ادامه روزهای بد بورس ها در آسیا و آمریکا

برخلاف بورس های اروپایی، بیشتر شاخص های بورسی آمریکا و آسیا قرمز باقی ماندند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایسنا؛  در حالی که معامله گران به دقت تحولات مربوط به جهش ویروس کرونا در انگلیس را رصد می کنند، شرکت دارویی فایزر با صدور بیانیه ای اعلام کرد در صورت مقاوم بودن ویروس به نسخه فعلی واکسن به حداقل شش هفته زمان برای توسعه واکسن جدید نیاز است. با هدف جلوگیری از شیوع بیشتر ویروس در بسیاری از کشورها قرنطینه گسترش یافته اما همین مساله نیز باعث وقوع اعتراضات خیابانی در برخی کشورها شده است. بسیاری از کشورها در حال دریافت نخستین محموله ها از واکسن های کرونا سفارش داده شده خود هستند و فرایند واکسیناسیون گروه های حساس در آن ها آغاز شده است.  

سرانجام پس از مدت ها اختلاف نظر بین رهبران دو حزب اصلی آمریکا، بسته حمایتی مالی جدید با هدف حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط و پرداخت یارانه نقدی مستقیم به شهروندان آمریکایی نهایی شد. برخی از کارشناسان معتقدند پس از روی کار آمدن دولت بایدن، دموکرات ها تلاش خواهند کرد بسته حمایتی جدیدی را اجرایی کنند اما این اقدام به احتمال زیاد با مخالفت جدی جمهوری خواهان مواجه خواهد شد. جو بایدن در بیانیه ای با استقبال از اجرایی شدن این بسته گفته است ۹۰۰ میلیارد دلار اعتبار برای انجام اقدامات حمایتی اضطراری مهم خواهد بود اما این تازه اول راه خواهد بود.

پس از کمی آرامش در روابط طوفانی پکن و واشنگتن، شعله اختلافات طرفین مجددا شعله ور شده است و وزارت بازرگانی آمریکا در اقدامی ناامید کننده برای معامله گران اعلام کرد ۷۷ شخصیت حقیقی و حقوقی چینی را به فهرست ممنوعیت معاملات تجاری خود اضافه کرده است. در این فهرست نام ۶۰ شرکت از جمله اس ام سی آی، بزرگ ترین تراشه ساز چین و شرکت اس زد تکنالجی- سازنده مشهور پهپاد به اتهام ارتباط با ارتش چین دیده می شود.  

روزنه های امید جدیدی برای حصول توافق بین انگلیس و اتحادیه اروپا بر سر چگونگی روابط در آینده ایجاد شده و لحن مذاکره کنندگان نسبت به قبل بهتر است. اورسلا فون در لین- رییس کمیسیون اروپا گفته است که هنوز می توان به یک توافق رسید. آنگلا مرکل- صدراعظم آلمان نیز با اشاره به اینکه تلاش برای رسیدن به توافق تجاری با انگلیس تا آخرین لحظه ادامه دارد، برگزیت توافق را برای هر دو طرف بسیار بهتر از برگزیت بدون توافق دانسته است. همچنین پس از چندین دور مذاکره، انگلیس با آمریکا برای تقویت روابط گمرکی دو کشور در دوران پسا برگزیت پیمان جدیدی را امضا کرد که هدف آن تسهیل تجارت و به اشتراک گذاری اطلاعات است.  

از سوی دیگر بانک مرکزی آمریکا با انتشار گزارشی اعلام کرد که شرایط نسبت به پیش بینی قبلی این نهاد بهتر شده است اما نباید انتظار پایان بحران اقتصادی را تا پایان امسال داشت. این نهاد رشد اقتصادی امسال آمریکا را منفی ۲.۴ درصد پیش بینی کرده است که نسبت به برآورد قبلی در ماه سپتامبر ۱.۳ درصد بهبود داشته است. در سال آینده رشد اقتصادی آمریکا طبق پیش بینی این گزارش ۴.۲ درصد خواهد بود که از گزارش قبلی ۰.۲ درصد بیشتر شده است.   

شاخص خوش بینی به اقتصاد آمریکا در ماه دسامبر به ۴۹ واحد رسیده که یک واحد کمتر از رقم ماه قبل و کمترین شاخص ثبت شده در طول سه ماه اخیر محسوب می شود. از طرف دیگر رشد تولیدات صنعتی آمریکا تا ماه نوامبر به ۰.۴ درصد افزایش پیدا کرده است که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ماه قبل و ۰.۱ درصد بیشتر از پیش بینی های قبلی کارشناسان بوده است.  

روند توزیع واکسن های ساخت شرکت فایزر در آمریکا پس از مدت ها انتظار در ایالت های مختلف آمریکا آغاز شد اما قرار است اولویت دریافت واکسن با پرسنل کادر درمان، سالمندان و قشر آسیب پذیر باشد. با این حال انتظار می رود تا پایان فصل بهار کار واکسیناسیون بخش قابل ملاحظه ای از افراد دارای اولویت طول بکشد و به همین دلیل ماه های ابتدایی سال نو میلادی نیز شاهد تداوم محدودیت های کرونایی خواهد بود. انتظار می رود ۸۰ درصد افراد دارای اولویت در آمریکا تا پیش از فرا رسیدن فصل تابستان واکسینه شده باشند.  

تاکنون بیش از ۷۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۵۰۷ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین یک میلیون و ۷۱۶ هزار و ۱۷۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به آمریکا با ۳۲۷ هزار و ۵۴۶ نفر، برزیل با ۱۸۷ هزار و ۶۸۵ نفر، هند با ۱۴۶ هزار و ۴۵۸ نفر، مکزیک با ۱۱۸ هزار و ۵۹۸ نفر و ایتالیا با ۶۹ هزار و ۸۴۲ نفر بوده است.

تری سند ون- کارشناس ارشد سرمایه گذاری در موسسه ولث منیجمنت  - گفت: هنوز به طور واضح شاهدیم که نوسانات بازارهای مالی در سطح بالایی قرار دارد. ما به یک راهکار برای مقابله با ویروس کرونا رسیده ایم که گویا خوب هم جواب داده است اما اینکه این واکسن ها تا چه حد برای همه مفید خواهند بود و تا چه مدتی می توانند ایمنی ایجاد کنند شک و تردیدهایی وجود دارد و وجود این شک و تردیدها هم به بازار سیگنال های متناقض می دهد.  

بورس آمریکا  

در وال استریت، بیشتر شاخص‌ها نزولی بودند تا جایی که دو شاخص از سه شاخص اصلی بورسی در سطح پایین تری از روز قبل خود بسته شدند. شاخص «داوجونز ایدانستریال اوریج» با ۰.۲۷ درصد کاهش نسبت به روز قبل و در سطح ۳۰ هزار و  ۱۳۳.۵۷ واحد بسته شد.

شاخص «اس اند پی ۵۰۰» با ۰.۰۳ درصد کاهش تا سطح ۳۶۹۳.۸۹ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی «نزدک کامپوزیت» با ۰.۳۹ درصد افزایش در سطح ۱۲ هزار و ۷۹۲.۱۲ واحدی بسته شد.

بورس‌های اروپایی

در معاملات بازارهای بورس در اروپا، شاخص "فوتسی ۱۰۰" بورس لندن با ۰.۵۷ درصد افزایش نسبت به روز قبل و در سطح ۶۴۵۳.۱۶ واحد بسته شد.  شاخص "دکس ۳۰" بورس فرانکفورت در آلمان با صعود ۱.۳ درصدی و ایستادن در سطح  ۱۳ هزار و ۴۱۸.۱۱ واحدی به کار خود خاتمه داد و شاخص "کک ۴۰" بورس پاریس با افزایش ۱.۳۸ درصدی در سطح ۵۴۶۶.۸۶ واحد بسته شد. در مادرید شاخص "ایبکس ۳۵" ۱.۸۵ درصد بالا رفت و به ۷۹۳۴.۲۰ واحد رسید.

بورس‌های آسیایی

در معاملات بورس‌های آسیا، شاخص‌ها عملکرد بدی داشتند؛ تا جایی که شاخص "نیک کی ۲۲۵" بورس توکیو ژاپن با ریزش ۱.۰۴ درصدی تا سطح ۲۶ هزار و ۴۳۶.۳۹ واحدی پایین رفت. شاخص "هانگ سنگ" بورس هنگ کنگ ۰.۷۱ درصد پایین رفت و در سطح ۲۶ هزار و ۱۱۹.۲۵ واحد بسته شد. در چین شاخص "شانگهای  کامپوزیت" افت ۱.۶۳ درصدی را تجربه کرد و در سطح ۴۹۶۴.۷۷ واحد بسته شد.

در استرالیا شاخص "اس اند پی اس اند ایکس ۲۰۰" بورس سیدنی با ۱.۰۵ درصد کاهش و ایستادن در سطح ۶۵۹۹.۷۵  واحدی به کار خود خاتمه داد. در بین دیگر شاخص‌های مهم آسیایی، شاخص " تاپیکس" ژاپن نزولی بود. (معیار محاسبه تغییرات قیمتی، ساعت پایانی معاملات روزانه بورس نیویورک بوده است)  

نفت

در بازار طلای سیاه روند قیمت‌ها نزولی بود. هر بشکه نفت "وست تگزاس اینتر مدیت" با ۱.۰۴ درصد کاهش به ۴۶.۹۹ دلار رسید و نفت خام برنت دریای شمال با ریزش ۰.۵۵ درصدی به ازای ۵۰.۱۲ دلار در هر بشکه مبادله شد.

طلا و نقره

همچنین در بازار فلزات گران‌بها، بهای هر اونس طلا با ریزش ۰.۵۸ درصدی نسبت به روز قبل در سطح ۱۸۶۶.۱۵ دلار معامله شد. هر اونس نقره با کاهش ۲.۱ درصدی به ازای ۲۵.۵۶ دلار مبادله شد.

۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۸
کد خبر: 11410

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha