بازگشت تقاضای بازار به سهم‌های بزرگ در آینده‌ای نزدیک

یک کارشناس بازار سرمایه در تحلیل بازار امروز توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از تحلیل بازار؛   بازار سرمایه امروز در شرایطی افت کرد که شاخص کل این بازار از همان ابتدا با شیرجه آزاد کارش را شروع کرد و از آن ابتدای معاملات مشخص نبود که قرار است چقدر پایین بیاید اما این شاخص کل هم‌وزن بود که آبروی بازار را خرید. این روزها که نوسان‌گیری بازارگردان‌های الگوریتمی کار خود را آغاز کرده‌اند و در روند معاملات دستکاری می‌کنند، به سهامداران خرد اجازه نمی‌دهند که کار خود را پیش ببرند و همین مسئله باعث شده است تا سهم‌های عمده بازار جلوی رشد بازار سرمایه را بگیرند. به این ترتیب، امروز شاهد افت ۲۴ هزار و ۳۵۱ واحدی شاخص بازار سهام بودیم تا روزی که شرکت‌های بزرگ سرخپوش بازار بودند، سبزپوشان این بازار کاری از پیش نبرند.

محمد مبین شفیعی ناطق، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در رابطه با روند معاملات امروز این بازار اظهار کرد: در معاملات امروز محور معاملات روی سهم‌های کوچک بازار است و این سهم‌ها پرتقاضا دنبال می‌شوند و در این میان، سهم‌های گروه‌های غذایی، دارویی و سرمایه‌گذاری و تک‌سهم‌های کوچک پرتقاضا بودند.

وی در ادامه گفت: تقاضای بازار در حال حرکت به سمت گروه‌های شیمیایی مانند پتروشیمی و اوره‌ها است که در اواخر بازار تقاضا و اقبال بیشتری را به خود دیدند.

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با روند کلی بازار تصریح کرد: با توجه به مفروضاتی که بازار از نرخ ارز، بالا رفتن قیمت کامودیتی‌ها، قیمت حاکمیت و بازارهای موازی دارد، فعلا در بازار پالس‌های مثبت دیده می‌شود و با توجه به ثبات نرخ ارز، بازار سرمایه دیگر ریسک ریزش‌های شارپی را در روزهای آینده ندارد در نتیجه تا شب عید بازار با نوسانات و افت و خیزهای مخصوص خود رو به رشد حرکت خواهد کرد.

شفیعی ناطق با اشاره به اینکه در حال حاضر سهم‌های کوچک بازار بیشتر با تقاضا روبه‌رو هستند،  افزود: نیمه اول سال که سهم‌های شاخص ساز بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفتند و پول هوشمند در بازار وجود داشت، این سهم‌ها به بالا حرکت می‌کردند ولی با توجه به ارزش معاملاتی که بازار سرمایه امروز  تجربه کرد، شواهد نشان می‌دهد که پولی در بازار سرمایه نیست و علاوه بر این، بازارگردان‌ها و سهامداران حقوقی در پی درست کردن یک کف قوی برای سهم‌های کوچک هستند تا کف بازار بسته شود.

وی خاطرنشان کرد: این بسته شدن کف به این دلیل است که بعضا فشار فروش‌های سنگینی در سهم‌های خودرویی و پالایشی بعد از افت‌های ۳۰ درصدی وجود دارد که با محفوظات بنیادی و تکنیکی معقول به شمار نمی‌رود  بیشتر حالت بازارگردانی در کلیات بازار است که کم کم احتمال دارد این پاندول به سهم‌های بزرگ بازگردد اما بازدهی این هفته در اختیار سهم‌های کوچک بازار است.

این تحلیلگر بازار سهام گفت: از طرفی سهم‌های بزرگ به کف‌هایی رسیده‌اند که برای کلیت بازار بسیار مهم است و همین مسئله می‌تواند آن‌ها را در قیمت‌های ارزنده‌ای نشان دهد.

شفیعی ناطق خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود که سهامداران در سبد سهام خود هم سهم‌های بزرگ و هم سهم‌های کوک قرار دهند چراکه این سیکل به مرور تغییر خواهد کرد و با توجه به رسیدن قیمت سهم‌های بزرگ بازار به کف خود انتظار می‌رود که بازار در حالت منطقی قرار بگیرد.

وی در پایان در پیش‌بینی روند معاملات این هفته تصریح کرد: در هفته جاری، شاهد عرضه بیشتر سهم‌های بزرگ خواهیم بود تا سهم‌های کوچک به سقف خود برسند تا به مرور پول به نوبت در میان سهم‌ها بچرخد و سهم‌های بزرگ در هفته آینده استارت حرکت خود را به سمت قله‌های صعود بازار بزنند و بازار هم در هفته آینده رشد کند.

۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
کد خبر: 11445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha