رشد ۸۴۹۶ واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات ۱۹.۴ هزار میلیارد تومان شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، در پایان معاملات امروز با رشد ۸۴۹۶ واحد روبرو شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس؛  بورس اوراق بهادار تهران که به ایستگاه ثبات و حتی روند رو به رشد رسیده است، امروز گرچه در ساعات ابتدایی معاملات با کاهش شاخص روبرو بود، اما توانست در ساعت آخر معاملات خود را بالا کشیده و با رشد ۸۴۰۶ واحد به رقم یک میلیون و ۴۴۴ هزار و ۸۸۹ واحد برسد.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن با افزایش ۷۹۶۵ واحد به رقم ۴۶۰ هزار و ۳۸۸ واحد رسید. ارزش روز بازار در بورس تهران به بیش از ۵ میلیون و ۷۲۹ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۱۱.۲ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۱.۶ میلیون و نوبت معامله و به ارزش ۱۲ هزار و ۲۷۷ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

ارزش معاملات فرابورس ایران هم امروز به بیش از ۷۱۸۸ میلیارد تومان رسید؛ یعنی مجموع ارزش معاملات امروز بورس اوراق بهادار و فرابورس ایران به بیش از ۱۹ هزار و ۴۶۵ میلیارد تومان رسید. این رقم نشان می‌دهد بازار اولا به ثبات رسیده و گردش نقدینگی و گردش معاملات در این بازار مناسب شده است.

علامت دیگری نیز در بازار و معاملات بورس تهران دیده می‌شود که باید مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی و مدیران شرکت‌های دولتی دقت کنند که اکنون وقت جمع‌آوری نقدینگی موجود در بازار بورس و تزریق آن به خطوط تولید است، زیرا بازار بسیار ارزنده شده و روزانه حدود ۲ هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بازار می‌شود.

البته برخی افراد می‌گویند؛ نباید عامه مردم وارد بازار شوند و صرفا کسانی وارد شوند که یا تحلیل‌گر هستند و یا از روش غیرمستقیم سرمایه‌گذاری کنند، در حالی که بازارهای بورس برای همه مردم و نه فقط معامله‌گران حقوقی طراحی شده است.

همچنین تشویق به حضور مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس، نوعی تشویق برای پس انداز ملی و استفاده از پس انداز برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای در اقتصاد کشور است و اکنون نوبت انتشار اوراق مالی و سهام جدید برای جذب نقدینگی حاضر در بازار است.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز رنگ بودند که نشان می‌دهد، شاخص‌ها رشد کرده‌اند، گرچه میزان رشد حداکثر ۱.۷ درصد بوده، اما به هر حال بازار روند تثبیت و حتی روند رو به رشد را در پیش گرفته است.

شاخص کل بورس و شاخص قیمت در معیار وزنی ارزشی، امروز ۵۹ صدم درصد رشد کردند، همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن ۱.۷ درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور ۶۲ صدم درصد رشد کرده، شاخص بازار اول بورس یک درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بازار بورس فقط ۲ صدم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای شاخص‌ساز شامل گل گهر، ایران خودرو، مخابرات ایران و بانک پارسیان، بوده است و در طرف دیگر نمادهای پتروشیمی خلیج فارس، ملی مس و شستا به ترتیب بیشترین اثر کاهشی در شاخص را داشته‌اند.

امروز نمادهای پرتراکنش در بورس شامل پالایش نفت اصفهان،  شستا، ایران خودرو، بانک تجارت، سایپا، سرمایه گذاری سیمان تأمین و ملی مس ایران بوده‌اند.

در فرابورس ایران نیز شاخص رو به رشد بوده و افزایش ۱۷۴ واحد به رقم ۲۰ هزار و ۱۱۹ واحد رسید. ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و ۳۷۲ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از ۳.۳ میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب ۸۷۴ هزار نوبت معامله و به ارزش ۷۱۸۸ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای بیمه پاسارگاد، پتروشیمی زاگرس، سنگ آهن گهر زمین، هلدینگ معدنی خاورمیانه، بیمه کوثر و سرمایه گذاری میراث فرهنگی به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد آریا ساسول بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، برق پیوند گستر پارس، بانک دی، دامپروری ملارد شیر، صنایع چوب خزر کاسپین، توسعه مسیر برق گیلان و پتروشیمی ارومیه بودند.

 امروز صنایع خودرویی و بانکی بیشتر مورد علاقه معامله گران بورس بودند و شستا، ملی مس و فولاد مبارکه قرمز بودند که نشان از کاهش قیمت سهام این شرکت‌های مهم دارد.

۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 11391

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha