سرعت بخشی به تجارت با ترکیه در دستور کار قرار گرفت

رییس کل گمرک در گفت‌وگو با معاون وزیر تجارت ترکیه گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد افزایش تبادلات تجاری، اجرای آزمایشی تبادل اطلاعات گمرکی به صورت الکترونیکی و بر خط، پیگیری امکان استعلام الکترونیکی گواهی مبدا از مراجع ذیربط در ترکیه، اجرای پروژه مشترک فعالان اقتصادی مجاز، افزایش تردد کامیون‌های دو کشور و انجام اقدامات لازم برای سرعت بخشی به تجارت را در دستورکار قرار دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از گمرک ایران، «مهدی میراشرفی» در ارتباط ویدیو کنفرانسی با همتای خود، «رضا تونا توراگای» معاون وزیر تجارت ترکیه برای برگزاری نشست مرزی به صورت حضوری در گمرک بازرگان – گوربلاغ برای اجرای آزمایشی فنی پروژه نهایی تبادل اطلاعات گمرکی الکترونیکی و برخط اعلام آمادگی کرد که با توجه به نهایی شدن توافق فیلدهای مورد تبادل اطلاعات و آزمایش موفق ارسال و دریافت رکوردهای اطلاعاتی طرفین به معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام شد تا در جلسه ای مقدماتی کارشناسان فناوری اطلاعات طرفین به صورت مجازی جهت مرور نیازمندی ها و تنظیم برنامه نشست حضوری و مراسم افتتاحیه در روز سه شنبه ۲۵ شهریور برگزار شود.

وی افزود: دومین پیشنهاد گمرک ایران پیگیری امکان استعلام الکترونیکی گواهی مبدا از مراجع ذیربط در ترکیه با توجه به فرمت توافق شده بود که مقرر شد معاون وزیر تجارت ترکیه موضوع را به مراجع ذیربط و اتاق بازرگانی این کشور منعکس و نتیجه را اعلام  کند.

میراشرفی خاطرنشان کرد: آمادگی گمرک ایران برای امضای سند یادداشت تفاهم اجرای پروژه فعالان مجاز اقتصادی AEO و کریدور سبز ساده سازی شده گمرکی توسط روسای کل دو کشور در تهران یا آنکارا اعلام شد که پیش نویس آن در سفر معاون وزیر تجارت ترکیه در مهرماه سال گذشته پاراف شده بود و تا در اولین فرصت اسناد به امضای روسای کل گمرکات دو کشور برسد.

وی در این گفت‌وگو بر سرعت بخشی تجارت بین دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از موارد مورد تاکید از سوی ایران، افزایش ظرفیت پذیرش کامیون در گمرک گوربلاغ ترکیه (مرز بازرگان و گوربلاغ ترکیه) و افزایش پذیرش کامیون و مسافر از  گمرک اسن دره (مرز سرو جمهوری اسلامی ایران و اسن دره ترکیه) بود و معاون وزیر تجارت ترکیه قول بررسی داد تا با هماهنگی آنکارا و افزایش امکانات بهداشتی و قرنطینه ای در این مرز و افزایش مسیرهای تردد کامیونی در گمرک گوربلاغ امکان پذیرش تا سقف ۳۵۰ دستگاه کامیون در روز فراهم شود.

معاون وزیر اقتصاد در خصوص مرز سرو گفت: در مرز زمینی سرو – اسن دره از ۲۴ مردادماه طرف ترک اقدام به پذیرش مسافر به طور میانگین ۱۲۰ نفر در روز کرده است و همچنین به طور متوسط روزانه  تعداد ۱۱۰ کامیون خروجی به سمت ترکیه و ۵۰ دستگاه کامیون ورودی به سمت ایران تردد می کنند.

وی در خصوص مسافران ایرانی خروجی به سمت ترکیه نیز تاکید کرد: رفع محدودیت در پذیرش مسافران ایرانی با توجه به اینکه که کشور ترکیه طبق دستورالعمل وزارت داخلی و بهداشت خود فقط مسافران مقیم را پذیر می کند، مطرح و معاون وزیر تجارت ترکیه  اعلام کرد از وزارت خانه های داخلی و بهداشت ترکیه به عنوان مراجع ذیصلاح موضوع پیگیری قرار خواهد داد.

معاون وزیراقتصاد اظهار داشت: رفع محدودیت زمانی شروع  فعالیت گمرک گوربلاغ ترکیه در پذیرش مسافر، با توجه به اینکه گمرک مذکور از ساعت ۱۱ تا ۱۳ مسافران را پذیرش می کند در حالی که گمرک بازرگان به صورت  ۲۴ ساعته مسافران این کشور را می پذیرد.

وی افزود: برای جلوگیری از ایجاد تراکم کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران  در محوطه گمرک گوربلاغ ترکیه و بروز مشکلات عدیده در جلسات قبلی درخواست شده بود که گمرک ترکیه نسبت به انتقال کالاهای صادراتی ایرانی که نیاز به ارزیابی دارند، به گمرک دو بایزید اقدام کند که موضوع از طرف ترک موکول به موافقت ریاست جمهوری ترکیه شده بود و مقرر شد ایشان موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام کند.

رییس کل گمرک ایران در خصوص هشتمین پیشنهاد گمرک ایران به طرف ترکیه ای گفت: موضوع نارضایتی رانندگان ایرانی از نحوه ارائه خدمات و نبود امکانات بهداشتی در پارکینگ گوربلاغ ترکیه، علی رغم اخذ هزینه ورود به پارکینگ منعکس که معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که موضوع  را مورد بررسی قرار می دهد.

وی در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی دو کشور تصریح کرد: درخواست افزایش پذیرش واگن در مرز زمینی رازی - کاپی کوی مطرح و معاون وزیر تجارت ترکیه قول پیگیری این موضوع را از راه آهن این کشور داد.

وی تاکید کرد: با توجه به گزارش های واصل شده مبنی بر آسیب رساندن های مکرر به کالاهای صادراتی ایران هنگام ارزیابی  در گمرک گوربلاغ ترکیه مراتب مطرح شد و معاون وزیر تجارت ترکیه ضمن ابراز تاسف از وقوع این موضوع، پیگیری موضوع و توجه دادن به ناظر منطقه را برای حل مشکل اعلام کرده است.

میراشرفی درخصوص درخواست های طرف ترکیه ای خاطرنشان کرد: معاون وزیر تجارت ترکیه  نیز دو موضوع را دراین گفت‌وگوی ویدیو کنفرانسی مطرح کرد که یکی  درخواست رفع ممنوعیت از واردات ۶۸ قلم از کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی ایران برای ترکیه که قبلا در دستور کار کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در سال ۱۳۹۸ قرار گرفته بود که مقرر شد مراتب از وزارت صنعت، معدن و تجارت پیگیری و نتیجه اعلام شود و دومین درخواست طرف ترکیه ای، موضوع  نهایی سازی فاز ۳ پروژه تیر الکترونیک e-TIR و درخواست تسریع در اجرای آن بود که مقرر گردید طی سه ماه آینده گمرک ایران مراتب اجرایی آن را مورد بررسی و امکان سنجی فنی قرار دهد.

میراشرفی تاکید کرد: با توجه به کاهش چشمگیر تجارت خارجی (صادرات و واردات) در پنج ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته طرفین بر رفع موانع موجود و بررسی تمام راهکارها به منظور افزایش تجارت طرفین برای جبران کاهش تراز تجاری کشور در ماه های باقیمانده سال جاری تاکید کردند.

۲۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۶
کد خبر: 1140

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha