بهمنی‌راد: تعهدات بازارگردانی با حجم معاملات همخوانی ندارد

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تعهدات روزانه بازارگردانی با حجم معاملات همخوانی ندارد، گفت: باید برای سهم‌هایی که بازارگردان دارند و تجهیز منابع شده‌اند، دامنه نوسان بالاتر در نظر گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از بورس نیوز؛  مسعود بهمنی‌راد درباره اصلاح دستورالعمل بازارگردانی اظهار کرد: عمده ضعف در بازارگردانی فعلی میزان تعهد روزانه بازارگردان برای خرید یا فروش بوده درحالی‌که تصور فعالان بازار جمع‌آوری کلیه صف‌های فروش از سوی بازارگردان‌ها است.

کارشناس بازار سرمایه افزود: این تصور در حالی است که برای بازارگردان سقف تعهد روزانه در نظر گرفته می‌شود و زمانی که این سقف توسط بازارگردان انجام می‌شود دیگر تعهدی برای خرید و یا فروش وجود ندارد.

وی با بیان اینکه تعهدات روزانه بازارگردانی با حجم معاملات همخوانی ندارد، گفت: برای سهام بزرگ میزان تعهدی که در نظر گرفته می‌شود با حجم سهامی که معامله می‌شود قابل‌مقایسه نیست، به همین دلیل دید مثبتی نسبت به بازارگردان‌ها وجود ندارد.

بهمنی راد بیان کرد: برای رفع این مشکل، باید برای سهم‌هایی که بازارگردان دارند و تجهیز منابع شده‌اند، دامنه نوسان بالاتر در نظر گرفته شود.

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: درگذشته تغییر دامنه نوسان در سهام کوچک صورت گرفت که موجب سفته‌بازی شد، اما در سهام بزرگ که ازلحاظ بنیادی وضعیت مناسبی دارند و بازارگردان برای آن‌ها تعیین‌شده است، باید این دامنه بازتر دیده شود تا بازارگردان بتواند بر روی دامنه نوسان جدید اقدام کند و با این روش تعهد روزانه نیز می‌تواند بخشی از تقاضای بازار را پاسخ دهد.

وی درباره شبه نوسان گیری بازارگردان‌ها تصریح کرد: ممکن است اقداماتی ازاین‌دست نیز در بازار رخ دهد، اما می‌بایست به‌صورت رسمی و از سوی مراجع ذیصلاح اطلاع‌رسانی و تصمیم‌گیری شود.

۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۴
کد خبر: 11421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha