نمایی از ترازنامه و سود و زیان بانک کشاورزی/ وقتی درآمدها از پس هزینه‌ها برنمی‌آید+ جدول

باوجود اینکه بانک کشاورزی در صورت مالی سال ۹۷ بالغ بر ۱۷۴۰ میلیارد تومان بیش از سود سپرده پرداختی به مشتریان خود سود از اعطای تسهیلات به دست آورده، اما به دلیل هزینه‌های اداری و عمومی و هزینه مالی، ۲۱۸۰ میلیارد تومان زیان ثبت کرده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادار اقتصاد به نقل از فارس، صورت‌های مالی سال ۹۷ بانک کشاورزی نشان می‌دهد که کل دارایی‌ها و بدهی‌های این بانک در آن سال روی کاغذ ۱۶۳ هزار و ۶۸۷ میلیارد تومان بوده است.

منابع ریالی بانک کشاورزی معادل ۱۰۵ هزار و ۸۲۸ میلیارد تومان است که شامل ۷۲ هزار و ۱۹۳ میلیارد تومان سپرده سرمایه‌گذاری مدت‌دار، ۲۷ هزار و ۸۹۱ میلیارد تومان سپرده جاری و ۵ هزار و ۷۴۴ میلیارد تومان اضافه برداشت از بانک مرکزی است.  از این میزان منابع، ۶۸.۵ درصد صرف اعطای تسهیلات به بخش غیردولتی شده است.  

همچنین ۱ درصد از منابع به سرمایه‌گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار اختصاص یافته است. ۴۸ صدم درصد از سپرده‌های مشتریان در قالب موجودی نقد نگه‌داری می‌شود.

مطالبات بانک کشاورزی از شرکت‌های فرعی و وابسته ۲۱۷ میلیارد تومان است که ۰.۲ درصد از کل منابع ریالی بانک را تشکیل می‌دهد.  ۷.۷ درصد (۸ هزار و ۲۲۱ میلیارد تومان) از منابع ریالی بانک به عنوان سپرده قانونی نزد بانک مرکزی نگه‌داری می‌شود.

بخش عمده مطالبات بانک کشاورزی از بانک‌ها و موسسات اعتباری منابع ارزی است و به همین دلیل در محاسبات مصارف ریالی بانک قرار نمی‌گیرد.

* اختصاص ۷۷.۲ درصد از کل منابع ریالی بانک به تسهیلات

مجموع تسهیلات اعطایی به بخش دولتی و غیردولتی، موجود نقد ریالی، سپرده نزد بانک مرکزی، مطالبات از شرکت‌های فرعی و وابسته و سپرده قانونی و حساب‌های دریافتنی و مطالبات واقعی از دولت به رقم ۹۴ هزار و ۴۵۳ میلیارد تومان می‌رسد.

در واقع بانک کشاورزی ۸۱ هزار و ۷۵۳ میلیارد تومان (۷۷.۲ درصد) از منابع ریالی را صرف اعطای تسهیلات ریالی به بخش غیردولتی و دولتی کرده است.

* میزان منابع ارزی بانک در سال ۹۷

منابع ارزی در اختیار بانک کشاورزی در سال ۹۷ حدود ۴۲ هزار و ۳۰۲ میلیارد تومان بوده است که با توجه به اینکه نرخ تسعیر ارز برای هر دلار ۷۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است، معادل دلاری منابع ارزی این بانک به ۵ میلیارد و ۶۴۰ میلیون دلار می‌رسد.  

*‌ترازنامه/ ارقام به میلیارد تومان

عنوان اجزای ترازنامه

سال۱۳۹۷

بدهی‌ها

***

بدهی به بانک‌ مرکزی

۵۲، ۳۵۷

سپرده دیداری ارزی

۳۸، ۳۹۰

سپرده مدت‌دار ارزی

۳، ۹۱۲

بدهی بابت اضافه برداشت

۵، ۷۴۴

تسهیلات دریافتی ارزی

۱، ۱۷۳

بدهی به بانک‌ها و موسسات اعتباری

۱۲، ۹۸۶

سپرده‌ها

۱۰۰، ۰۸۴

سپرده‌های جاری

۲۷، ۸۹۱

سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار

۷۲، ۱۹۳

سرمایه

۹، ۱۰۲

زیان انباشته

۹، ۷۶۹

دارایی‌ها

***

موجودی نقد

۵۲، ۸۹۴

موجودی صندوق- ریال

۵۱۴

موجودی صندوق- ارز

۱۰۲

سپرده دیداری نزد بانک مرکزی- ارز

۱۱۷

سپرده ارزی و ریالی نزد بانک‌ها و موسسات اعتباری داخلی

۲، ۳۰۴

سپرده ارزی نزد بانک‌های خارجی

۴۹، ۸۵۴

مطالبات از بانک‌ها و موسسات اعتباری

۱، ۲۷۴

مطالبات از دولت

۱۸، ۷۵۱

تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص دولتی

۱۰

تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی- ریالی

۶۸، ۲۰۳

تسهیلات اعطایی و مطالبات از اشخاص غیردولتی- ارزی

۴، ۳۵۵

سرمایه‌گذاری در سهام و سایر اوراق بهادار

۱، ۱۱۷

مطالبات از شرکت‌های فرعی و وابسته

۲۱۷

سایر حساب‌های دریافتنی (شرکت اصلی)

۲، ۶۳۱

سپرده قانونی

۸، ۲۲۱

سایر دارایی‌ها

۳، ۰۴۳

* ثبت زیان ۲۱۸۰ میلیارد تومانی در سال ۹۷

 باوجود سود مثبت ۱۷۴۰ میلیارد تومانی بانک کشاورزی در بخش درآمدهای مشاع و سود مثبت ۲۰۶ میلیارد تومانی این بانک در بخش کارمزد، در پایان سال ۹۷ این بانک زیان ۲۱۸۰ میلیارد تومانی را ثبت کرده است.

به نظر می‌رسد، یکی از دلایل ثبت زیان برای بانک کشاورزی، هزینه‌های بالای اداری و عمومی، وقوع حوادث طبیعی مانند سیل و سرمازدگی به محصولات و در نتیجه تعویق اقساط کشاورزان و نیز پرداخت خسارت به کشاورزان و وامهای تکلیفی این بانک باشد.

* حسابرس ۹۰۰ میلیارد تومان از درآمدهای بانک‌ را موهومی تشخیص داد

ثبت این زیان در حالی است که براساس گزارش حسابرس، زیان ثبت شده این بانک در سال ۹۷ باید ۹۰۰ میلیارد تومان افزایش یابد.

در بند ۶ اظهارنظر مشروط حسابرس آمده است: در سرفصل مطالبات از دولت نسبت به مانده ابتدای سال مالی مورد گزارش، سود تسهیلات تحت تضمین دولت، یارانه‌ها و سود در تعهد دولت مبلغ ۳، ۳۵۱ میلیارد ریال (۳۳۵ میلیارد تومان) و نیز بابت کارمزد خدمات بانک و سود منابع درگیر در صندوق بیمه کشاورزی، مبلغ ۵، ۶۵۷ میلیارد ریال (۵۶۵ میلیارد تومان) (جمعا مبلغ ۹۰۰۸ میلیارد ریال) سود شناسایی شده است.

در صورت تعدیل حساب‌ها، زیان سال جاری بانک به میزان فوق افزایش خواهد یافت. علاوه بر آن مبلغ ۲۱، ۳۳۱ میلیارد ریال (۲، ۱۳۳ میلیارد تومان) از مانده سنوات قبل به دلایلی نظیر اختلاف محاسبات، ‌ مطالبات فاقد مستندات و تضمین دولت، باید از سرفصل مطالبات از دولت کسر شود.

* صورت سود و زیان/ ارقام به میلیارد تومان

عنوان

۱۳۹۷

درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری و اوراق بدهی

۱۱، ۴۲۲+

سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها

۹، ۶۸۱-

مابه‌التفاوت درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده‌گذاری با سود علی‌الحساب پرداختی

۱، ۷۴۰+

درآمد کارمزد

۹۳۲+

هزینه کارمزد

۷۰۵-

مابه‌التفاوت درآمد و هزینه کارمزد

۲۲۶+

سود سرمایه‌گذاری‌ها

۱۵۵+

سود مبادلات و معاملات ارزی

۳۰+

خالص سایر درآمدها و هزینه‌ها

۴۷۸+

هزینه‌های اداری و عمومی

۳، ۴۰۳-

هزینه مطالبات مشکوک الوصول

۴۳۰-

هزینه مالی

۹۳۹-

هزینه استهلاک

۸۶-

مالیات بر درآمد

۲۲-

زیان خالص

۲، ۱۸۰

* نرخ کفایت سرمایه بانک؛ ۱.۴۷ درصد

 سرمایه اصلی بانک کشاورزی معادل ۹ هزار و ۱۰۲ میلیارد تومان بوده که براساس ضرایب ریسک و نسبت سرمایه به دارایی موزون به ریسک، نسبت کفایت سرمایه بانک کشاورزی در سال ۹۷ به ۱.۴۷ درصد می‌رسد. این در حالی است که نسبت کفایت سرمایه بانک کشاورزی در سال ۹۶ معادل ۴.۹۳ درصد بوده است.

براساس استانداردهای کمیته بال، حداقل نرخ کفایت سرمایه بانک‌ها باید معادل ۸ درصد باشد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، اغلب بانک‌های کشور نسبت کفایت سرمایه استاندارد ندارند. هدف از رعایت کفایت سرمایه جلوگیری از ورشکستگی و رعایت ضرایب احتیاطی برای بانک‌هاست.

* نسبت کفایت سرمایه/ ارقام به میلیارد تومان

عنوان

سال ۱۳۹۷

سال ۱۳۹۶

سرمایه نظارتی مبنای سایر نسبت‌های احتیاطی

۱، ۳۷۸

۴، ۰۰۴

دارایی‌های موزون به ریسک اعتباری

۸۶، ۲۰۶

۷۴، ۴۰۸

دارایی‌های موزون به ریسک بازار

۱، ۸۸۳

۴۶۹

دارایی‌های موزون به ریسک عملیاتی

۵، ۶۹۷

۶، ۳۶۸

جمع دارایی‌های موزون به ریسک

۹۳، ۷۸۶

۸۱، ۲۴۷

نسبت سرمایه لایه یک به دارایی‌ موزون به ریسک (درصد)

۰.۷۳%

۳.۹۰%

نسبت کفایت سرمایه (درصد)

۱.۴۷%

۴.۹۳%

 بانک کشاورزی برخلاف برخی بانک‌های خصوصی و حتی دولتی، مشکلی در زمینه تحقق سود علی‌الحساب سپرده‌ها از محل سود ناشی از اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری ندارد و حتی سود کسب شده هم در سال ۹۶ و هم در سال ۹۷ بیشتر از سود علی‌الحساب پرداختی به سپرده‌ها بوده است.

آنچه که در این بین بانک را با زیان‌ قابل توجه مواجه می‌کند، هزینه بالای بخش اداری و عمومی و هزینه تامین مالی است. این دو مولفه که حدود ۴۳۴۲ میلیارد تومان هزینه به بانک تحمیل کرده، کل سود عملیاتی را از بین برده و به زیان تبدیل کرده است.

بانک کشاورزی در سال ۹۸ بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه داشته و اخیرا روابط عمومی این بانک خبری مبنی بر افزایش ۱۰۰۰ میلیاردی این بانک با امضای رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد. حتی اگر این افزایش سرمایه به تایید بانک مرکزی برسد، این سوال مطرح خواهد بود که این افزایش در سرمایه ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌هاست یا دولت منابع بانک را به صورت نقدی یا غیرنقدی افزایش داده است؟  

آنچه که صورت‌های مالی بانک کشاورزی نشان می‌دهد این است که قبل از هرگونه افزایش سرمایه، مدیریت این بانک باید با مدیریت هزینه‌ها بانک را از زیان‌دهی‌های هر ساله نجات داده و به فرایند انباشت زیان‌ها خاتمه دهد.

از طرف دیگر افزایش سرمایه در صورتی موجب تقویت منابع و افزایش درآمد و سوددهی بانک خواهد شد که سرمایه از محل آورده نقدی سهامدار افزایش یابد، چرا که تغییر در ارزش دارایی‌ها و احتساب آن به عنوان سرمایه یا انتقال مالکیت املاک یا هر دارایی غیرنقدی دیگر نمی‌تواند موجب افزایش درآمد بانک کشاورزی شود.  

۲ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 11385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha