سایه رکود بر قیمت سهم‌های بزرگ

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه رشد بی ضابطه سهام بزرگ را فقط در نیمه نخست سال شاهد بودیم، گفت: تابلوی معاملاتی سهام بزرگ دچار رکود شده و کسی برای خرید وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛ امیر سیدی درباره کاهش قیمت سهام بزرگ اظهار کرد: رشد بی‌ضابطه سهام بزرگ را فقط در نیمه نخست سال شاهد بودیم و اگر نگاهی به چرخه بورس بی‌اندازیم اینکه به‌یک‌باره همه سهام بزرگ ۲۰۰ درصد رشد و شاخص را بالا ببرند، هر ۱۰ سال بروز می‌کند.

ارزش سهم‌های لیدر، به لبه مرزهای اقتصاد رسید

کارشناس بازار سرمایه افزود: در ماه‌های گذشته ارزش ۴۰ تا ۵۰ شرکت بزرگ بورسی از GDP کشور بالاتر رفته بود بنابراین این افزایش نرخ سهم‌ها به سدی برخورد کرد نشات گرفته از مجموع محدودیت‌های اقتصادی کشور است و اگر سهام بزرگ بخواهند از این بیشتر رشد کنند یا باید تورم رخ دهد یا کل کشور را با خود بالا ببرند.

وی گفت: اتفاقی که در نیمه نخست امسال رخ داد، اتفاقی استثنایی بود که دیگر تکرار نخواهد شد و از این پس، باید شاهد افت‌وخیزی منطقی نشست.

خروج حقوقی‌ها

کارشناس بازار سرمایه بابیان اینکه دلیل این ریزش دست‌کاری بازار به نفع سهام بزرگ بود، خاطرنشان کرد: در اوج قیمت‌ها، حقوقی‌ها سهام زیادی را باقیمت بالا به مردم فروختند که در زمان اصلاح حجم بالایی بود و تابلوی معاملاتی آن‌ها دچار رکود شد و کسی برای خرید وجود ندارد و قیمت‌ها به سمت پایین حرکت می‌کند تا قیمت به یک حالت تعادل برسد.

وی درباره رشد سهام کوچک تصریح کرد: در سال ۹۸ رونق سهام کوچک بیشتر از سهام بزرگ بود و در حال حاضر این چرخه در حال تکرار شدن است و رونق قبلی بازار همین به‌این‌ترتیب شروع شد و این چرخه همیشه ادامه دارد.

سیدی گفت: حجم معاملات بازار در یک‌ماهه اخیر بالا رفته به همین دلیل تعادل نسبی را در بازار شاهدیم و یکسری سهام رونق گرفته و سهام بزرگ در حال نوسان هستند و این موضوع طبیعی و اتفاق خاصی نیفتاده است.

۸ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۰
کد خبر: 11482

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha