اتهام پولشویی به صرافی مشهور رمزارز + نمودار

گفته می‌شود بایننس بیش از ۱۰ میلیارد دلار برای شرکت‌هایی که به دنبال فرار از تحریم‌های آمریکا هستند، پولشویی انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد، وزارت دادگستری ایالات متحده در حال تحقیق و بررسیِ اتهام فعالیت‌های پولشویی صرافی بایننس، بزرگترین صرافی کریپتویی جهان است.

به گزارش رویترز، تحقیقات علیه بایننس، مربوط به انتقال پول بدون مجوز، توطئه پولشویی و نقض قوانین بانکی ایالات متحده است، گفته می‌شود اتهام این صرافی کمک به برخی شرکتها برای دورزدن تحریم‌های آمریکاست که ارزش این معاملات به بیش از ۱۰ میلیارد دلار می‌رسد.

اتهام به بایننس از این جهت مهم است که بازار کریپتو هنوز از زیر ورشکستگی صرافی FTX خارج نشده و این نگرانی وجود دارد که هر اتفاقی برای بایننس ضربه بزرگی به بازار رمزارزها وارد کند.

رویترز مدعی شد که آقای CZ، مدیرعامل Binance، قوانین محرمانه‌ای را برای کارمندان اعمال کرده است تا تخلفات صرافی بایننس را بپوشانند، به عنوان مثال، به کارمندان Binance اطلاع داده شد که با استفاده از سرویس‌های پیام‌رسانی رمزگذاری شده ارتباط برقرار کنند و تا حد امکان کمتر از ایمیل استفاده کنند.

رویترز مدعی شده دادستان‌های ایالات متحده در سیاتل از سال ۲۰۱۸ تحقیقات در مورد صرافی بایننس را به خاطر «استفاده از آن برای انتقال وجوه مشکوک و غیرقانونی»، آغاز کرده‌اند. البته سایر دادستان‌ها بر این باورند که قبل از تشکیل پرونده قضایی باید شواهد بیشتری جمع‌آوری شود.

نگرانی سرمایه‌گذاران و خروج سرمایه

البته بایننس در بیانیه‌ای گزارش رویترز را «حمله‌ای به تیم حقوقی بایننس» تلقی کرد و اظهار داشت «بیش از ۳۰۰ نفر در تیم حقوقی بایننس در حال مبارزه برای جلوگیری از دسترسی بازیگران بد به فضای کریپتو بوده‌اند». همچنین تیگران گمباریان (Tigran Gambaryan)، رییس اطلاعات و تحقیقات جهانی این صرافی، اضافه کرد که بایننس از نوامبر ۲۰۲۱ (آبان ۱۴۰۱) به بیش از ۴۷٬۰۰۰ درخواست از سوی مجریان قانون پاسخ داده است.

گمباریان همچنین تاکید کرد که بایننس تعداد کارمندان امنیت و انطباق با قوانین خود را بیش از ۵۰۰٪ افزایش داده است و مدعی شد که تیم حقوقی آن‌ها حتی «احتمالا قوی‌ترین در کل بخش مالی ،شامل بخش‌های دولتی، است».

رویترز پیش از این نیز با انتشار گزارش‌هایی به بایننس انتقاد کرده بود از جمله انتشار گزارش‌هایی در مورد همکاری بایننس با کشورهای تحت تحریم مانند ایران، توجه‌ قانون‌گذاران را به سمت این صرافی جلب کرده بود.

بایننس هر دفعه تلاش‌هایی برای رفع اتهامات وارده کرد و تا حدی نیز موفق بود. اما ظاهرا اتهام اخیر جدی‌تر از سایر مسائل مطرح شده است. در صورتی که بایننس دادگاهی و محکوم شود و یا شرایط آن متزلزل گردد، احتمال ریزش شدید دیگری در بازار رمز ارزها وجود دارد.

از زمان انتشار این خبر تاکنون حدود ۱.۴۵ میلیارد دلار استیبل‌کوین از این صرافی خارج شده است؛ به طوری که این میزان خروجی در مقاوم دوم سنگین‌ترین خروجی‌های این صرافی قرار می‌گیرد.
همچنین حدود ۲۵,۵۰۰ بیتکوین از این صرافی خارج شد که خروج این مقدار، نسبت به ۵۲۲۰۰۰ بیتکوین در ذخایر این صرافی اندک به نظر می‌رسد.

از ماه ژانویه امسال، این سنگین‌ترین میزان خروجی از صرافی Binance است. تمام این تحرکات، مشتریان و معامله‌گران این صرافی را نسبت به صحت میزان ذخایر این صرافی دچار شک و تردید می‌کند. این تشویش را می‌توان در میزان پوزیشن‌های Short توکن BNB به خوبی مشاهده کرد.

اتهام پولشویی به صرافی مشهور رمزارز + نمودار

سخت‌تر شدن شرایط برای کاربران ایرانی

بایننس یکی از محبوبترین مقاصد برای فعالان حوزه رمزارز است. تعداد رمزارزهای زیاد، امکان معاملات آتی و همچنین اعتبار بالای این صرافی سبب جذب تعداد زیادی از کاربران ایرانی شد، اما به دلیل تحریم‌ها این صرافی از ارائه خدمات به ایرانیان امتناع کرد. در تابستان گذشته بایننس برای راضی نگه‌داشتن قانون‌گذاران احراز هویت را اجباری نمود و این اتفاق باعث مهاجرت ایرانیان به دیگر پلتفرم‌های رمزارز گردید. قسمت سخت‌تر ماجرا اینجا بود که حتی کاربران ایرانی خارج از ایران نیز، تنها به دلیل ملیت ایرانی با مسدود شدن حساب خود مواجه شدند.

هرچند این اقدامات بایننس باعث شد که تعداد بسیار زیادی از ایرانیان از این پلتفرم خارج شوند اما در مقابل باز هم کاربران زیادی بودند که با احراز هویت جعلی به فعالیت خود در این صرافی ادادمه دادند. اقدام فوق دارایی این افراد را هر لحظه در معرض خطر قرار می‌دهد. انتشار گزارشی از رویترز در مورد ادامه فعالیت کاربران ایرانی در صرافی فوق، باعث افزایش سخت‌گیری‌های بایننس شد. این گزارش به مصاحبه با چند فعال حوزه رمزارز که ادعا کرده بودند از بایننس برای فعالیت‌های خود استفاده می‌کنند، اشاره داشت. چندی بعد رویترز مجددا گزارش دیگری در مورد مبادلات ۷.۸ میلیارد دلاری یکی از صرافی‌های ایرانی در بایننس منتشر کرد.

این دو موضع توجه قانون‌گذاران را به سمت این صرافی افزایش داد و کار را برای کاربران ایرانی سخت‌تر کرد. در حال حاضر با توجه به اتهامات پولشویی که بایننس وارد شده است، احتمال دارد که این صرافی در ردیابی IPها مصمم‌تر رفتار کند. این موضوع می‌تواند به مسدود شدن بیشتر حساب کاربران کشورهای تحت تحریم از جمله ایران منجر شود.

بادکنک بایننس می‌ترکد؟

نظر می‌رسد شرایط علیه بایننس است. فضای کامیونتی کریپتو در روزهای اخیر پر از بحث‌های مختلف بر سر بایننس و دارایی‌های این صرافی است.

عده‌ای عقیده دارند بایننس مانند بادکنکی شده است که هر لحظه امکان ترکیدن آن وجود دارد و عده‌ای بر خلاف دسته اول، به بایننس اعتماد دارند. بر اساس داده‌های سایت تحلیل کریپتوکوانت میزان کل دارایی این صرافی در حدود ۶۳ میلیارد دلار است. این دارایی‌ها ۶۳ درصد بر روی شبکه اتریوم است و ۱۸ درصد در زنجیره ترون و سهم زنجیره bsc تنها ۷ درصد است.

نکته قابل توجه این است که ۵۷ درصد دارایی این صرافی استیبل‌کوین‌هایی هستند که از نظر فعالین بازار تنظیم شده نیستند.

۲۰ دارایی اول این صرافی (با مجموع ۵۸.۸ میلیارد دلار) نیز در تصویر مشخص شده است که ۶۹ درصد آن استیبل‌کوین‌های تتر و BUSD و همچنین BNB است.

انتقادی که تحلیلگران مطرح می‌کنند این است که ۴۶ درصد از دارایی این صرافی مربوط به کوین‌هایی است که از خود صرافی صادرکننده آن است و این موضوع می‌تواند نگران کننده باشد.

۲۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
کد خبر: 11395
منبع: فردای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha