در اولویت قرار دارد، همچنین طرح GTP بندر امیرآباد، همچنین طرح GTPP اسلام آباد غرب نیز در دستورکار قرار گرفته است. توسعه طرح اسلام آباد غرب به دلیل دانش فنی خاصی که مورد نیاز است، توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می‌شود. دانش فنی این طرح تماما ایرانی خواهد بود. همچنین طرح GTP بندر انزلی را برای تولید پروپیلن تعریف کرده‌ایم.

*ظرفیت تولید پروپیلن تا سال ۱۴۰۴ به ۴.۵ میلیون تن خواهد رسید

وی اضافه کرد: در راستای تولید پروپیلن سه طرح MTP در عسلویه تعریف شده است که در این طرح‌ها از متانول مازاد برای تولید پروپیلن استفاده می‌شود. اقتصاد طرح‌های MTP جذاب نیست به همین دلیل تخفیف در خوراک، معافیت مالیاتی و اعطای زمین به سرمایه‌گذاران توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دستور کار قرار گرفته است. در این سه طرح ما از ۵ میلیون تن متانول ۱.۴ میلیون تن پروپیلن تولید می‌کنیم. اخیراً هم طرح PDH پتروشیمی پارس در عسلویه در دستورکار قرار گرفته که در مجموع با بهره برداری از این طرح‌ها ظرفیت تولید پروپیلن در کشور به ۴.۵ میلیون تن در سال ۱۴۰۴ خواهد رسید و نیاز داخل به طور کامل تأمین خواهد شد.

محمدی اظهار داشت: بخش سوم طرح‌های راهبردی مربوط به طرح‌های پیشران است که با هدف ایجاد رونق در صنایع پایین دست پتروشیمی اجرایی می‌شود. در حال حاضر تعداد زیادی از محصولات مورد نیاز برای صنایع پایین دستی از طریق واردات تأمین می‌شود و هدف ما از اجرای طرح‌های پیشران قطع واردات این محصولات است. در این راستا ۲۱ طرح در چهار زنجیره بنزن، متانول، پروپیلن و اتیلن تعریف شده است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: در گام چهارم توسعه صنعت پتروشیمی ما مجموعا ۳۰ طرح را به بهره‌برداری خواهیم رساند که احداث این واحدها به ۱۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ۲۰ میلیون تن به ظرفیت تولید اضافه خواهد شد. تا پایان سال ۱۴۰۰ مجموع حجم سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی به ۸۰ میلیارد دلار می‌رسد و تا سال ۱۴۰۶ این رقم ۱۰۸ میلیارد دلار خواهد بود.

وی افزود: در بخش پژوهش و فناوری ۷ دانش فنی تاکنون توسعه پیدا کرده و سه دانش فنی نیز در حال پیگیری است و در بخش کاتالیست نیز سبد محصولات کاتالیستی مجموعا ۲۷۰ میلیون دلار ارزش دارد که تا به امروز ۳۰ نوع کاتالیست را بومی‌سازی کردیم و ۱۶ کاتالیست دیگر نیز در مسیر تولید داخل هستند. طبق برنامه ریزی‌ها تا پایان سال ۱۴۰۴ مجموعا ۷۰ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع پتروشیمی بومی‌سازی خواهد شد.

۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 11489

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha