راه‌اندازی یک واحد الفین جدید در کشور

این سال ها با وجود تحریم، کرونا و دشواری شرایط، همه بخش‌ها عزم خود را برای توسعه و ارتقای شرایط جامعه و کشور جزم کرده اند و با بهره برداری از واحد الفین پتروشیمی ایلام، قطار توسعه مسیر رو به جلویی را در کشور و به تبع آن در این استان طی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از ایرنا،  رد پای توسعه کشور طی چند سال اخیر در همه عرصه‌ها دیده می‌شود و با وجود تحریم‌ها، حرکت چرخ‌های توسعه متوقف نشده است به طوری که توسعه زیرساخت‌های کشور بویژه در حوزه نفت و گاز مصداق روشنی برای این مدعاست.

استان کوهستانی و مرزی ایلام که روزگاری به واسطه همجواری با کشور عراق تهدیدی جدی بشمار می رفت و محروم از ایجاد صنایع بزرگ و امکانات زیرساختی بود، اکنون به واسطه بازگشایی مرز مهران و وجود منابع غنی نفت و گاز طبیعی فرصتی پیش آمده است تا مسیر توسعه آن هموار شود.

ایلام یکی از استان های برخوردار از نظر منابع غنی نفت و گاز کشور است که با وجود تعدد آمار دستکم در حوزه نفت با ۶ درصد منابع نفتی کشور در جایگاه سوم و در حوزه گاز با ۱۱ درصد منابع گازی رتبه دوم کشور را دارد.

این استان با دارا بودن یک تریلیون مترمکعب ذخائر شناخته شده گاز، استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های بی نظیری دارد به طوریکه بهره برداری از این منابع عظیم خدادادی علاوه بر عواید اقتصادی زیاد برای استان باید همراه با ایجاد اشتغال و رفع بیکاری جوانان منطقه شود.

در دوران جنگ تحمیلی و سال های پس از آن همواره به بهانه ناامن بودن استان و نبود ‌زیرساخت های توسعه هیچگونه سرمایه گذاری کلانی در ایلام صورت نگرفت و زیر ساخت های توسعه ای آن مهیا نشد.

اما همان تهدید دیروز، اکنون به عنوان امن ترین مرز کشور به فرصتی برای دسترسی به بازار عراق مبدل شده است.

این استان با دارا بودن استعدادها، ظرفیت ها و قابلیت های بی ‌نظیر، نیازمند همت والا، دستانی توانا و توجه ویژه مقامات ارشد کشوری است تا این ظرفیت به نحو شایسته ای در راستای تقویت زیر ساخت استان، ایجاد اشتغال پایدار و بهبود وضعیت معیشتی مردم منطقه مورد بهره برداری قرار گیرد.

طی چند سال گذشته، دولت تدبیر و امید برنامه بهره وری از منابع نفت و گاز ایلام را به عنوان ریلی جدید برای تحریک و راهبری توسعه ایلام مورد توجه جدی قرار داده است و بر این مبنا، سرمایه گذاری ها در حوزه نفت و گاز را در قالب چندین مجتمع پالایش و پتروشیمی در دستور کار قرار داده است.

تغییر رویکرد قرار دادن منابع نفت و گاز به عنوان ریل جدید توسعه و پیگیری جدی دستور کار بهره برداری از منابع نفت و گاز و ایجاد تاسیسات و مجتمع های پالایشگاهی و پتروشیمی ایلام تا همین جای مقدماتی کار نیز بسیاری از کارشناسان را به تغییر محتوایی و عمقی در روال توسعه این استان امیدوار کرده است.

گزارش های دریافتی از اجرای طرح های مختلف اکتشاف، انتقال، پالایش و فراوری منابع نفت و گاز شمال و جنوب استان ایلام حکایت می کنند.

بهره برداری واحد الفین پتروشیمی ایلام گام بلندی در توسعه صنعت

طرح احداث پروژه بزرگ پتروشیمی ایلام پس از مطالعات فراوان در شرکت ملی پتروشیمی به تصویب رسید و در سال ۸۱ عملیات احداث این مجتمع پتروشیمی در بخش چوار در زمینی به مساحت ۱۲۲ هکتار در فاصله ۱۸ کیلومتری از شهر ایلام آغاز شد.

فاز اول مجتمع پتروشیمی ایلام با هدف اشتغال زایی و رونق اقتصادی با حضور رییس جمهوری در سال ۹۳ افتتاح و در مدار تولید قرار گرفت، این مجتمع با حدود ۲ هزار نیروی انسانی متخصص و کارگر، بزرگترین شرکت خصوصی در استان ایلام و همچنین بزرگترین مجتمع پتروشیمی در غرب کشور است.

فاز اول این مجتمع بزرگ شامل واحدهای پلی اتیلن سنگین و سرویس‌های جانبی همانند آب، برق، بخار، نیتروژن، هیدروژن و هواست،  واحد پلی اتیلن سنگین با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال است و توانایی تولید ۳۶ گرید متنوع و مختلف و با قابلیت کاربرد بسیار بالا در حوزه صنایع پایین‌دست پتروشیمی را دارد.

اما با توجه به عدم راه اندازی واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام این مجتمع خوراک اتیلن خود را به صورت موقت از لوله حدود ۱۳۰ کیلومتری از خط اتیلن غرب دریافت می کند و این مهم‌ترین مشکل فراروی مدیران، هیات مدیره و سرمایه‌گذاران این مجتمع بود که علی‌رغم دارا بودن ظرفیت ۴۰ تن در ساعت اما ظرفیت حداکثری واحد HD و دریافت ۳۰۰ هزار تن اتیلن در سال محقق نشد که فقط با راه‌اندازی الفین در سال جهش تولید این امر امکان‌پذیر است.

تامین شدن خوراک پتروشیمی ایلام با راه اندازی واحد الفین

ظرفیت تولید واحد پلی اتیلن سنگین مجتمع پتروشیمی ایلام ٣٠٠ هزار تن در سال است ولی از زمان راه اندازی این واحد در آبان ماه سال ٩٢ تاکنون امکان و فرصت تولید با ظرفیت طراحی (در سال) به علت تامین نشدن خوراک کافی برای این شرکت وجود نداشت.

عملیات اجرایی فاز دوم واحد الفین از سال ۸۴ در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار آغاز شد، این واحد (فاز دوم مجتمع پتروشیمی) شامل واحدهای اجرایی و روبه اتمام الفین، شیرین‌سازی خوراک مایع (SRU) و واحد پلی پروپیلن است.

واحد الفین مجتمع پتروشیمی ایلام موسوم به الفین سیزدهم به عنوان تنها واحد الفین در غرب کشور در واقع مهمترین واحد فرایندی و قلب مجتمع و ورودی اصلی خوراک مجتمع به شمار می‌آید به عبارت دیگر این واحد به دلیل کراکینگ خوراک های گازی و مایع در کوره‌های خود و تولید سالانه ۷۵۰ هزار تن محصولات متنوع و با ارزشی نظیر اتیلن، پروپیلن، بنزبن پیرولیز، برش های چهار کربنه و سوخت مایع به عنوان واحد مادر سایر واحدهای پایین دست واحدهای پلیمری همچون پلی اتیلن سنگین و پلی پروپیلن، پلی استایرن و واحدهای شیمیایی دیگر نظیر گلایکل‌ها و آروماتیک‌ها تلقی می شود.

در حال حاضر واحدهای پلی اتیلن سنگین بهره‌برداری و واحد پلی پروپیلن وارد فار اجرا در پتروشیمی ایلام موجود است و از نظر ایمنی کارکرد و تکنولوژی تولید از آخرین استانداردهای روز دنیا استفاده شده و بهره‌گیری از این استانداردها باعث افزایش کیفیت کار و عمر طراحی شده و احجام اجرایی کار را فوق‌العاده بالا برده است.

از مهمترین ویژگی‌های بارز این طرح که آن را نسبت به سایر پروژه‌های مشابه متمایز می کند می‌توان به مجاورت با پالایشگاه گاز ایلام و نزدیکی به خوراک، برخورداری از تنوع خوراک مایع و گاز و تولید محصولات متنوع (باعث افزایش قدرت مانور عملیاتی و پایداری تولید شده است) و داشتن ناحیه سرویس‌های جانبی مستقل اشاره کرد.

با توجه به این که محصولات این پتروشیمی در ابتدای زنجیره ارزش قرار دارد راه اندازی واحد الفین باعث اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران در جهت ایجاد واحدهای پایین دستی پتروشیمی و صنایع تکمیلی مرتبط خواهد شد.

صرفه‌ جویی میلیون دلاری با راه اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام

در حال حاضر با تامین اتیلن مورد نیاز پتروشیمی ایلام از طریق خط لوله اتیلن غرب تنها ۱۵ تن در ساعت معادل ۳۵ درصد ظرفیت اسمی خود تولید دارد،  همچنین بخشی از مشکل کمبود خوراک پتروشیمی‌های متصل به خط لوله اتیلن غرب به خاطر بار اضافه‌ای است فاز اول پتروشیمی ایلام بر شبکه وارد می‌کند با راه‌اندازی الفین ایلام مرتفع خواهد شد.

بهره برداری از الفین سیزدهم، تنگنای تامین خوراک ایجاد شده در فاز اول را رفع می کند و نه تنها باعث تولید محصول پلی‌اتیلن سنگین متناسب با ظرفیت اسمی می شود که پیامد آن ایجاد ارزش افزوده و سود آوری و جلوگیری استهلاک تجهیزات می باشد بلکه باعث صرفه جویی سالانه مبالغ هنگفتی به دلیل عدم پرداخت هزینه‌ انتقال و هدررفت اتیلن در خط انتقال خوراک از خط اتیلن غرب به همراه خواهد داشت.

همچنین با راه‌اندازی این پروژه ضمن جلوگیری از فلرینگ و هدر رفت سرمایه ملی باعث جلوگیری از آلایندگی هوا و حفظ محیط زیست در منطقه نیز خواهد شد.

تولید و اشتغال پایدار ۲ هدف اصلی مدیران شرکت پتروشیمی ایلام

پس از راه‌اندازی واحد الفین طرفیت تولید پلی‌اتیلن سنگین در این مجتمع به بیش از ۴۵۸ هزار تن در سال افزایش خواهد یافت که البته دریافت ظرفیت کامل این خوراک مستلزم راه‌اندازی فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام است.

اشتغال برای بیش از سه هزار نفر نیروی جوان استان اعم از پروژه، پیمانکاری، رسمی و قرارداد معین نشان می‌دهد که این مجتمع عظیم دین خود را به اشتغال استان ادا نموده است.

در ابتدا نیروهای کم‌تجربه وارد پروژه‌های این مجتمع شده و پس از اتمام پروژه‌ها و کسب تجربه‌های ذی‌قیمت به عنوان جوانان فنی و متخصص به بازار کار کشور هدایت می‌شوند که از پنهان‌ترین خدمات و به اصطلاح ذکات سرمایه‌گذاران در این شرکت بوده است.

۷۹۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی در واحد الفین ایلام

استاندار ایلام گفت: افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام گام بلند دولت تدبیر و امید در راستای صنعتی شدن استان ایلام است.

قاسم سلیمانی‌دشتکی افزود: سالانه ۷۵۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین پیرولیز و سوخت مایع با راه اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام تولید می شود.

وی تصریح کرد: ۷۹۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری ارزی و ۸۰۰ میلیارد تومان به صورت ریالی در واحد الفین شرکت پتروشیمی ایلام انجام شده است.

وی یادآورشد: راه اندازی واحد الفین پتروشیمی ایلام خبری خوشحال کننده و امید بخش برای استان است چراکه این واحد مهمترین بخش فرآیندی و ورودی اصلی خوراک مجتمع به شمار می‌آید و نویدبخش تولید پایدار، ایجاد اشتغال، رونق و توسعه صنعتی در استان است.

سلیمانی دشتکی افتتاح فاز دوم پتروشیمی ایلام را در توسعه  صنعت این استان بسیار مهم و حائز اهمیت برشمرد و اضافه کرد: با افتتاح واحد الفین علاوه بر ایجاد اشتغالزایی نیاز مجتمع پتروشیمی ایلام به خوراک خط لوله غرب مرتفع و فلر پالایشگاه گاز ایلام قطع می‌شود.

استاندار ایلام تاکید کرد: نقش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی در توسعه استان بسیار تعیین کننده است و انتظار می رود با افتتاح واحد مهم الفین پتروشیمی ایلام، مسوولان در زمینه ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی نیز توجه و تمرکز بیشتری داشته باشند.

وی تاکید کرد: در آینده نزدیک ایلام به عنوان قطب صنعت پتروشیمی در غرب کشور معرفی می‌شود و با اتمام فاز دوم پتروشیمی‌های ایلام و ان‌جی‌ال دهلران و شروع بکار پتروشیمی شهرهای مهران، هلیلان و دره‌شهر استان ایلام به عنوان یکی از قطب‌های اصلی پتروشیمی کشور شناخته خواهد شد.

سلیمانی دشتکی در مورد مهم‌ترین مزیت‌های راه‌اندازی واحد الفین شرکت پتروشیمی ایلام، اظهار داشت: راه‌اندازی واحد الفین در ایجاد سبد محصولات تولیدی، تهیه خوراک پتروشیمی ایلام، صرفه‌جویی در عدم استفاده از خط اتیلن غرب کشور نقش دارد و از همه مهم‌تر در زمینه اشتغالزایی نیز با ایجاد صنایع پایین دستی مرتبط موجب بکارگیری نیروی جوان تحصیلکرده استان در این حوزه است.

وی با تاکید بر مسوولیت پذیری اجتماعی کارخانه‌های بزرگ در استان، اضافه کرد: پتروشیمی ایلام در سال جهش تولید علاوه بر فعالیت در حوزه تولید می‌تواند در زمینه اشتغالزایی نیز نقش‌آفرینی کند و همچنین انتظار است در حوزه مدیریتی در این شرکت از افراد توانمند و بومی استان استفاده شود.

بهره برداری از واحد الفین با حضور رییس جمهوری طی هفته جاری

مدیرعامل شرکت پتروشیمی ایلام گفت: فاز دوم پتروشیمی ایلام شامل الفین و واحد شیرین‌سازی هفته جاری توسط با حضور رییس جمهوری به بهره برداری می رسد.

حسن نجفی سمنانی اظهار داشت: افتتاح مرحله دوم پتروشیمی روز پنج‌شنبه چهارم دی ماه به صورت ویدیو کنفرانس توسط حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس ‌جمهوری افتتاح و راه‌اندازی می‌شود.  

وی افزود: با راه‌اندازی واحد الفین ۷۵۰ هزار تن محصول شامل اتیلن، پروپیلن، بنزین‌ پیرولیز و سوخت مایع در سال تولید می‌شود.

نجفی سمنانی یادآور شد: این پروژه با تکیه بر توان و دانش بومی در سال جهش تولید برای خدمت رسانی بیشتر به مردم ایلام مورد بهره برداری قرار می گیرد.

 وی اضافه کرد: پروژه الفین به عنوان الفین سیزدهم کشور با تلاش مدیران، متخصصان و کارکنان شرکت پتروشیمی ایلام و هلدینگ خلیج فارس و بدون حضور لایسنسور و وندور خارجی راه‌اندازی خواهد شد.

وی گفت: با افتتاح الفین نیاز مجتمع پتروشیمی ایلام به خوراک خط لوله غرب مرتفع و فلر پالایشگاه گاز ایلام قطع می‌شود.

واحد الفین پتروشیمی ایلام در ابتدای زنجیره‌ی ارزش‌آفرینی قرار دارد و این اطمینان خاطر را به سرمایه‌گذاران خواهد داد که با احداث و ایجاد صنایع پایین‌دستی و تکمیلی زنجیره تولید را در استان تکمیل و از سالها خام‌فروشی این محصول در کشور جلوگیری نمایند.

و اما پس از ۱۵ سال چشم‌ انتظاری مردم صبور چوار و استان در چهارم دی ماه سال جاری واحد الفین پتروشیمی ایلام با اخذ خوراک از واحد شیرین‌سازی (SRU) وارد مدار تولید اتیلن می‌شود تا نیاز این مجتمع به خوراک عاریتی که از طریق خط لوله ۱۳۲ کیلومتری تامین می‌شد را برای همیشه برطرف کرده و با دریافت گاز از طریق سه خط لوله از پالایشگاه گاز ایلام فلر و سوخت سرمایه‌ ملی این شرکت را خاموش کند.

۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۳
کد خبر: 11403

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha