ربیعی: جلسه روحانی و قالیباف برای بررسی بودجه امروز بعدازظهر برگزار می‌شود

سخنگوی دولت از جلسه رئیس جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی بودجه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس،  نشست خبری علی ربیعی سخنگوی دولت با حضور خبرنگاران آغاز شد.

ربیعی در این نشست با اشاره به جلسه شب گذشته شورای عالی هماهنگی اقتصادی خاطر نشان کرد: بطور منظم جلسات  شورای عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران قوا تا ۷ الی ۸ ماه دیگر تنظیم شد و سران قوا بر اصل ۴۴ تاکید کردند.

وی تصریح کرد: امروز عصر بین رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان و برخی اعضای دولت و رئیس جمهور جلسه‌ای برگزار خواهد شد.

سخنگوی دولت در مورد شنیده هایی مبنی بر ارسال پیام از سوی بایدن به ایران گفت: دولت جدید آمریکا هنوز مستقر نشده و چنین مباحثی صرفا گمانه زنی های رسانه ای است. اظهارات علنی مقامات دولت جدید آمریکا نیز تاکنون جنبه شعارهای انتخاباتی داشته که نمی توان چندان اعتباری برای آنها قائل شد. جمهوری اسلامی ایران نه به اظهارات، بلکه به اقدامات دولت آینده آمریکا در خصوص بازگشت به تعهدات خود ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل توجه خواهد کرد.

وی اضافه کرد: سیاست جمهوری اسلامی ایران به روشنی توسط مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری در خصوص برجام و احتمال بازگشت طرف‌های مقابل اعلام شده است.

ربیعی درباره اظهارات  وزیر خارجه کانادا که گفته بود خطای انسانی نمی‌تواند دلیل سقوط هواپیمای اوکراینی باشد گفت:دولت معتقد است که علل سانحه طبق قوانین و مقررات داخلی خود و وفق تعهدات بین المللی و با پرهیز از هر گونه سیاسی کاری و در فضایی کاملا حرفه ای انجام بگیرد. 

وی ادامه داد: کمیته تعیین شده در دولت با اهتمام زیاد همه جوانب را بررسی کرده و تمام کارشناسان و معطلین مورد مصاحبه قرار گرفتن و گزارشی نیز تهیه شده است. مقامات وزارت راه و شهرسازی این نتایج را به اطلاع طرفهای ذیربط می رساند.

ربیعی اظهار داشت: ما تاکنون در قالب دو  دور مذاکرات، کلیه یافته های خود را در اختیار طرف اوکراینی قرار داده ایم. اما متاسفانه رویکرد دولت کانادا نسبت به موضوع سانحه هواپیمای اوکراینی کاملا رویکردی سیاسی و غیرحقوقی است. مدام هم اظهارات سیاسی می کنند. ما از ابتدای این سانحه همکاری و تحقیقات لازم را برای روشن شدن ابعاد حادثه و نیز اطلاع رسانی شفاف به طرف های ذینفع بعمل آورده ایم و تلاشها و همکاری‌های خود را با حسن نیت ادامه خواهیم داد. 

ربیعی اظهار داشت: در عین حال، طرح درخواستهای غیرقانونی از سوی کانادا را  اقدامی غیرحرفه ای، غیرسازنده و زیاده خواهانه در روند این همکاری ها می دانیم. اینکه دولت کانادا بدون تحقیقات فنی و حقوقی چنین ادعاهایی طرح کرده، تاسف انگیز است. 

وی گفت: معتقدیم چنین اظهارات و مواضعی در روند رسیدگی آثار سوء می گذارد، در راستای التیام آلام بازماندگان نیست. به دولت کانادا توصیه می کنیم که بدون دخالت در امور داخلی کشورمان، روند همکاریهای دو جانبه ایران و اوکراین، به عنوان دو دولت ذیربط، مختل نکند.

ربیعی بیان داشت: همچنین ما به شفافیت و اطلاع رسانی دقیق همه جزییات سانحه هواپیمایی اوکراین و جلوگیری از تضییع حقوق خانواده های جانباختگان متعهدیم.  به خانواده های جانباختگان  این سانحه اطمینان می دهیم که  کلیه دستگاه ها  با هماهنگی و همکاری تمام ظرفیت ها و تلاش خود را جهت پیگیری حقوق قربانیان به کار خواهند بست.

وی تصریح کرد: همانطور که قبلا گفته شد رسیدگی کیفری در مورد مسئولیت کیفری در دادسرا و دادگاه نظامی انجام می شود و باید بر پایه اصول حقوقی و جزییات دقیق مقرر در آیین دادرسی باشد. امیدواریم که مرجع قضایی "دادگاه نظامی" بتواند زودتر نتیجه رسیدگی ها را اعلام کند.

وی در مورد مسئولیت مدنی گفت: قبلا اعلام شده و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تصریح کرد که براساس عرف ها و معیارهای بین المللی و بدون تبعیض براساس تابعیت و با برخورد برابر با اتباع ایران و اتباع خارجی خسارت جان باختگان باید پرداخت شود. حتما پیگیری می شود که منابع لازم تامین شود. در هر حال، مسئولیت مدنی و جبران خسارت، جایگزین رسیدگی قضایی و مسئولیت کیفری نیست.

وی بیان داشت: ما  ضمن ابراز همدردی مجدد با خانواده های بازماندگان ،امیدواریم  نشست میان خانواده های جانباختگان و مسئولین محترم قضایی کشور جهت اطلاع خانواده های جانباختگان از روند قضایی حادثه و پاسخ به سوالات و ابهامات احتمالی پیرامون سانحه برگزار شود.

۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 11386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha