اغلب منتقدان، شناخت درستی از مأموریت بازارگردان ها ندارند

هدف و ذات بازارگردان‌ها به‌گونه‌ای تعریف‌شده که نقدشوندگی را تأمین کنند که بعضاً منجر به گرفتن نوسان بین امروز و فردا می‌شود. اما بررسی آماری خریدوفروش‌ها منتشرشده، گویای این واقعیت است که عملکرد بازارگردان‌ها مبتنی بر نوسان‌گیری نیست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از سنا؛  وحید حسن‌پور، مدیرعامل کارگزاری صباتامین، با بیان مطلب بالا گفت: اتهاماتی که برخی رسانه‌ها در قالب «نقد» به بازار گردان ها مطرح می‌کنند، اغلب، ناشی از شناخت نادقیق و حتی نادرست منتقدان، از ماهیت و مأموریت بازار گردان ها است.

وی خاطرنشان کرد: دلیل اصلی که باعث ایجاد بازارگردانی شده، تأمین نقدشوندگی برای نماد و سهامی است که بازار گردان روی آن فعالیت انجام می‌دهد. نقدشوندگی هم به این معنی است که اگر به هر دلیلی در بازار برای سهمی صف فروش تشکیل شد باید وارد عمل شود و خریداری انجام دهد تا فروشندگان بتوانند سهام خود را نقد کنند. برای خریداری هم که در صف خرید می‌نشینند تأمین مناسب صورت گیرد یا تعهدات دیگری که برای نهادها لازم است انجام شود.

حسن‌پور توضیح داد: وقتی سهمی امروز صف فروش داشته باشد و شما به‌عنوان یک بازارگردان،   ناگزیر باشید بخرید و فردا طبق پارامترهایی اعلامی از سوی سازمان بورس، شرکت بورس و فرابورس، تعهد به فروش داشته باشید؛ به‌طور طبیعی، فاصله و گپی را در روندهای صعودی ایجاد می‌کند که  خروجی آن، می‌تواند نوسان مثبت باشد. اما اگر فرض کنید این بازار منفی باشد و مجبور شوید امروز سهمی را بخرید و فردا هم که پنج درصد منفی‌تر می‌شود، بازهم بخرید؛ عملاً روند منفی در فعالیت بازارگردان ها ایجاد می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: هدف و ذات این صندوق‌ها، به‌گونه‌ای تعریف‌شده که نقدشوندگی را تأمین کنند که در مواردی،   ممکن است به گرفتن نوسان بین امروز و فردا، منجر شود.

وی با بیان اینکه از اواخر فصل تابستان، سازمان بورس، همه ناشران را به داشتن بازار گردان، ملزم کرده، ادامه داد: شرایط هر شرکت متفاوت است و نقدینگی و ساختار سهامداری آن‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارد که این مسئله، گاهی می‌تواند زمینه‌ساز بروز عدم انجام تعهدات شود. این مشکل، عمدتاً، به دلیل عدم تأمین نقد شوندگی بوجود می‌آید. بنابراین، لازم است که از طریق بازار گردان، نقدشوندگی سهام تأمین شود.

حسن‌پور عنوان کرد: بررسی آماری خریدوفروش‌های منتشرشده، گویای این واقعیت است که عملکرد بازارگردان‌ها مبتنی بر نوسان‌گیری نیست. درمجموع، اگر بازه کوتاه‌مدت مثلاً دو روز را بررسی کنیم اسم عملیات بازارگردان‌ها می‌شود نوسان. اما اگر بازه زمانی را بلندمدت‌تر کنیم و سه ماه عملکرد را بررسی کنیم یا ۶ ماه را بررسی کنیم، از نوسان‌گیری فاصله می‌گیریم. با فعالیت بازارگردان‌ها، افراد بخصوص تازه‌واردان از اینکه سهمشان در صف فروش گیر نیفتد، آسوده‌خاطر خواهند شد و از جنس هیجاناتی که در ماه‌های شهریور و مهر در صف‌های فروش شاهد بودیم، کمتر شاهد خواهیم بود.

این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در بازه کوتاه‌مدت، ممکن است، شائبه نوسان‌گیری بوجود بیاید. البته این به ذات فعالیت بازارگردانی نیز بازمی‌گردد چون بازارگردان‌ها باید در یک روز، منفی خریداری کنند و یک روز دیگر، مثبت بفروشند. این موضوع در اساسنامه بازارگردانی هم آمده است و مجمع آن‌ها این موضوع را تصویب کرده و نهادهای ناظر نیز مشخص شده‌اند، بنابراین، چنین اقداماتی، با ذات و مأموریت بازارگردانی، تضادی ندارند.

۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 11412

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha