ریسک های سیاسی مهم ترین چالش بازار سرمایه است

یک کارشناس بازار سرمایه، ریسک های سیاسی را مهم ترین چالش فعلی بازار سرمایه دانست و گفت: ذات بازار سرمایه ریسک پذیری است اما موضوع اصلی این است که کدام ریسک -سیستماتیک یا غیرسیستماتیک- در این بازار عمل می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛ حسین ایزدی اظهار داشت: افت و خیز شاخص کاملا طبیعی است؛ با این حال، برخی تصمیمات یا اظهار نظرهای نسنجیده، روند معاملات را برهم می زند.

وی با اشاره به روند این روزهای بازار گفت: با نگاهی به شرایط بازار باید گفت بازارگردان ها اغلب نقش خود را به خوبی ایفا می کنند، اما سهامداران نوپا با کوچکترین اتفاق واکنش شدید نشان می دهند و  این موضوع باعث ایجاد ترس و تردید  مجدد در بازار می شود.

 این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: گذر از کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی نیاز به بازه زمانی مناسب و حمایت کافی دارد.  این رفتار در دیگر بازارها مانند بازار ارز، مسکن و ... هم اتفاق می افتد که عوامل تاثیرگذار بر آنها را باید رویکرد سیاسی و برخی  تصمیمات اقتصادی دانست.

ایزدی بیان کرد: برخی معتقدند که قوانین بازارگردانی باید تغییر کند که البته این نقد وارد است اما فعالیت آنها نیز باید حرفه ای تر دنبال شود تا بازار سهام رفتاری منطقی داشته باشد.

وی همچنین با اشاره به ضعف عملکردی در برخی سهامداران گفت: اینکه با قیمت پایین سهم بخریم و در قیمت بالاتر بفروشیم، بازارگردانی نیست. باید بازارسازی مناسب انجام شود، یعنی سهامداران را در مسیر معقول هدایت کرده و شفافیت اطلاعاتی را ارتقا دهیم تا به بازار عمیق برسیم.

این تحلیلگر بازار سرمایه درباره صنایع پیشتاز بازار سهام نیز گفت: گزارش های ۹ ماهه ارائه شده از شرکت ها نشان دهنده فعالیت خوب آنها است. در این بین صنایع دارویی، بانک ها و سرمایه گذاری ها بهتر از دیگر گروه ها عمل کردند.

وی افزود: در مواردی هم شاهد هستیم چندین شرکت بزرگ اما ورشکسته همچنان به عنوان لیدر بازار شاخص را بالا و پایین می کشند، در صورتی که این شرکت ها با توجه به صورت های مالی و عملکردهایشان، می توانند از بورس اوراق بهادار اخراج شوند.

 ایزدی خاطر نشان کرد: سهامداران در انتخاب سهام پرتفوی خود باید تحلیل صحیح داشته باشند  و به شرکت های شکست خورده جهت ندهند و آنها را به عنوان پیشتاز بازار مطرح نکنند؛ چرا که این شرکت ها با مشکلات مدیریتی، سرمایه و ... همراه هستند و انتخاب امنی برای سرمایه گذاری به شمار نمی روند.

۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۵
کد خبر: 11485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha